torsdag 29 november 2018

Är du en bolånesyndare?

Om det är något jag tycker är jobbigt så är det det här med bolån och förhandling. Jag sitter på ett amorteringsfritt lån som jag gärna inte vill börja amortera på. Det vet banken om och drar nytta av, de kan alltså ge mig lite sämre villkor tack vare att de vet att de flesta (alla?) banker skulle påtvinga en amortering vid byte. Därför har jag dragit mig lite för det där med att höra av mig till dem. Jag brukar ändå göra det varje år, men skjuta upp det så länge som det går.

Den här veckan var det dags igen. Den här gången hade jag fått hem ett brev som sa att jag kunde skippa samtalet och ändå slippa listränta, eftersom jag för första gången skulle få behålla min rabatt utan samtal. Det lät lockande. Väldigt lockande för någon som har telefonskräck sedan barnsben. Jag tycker faktiskt det är ungefär lika roligt att ringa till banker, vårdgivare, förskolor, kommuner och dylikt som att rensa avlopp. Konstigt nog är det ändå alltid jag som gör det i hushållet. Vad beror det på? (minns en gång när jag tvingade min man att ringa till banken för att diskutera ett eventuellt bolån och han fick lämna över luren för att han inte kunde få ett klart besked om det vi ringde om. Det verkade krävas en arg mamma för att bankrådgivaren skulle kunna uttrycka sig i klarspråk om vad de ville ha för uppgifter från oss)

En stor anledning till att jag inte kände mig motiverad var vetskapen om att det aldrig brukar gå så värst bra. Jag har hotat att byta till SBAB, påpekat att jag är på gång att köpa större, påvisat att mina inkomster stiger och så vidare utan att de har brytt sig. Det har ändå alltid landat i att mitt fackförbunds rabatt är det  bästa de kan ge mig. Så vad gjorde jag nu då? Jag väntade till typ 18.09 sista möjliga dagen och bestämde mig för att ändå ringa ett samtal. Jag tänkte att jag rimligen borde kunna få ner det ena lånet två punkter åtminstone (har två med två olika rabatter, korkat nog). Jag fick direkt veta att förväntad kötid var 3 timmar och 3 minuter, vilket innebar att de troligen skulle stänga innan det blev min tur. Jag valde därför alternativet att bli uppringd och hoppades på det bästa.

Efter två timmar och elva minuter ringer en banksnubbe upp och efter några sekunders tystnad säger han "vi ökar rabatten med 17 punkter och jag fixar det på båda lånen på en gång. Låter det bra?". Jag blev så paff att jag bara tackade och lade på. Troligen blev jag grundlurad och jag kvalificerar mig (nästan) för Avanzas lån så jag har definitivt bättre alternativ. Men som den där snubben nog vet så är jag vansinnigt lat och rejält obenägen att byta bank. Därför blev jag rätt glad över att det där samtalet jag nästan inte ringde besparade mig över en hundralapp i månaden.

Är du likt mig dålig på att förhandla om räntor? Eller har du några knep att dela med dig av?

17 kommentarer:

  1. Sjukt att behöva ringa och tigga om rabatter. Vilket sopigt system det är. Ska det verkligen vara nödvändigt år 2018?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Men där är ju SBAB bra non? Du behöver inte omförhandla hela jävla tiden? Vet ej eftersom jag outsourcat denna aktivitet till man.

      Radera
    2. Det är ju bara marknadsföring. De vägrar förhandla men är de billigast. Nej! Jag har SBAB av ren lathet för att ett byte inte skulle spara tillräckligt för att vara värt krånglet.

      Radera
    3. Det är det kanske inte, men jag skulle nästa betala för att slippa problemet! Deras listränta är dock längre än vad jag fått nu efter min "superdeal" med nuvarande storbank. Så jag förlorar oavsett. :(

      Radera
  2. OH, känner igen mig. Vi har väldigt lite i lån och är således ganska dåliga kunder ur det perspektivet. Vi har försökt att förhandla ner räntan med dålig framgång , känner igen din historia. Hursomhelst, vi kvalificerar oss för Avanza bolån. Nu skulle här förhandlas. Först via nätet. Nej, bara några ynka punkter rabatt, sedan via telefonbanken där vi hotar med att byta bank. Blev lite bättre rabatt, men han beklagade, kunde inte göra mer. Nehej. Då begär vi ut ett papper (kommer ej ihåg vad det heter), som man behöver när man ska byta bank. Då RINGER DE OSS och vi får väldigt mycket bättre rabatt. VAFAN??? jag säger att det är oseriöst för inget, INGET i vår ekonomiska situation har ändrats under denna tid. Jag har nu avslutat allt i Swedbank, vi har flyttat lånet till Avanza (jättesmidigt, krävdes inga samtal), bra ränta.
    Ja, som du märker är du inte ensam och som du märker finns det fler arga mammor ;-)
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, C! Jag är så avundsjuk, men också inspirerad. Om jag inte lämnar min man inom kort och flyttar till ett slott på landet kanske jag kommer följa ditt exempel.

      PS. Hatar också Swedbank.

      Radera
  3. Känner igen mig i känslan av att man blir lurad på räntor och det gäller även försäkringar. Jag har inga problem med att ringa runt, men är rätt lat av mig och det finns roligare saker att göra än att sitta i telefon och telefonköer. Men jag tog tag i våra abonnemang och försäkringar förra året och (och i somras för de försäkringar som var periodsbundna). Summan av dett arbete blev en besparing på nästan 1200kr. I MÅNADEN! Alltså drygt 14 000kr om året. Bara bil- och hundförsäkringen sänkta jag med nästan 600kr/mån genom att ringa och i vissa fall byta företag. Blev så förbannad på Trygga hansa som vi hade vår bilförsäkring hos då vi betalade en dubbelt så dyr premie som Dina vi bytte till. När jag frågade killen jag pratade med varför deras försäkring var dubbelt så dyr när den är identiskt på alla plan fick jag bara nonchalant svaret, "det är fri prissättning". Egentligen blev jag väl förbannad på mig själv för att jag blivit lurad i typ 3-4år på en asdyr försäkring. Men det finns inga skrupler hos vare sig banker eller försäkringsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra jobbat! Jag uppskattar dock den uppriktige medarbetaren. Ibland på mitt jobb får jag frågan om jag inte tror på vad någon kund säger. Jag säger alltid: "Jo, inte skulle du ljuga inte, men X Y Z.". Egentligen vill jag svara: "Jag tror inte ett skvatt på vad du säger. Sluta fortsätta ring mig." Men det går inte. Jag tycker din kille hade pondus. :)

      Radera
  4. Här finns massor med stålars att göra. Vi kör Danske Bank och via något coolt avtal mellan fruns fackförbund fick vi, vad vi trodde, världens deal. Lesson: bind inte.

    Försäkringarna är en annan sak. Ofta kan man sänka genom att byta bolag men man bör också fundera om man är överförsäkrad. Vi bytte från helförsäkring till trafik på vår Focus från 2008. Finns ingen anledning till att ha en helis där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. VI är lite i samma sits vad gäller bilen. Borde verkligen sluta betala helförsäkring för en bil som är 8-9 år (lite osäker faktiskt). Men av någon anledning blir det inte av utan jag låter helförsäkringen löpa...

      Har också sett danke bank-dealen. Tror man måste binda i två år för bästa ränta så det har inte heller blivit av. Jag känner mig lite för osäker på var jag bor om två år från nu. :)

      Radera
  5. Första åren i hus så fanns varken tid eller energi att se över lånen. Det gnagde i bakhuvudet några år & sen gick jag all-in, läste på, kontaktade andra banker & hade sen personligt möte med vår bank. Fick ner räntorna & sparade 24000kr/år på detta!!! Sen dess förhandlat varje år & varit nöjd. Tills för 1,5år sen då snubben gick i pension & hans medelålders efterträdare blev typ sur över vilka låga räntor vi hade & vägrade förhandla speciellt mycket. Rörlig & 3-årsräntan var samma så band (slapp jag möta honom årligen), med facit i hand: SÅ DUMT. När de går ut kommer vi byta bank. Men visst är det väl ändå galet att en ska typ känna sig som ett besvär när vi är deras kunder (eller nä vi är väl dumma boskap...). Mvh Värderad riktning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att glömma att man är en kund som genererar lön till dem. Undra om de kommer ihåg det själva? Jag känner mig oftast väldigt besvärlig och skäms lite för att jag upptar deras tid. Dumt!

      Lycka till med bankbytet, är du också inne på Avanza?

      Radera
    2. Exakt! Finns ju definitivt inget att skämmas för (för oss som bolånekunder), Istället tänka: vad kan de ge mig som kund? Ja precis, avanza. /Värderad riktning

      Radera
  6. Jag jobbar på ett försäkringsbolag som dessutom äger en bank så har rabatt via jobbet. Denna landar på samma summa som Avanzas bolån så har inget att förhandla om i dagsläget men skulle jag byta jobb så skulle jag nog köra på Avanza.

    Vad gäller försäkringar så är det jättevanligt att folk är överförsäkrade men jag vill också poängtera att man ibland tyvärr även får vad man betalar för vilket ju inte upptäcks förrän något har hänt. Exempelvis så finns vissa hemförsäkringar för villa som aldrig gör åldersavdrag med mer än ett maxbelopp sk allrisk, medan andra billigare gör åldersavdrag på alla byggnadsdelar. Har man en källare från -70 talet som drabbas av en baktrycksskada, dvs avlopp från kommunens ledning tränger upp genom avloppet (väldigt vanligt i vissa kommuner) så kan det handla om upp mot 100.000kr eller mer i skillnad på ersättning. Många av de billigare bolagen har även ont om personal och har snävare gränser för att betala ersättning. Kusinen fick en dyrare klocka stulen och när vi jämförde ersättningen mellan hans dåvarande bolag och vad han skulle ha fått om han var försäkrad hos min arbetsgivare och det skiljde det många tusenlappar. Kan tillägga att han bytte bolag direkt efter detta. Är man inte insatt i branschen så förstår jag att man bara jämför priset men mitt tips är att faktiskt jämföra villkoren, först då vet man vad som faktiskt är dyrt och inte. Meningen med försäkringen är ju ändå i slutändan att den ska täcka den ekonomiska förlust som man gjort till följd av skadan, annars kan man ju lika gärna skippa försäkringen helt (förutom trafikförsäkringen förstås).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra information! Det tror jag vi alla förstår till viss del, men det är ofta ganska svårt att ta sig igenom alla dessa villkor. Jag har fortfarande inte fattat om jag har drulle i min hemförsäkring. Jag känner att jag måste ringa och fråga om det, och om mitt barn ingår i hemförsäkringen, för jag har ingen koll på försäkringsvillkor alls. Varje gång jag försöker blir jag förvirrad. Jag tror det är lite samma för många andra därute.

      Radera
    2. Men alltså, här har vi väl världens guldläge att vi alla kan få en värdering av olika försäkringsbolag och deras priser. Så länge Du inte röjer din identitet och vart du jobbar så är det väl ok, eller? en kort recension om alla med typ plus och minus? Ett gästinlägg helt enkelt :)

      Radera
    3. Eller hur! Min misstanke är dock att det är mycket svårare än man tror att jämföra. Om Anonym känner sig sugen är hen alltid välkommen att maila mig så fixar vi det!

      Radera