söndag 11 november 2018

FIRE eller skilsmässa?

Efter att ha läst ett inlägg om att få med familjen på frihetståget började jag reflektera över min egen situation. Jag och min man har varit tillsammans typ hela våra vuxna liv och fick barn relativt tidigt i livet (iaf med storstadsmått mätt). Vi har egentligen aldrig gått igenom en sån där större ekonomisk resa som jag läst om hos andra bloggare, i böcker och på finanstwitter. Vi har liksom aldrig varit några större consumer suckers eller haft några dyrare vanor. På sätt och vis är jag avundsjuk på er som kan minnas "ögonblicket" när ni vaknade upp och när ni fick med er partner. Själv vet jag inte ens om jag har fått med mig min partner på tåget än.  

Dessa funderingar ledde i alla fall till att jag tog ett snack med mannen och frågade honom om han också eftersträvar frihet. Då svarade han att han hoppas jobba tills han dör. Hans jobb är nog mer ett kall än ett sätt att få mat på bordet så det är inte så konstigt som det låter. I vilket fall som helst så började jag fundera på om det här är ett problem för mig. Jag vet inte vad jag tycker om den saken. Han såg på mig att jag blev lite fundersam och (för att undvika separation?) försäkrade mig om att han inte har något emot att vara ekonomiskt oberoende (vem som nu har det?) och kunna välja att jobba eller inte. 

Men om det nu är så att ens partner inte vill nå FIRE, kan hen (vi) då göra de uppoffringar som krävs för att verkligen komma dit? Om ens partner inte vill nå RE-delen i FIRE, kan man då ha ett liv tillsammans när (om?) man väl kommer dit?  

Jag vet inte riktigt vad jag tror eller hur jag ser på den saken faktiskt. Jag har en känsla av att ni andra därute som är riktigt framgångsrika och pepp på livsstilen ofta har er partner med er i det hela om ni nu har en. Så vad ska jag göra nu? Som jag ser det så kan jag försöka göra en IGMR och sälja in en bok eller kanske en film (tips emottages tacksamt!) eller så fokuserar jag på mig själv och låter det bara vara. För som det råkar slumpa sig så är min man av sig själv ungefär världens snålaste person (trots att han inte kommer från Småland), så det är inte så konstigt att det här inte blivit ett problem för mig än så länge. (Vi pratar om en person som går omkring med reservmobil i två år för att han inte kan bestämma sig om vilken ny han ska köpa och som lever på alla möjliga rester som jag sannolikt annars hade kastat. Barnet brukar kalla honom för familjens hund.) Vad som händer återstår att se, men gissningsvis kommer min man aldrig att vilja gå lika helhjärtat in i den här livsstilen som jag och det får jag sannolikt lära mig leva med om jag inte vill ställa in mig på skilsmässa. 

Har ni fått era partners med på tåget? Har ni i så fall några tips till mig och tror ni att det kan komma med tiden? 


6 kommentarer:

  1. Jag skrev ett inlägg på fru EB blogg för några månader sen då jag funderade hur sjutton jag skulle få med min snubbe. Vi hittade inget svar då men jag kan glatt säga att mycket har hänt sedan dess! Han investerar alltid några tusenlappar varje månad (10k senast - WIN!) och är mer och mer öppen för en annan livsstil. Tror det är svårt att inte smittas när jag besöker ränta på ränta-kalkylatorn dagligen och liksom alltid återvänder till ett friare liv som samtalsämne. Vi (okej han) tar babysteps helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ellen! Du får uppdatera mig på hur det går sen så att jag vet om det är lönt att försöka. Kruxet för oss är att mannen verkligen älskar att jobba snarare än att han älskar att konsumera tvspel. Det är dock i och med det svårt att få honom att vara så motiverad att spara medvetet, eftersom han vet att han inte vill sluta. Turligt nog kommer snålheten i vägen och gör att han ändå inte spenderar något. Jag har lagt upp ett autosparande i fonder till honom på just 10 K faktiskt. Det är inte halva nettolönen, men likväl en stor del av den. Kul att det går bra för er i alla fall och om du kommer på någon film eller bok så får du gärna tipsa oss. :)

      Radera
  2. Hej Frihetsmamman, först och främst välkommen till gemenskapen!

    Jag skrev ett inlägg nyss om några av de vanligare trätorna som dyker upp för mig och min sambo. Kanske kan ge inspiration, även om det inte är någon guide i sig.

    https://10arsplanen.blogspot.com/2018/11/spara-med-din-partner.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst! Mycket spännande inlägg och tack!

      Radera
  3. Tänker att det beror lite på hur du ser ditt liv som FI/RE. Vad vill du göra? Vill du mest slippa jobba och spendera mer tid hemma och med hobbys är det väl inga problem om du bidrar till familjens ekonomi genom avkastning på investeringar tex, eller?
    Men ser du frank dig att typ flytta utomlands eller dyl kanske det blir svårt ifall ens partner vill fortsätta jobba heltid på sitt nuvarande jobb.
    Det är ju gött att vara två annars om målet då det är en rätt saftig utmaning att ta sig an med så långsiktig sparande. Men huvudsaken är ju att ni inte aktivt motarbetar varandras livsmål iaf.

    Shrimphorse

    SvaraRadera
  4. Hej, jag heter Nira. Jag var i ett förhållande med Anderson i flera år, men han gjorde slut med mig. Jag försökte allt jag kunde för att få tillbaka honom, men det var förgäves. Jag ville verkligen ha tillbaka honom på grund av den kärlek jag har för honom. Jag bad honom med allt, gav löften, men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän, och hon föreslog att jag skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom för att få tillbaka honom. Även om jag aldrig trodde på trollformler, hade jag inget annat val än att prova det. Så jag mailade trollformaren, och han försäkrade mig att allt skulle vara bra om tre dagar, och mitt ex skulle komma tillbaka till mig. Överraskande nog hände det den andra dagen vid 16-tiden. Mitt ex ringde mig, bad om ursäkt för allt och sa att han ville ha tillbaka mig för att han älskade mig så mycket. Jag blev så glad och gick tillbaka till honom. Vi började leva lyckliga tillsammans igen. Jag lovade alla jag känner som har problem med relationen att jag skulle hänvisa dem till den enda sanna och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt problem. Om du behöver hans hjälp kan du maila honom på babawalewiseman01@gmail.com. Han erbjuder olika typer av trollformler, inklusive kärlekstrollformler, förlorade kärlekstrollformler, skilsmässobesvärjelser, äktenskapsbesvärjelser, bindande trollformler, bryta trollformler, förvisa en älskad från det förflutna, marknadsföringstrollformler, tillfredsställelsebesvärjelser och botemedel mot alla sjukdomar du lider av. Kontakta honom för en varaktig lösning på alla problem du kan ha.
    via babawalewiseman01@gmail.com WhatsApp +2348136951551 Viber +2348136951551 Viber +2348136951551

    SvaraRadera