söndag 30 december 2018

Varför jag hatar ekonomiska utmaningar (eller åtminstone tycker de är löjliga)

En stor trend inom sparande som dykt upp under de senaste åren är det här med ekonomiska utmaningar. Kort sammanfattat kan de gå ut på att man ska spara en viss summa varje dag, vecka eller månad och sedan öka på. En vanlig variant av den här utmaningen är 52-veckorsutmaningen där man ska öka sitt sparande varje vecka för att sedan sluta med en större summa. Idag är den här utmaningen över för många, medan andra alldeles snart ska inleda en sådan resa under 2019 års första dagar. Det finns till och med företag som bygger på sådana här "smarta" utmaningar, där framför allt Dreams synts i såväl tv-soffor som sociala medier. Där finns också konceptet "tjuven" där pengar ibland "stjäls" från ens konto för att  hamna på ett sparkonto. Alla verkar älska dem och jag upplever att konceptet spridit sig runt om i landet, till olika åldersgrupper (även om under 40 sannolikt är överrepresenterade) och bland personer med helt skilda bakgrunder. Personligen är jag inte riktigt lika såld och dagens inlägg går ut på att förklara varför:

1) Först och främst verkar nästan alla som utför dem tycka sig vara jätteduktiga för att de sparar pengar. Och det är ju bra att de "sparar pengar", men då är det ju bra om man tar sig en fundering på vad verbet "spara" åsyftar. Jag upplever nämligen att alla i min närhet så snart de fått in de här pengarna och avslutat utmaningen direkt hittar på något att köpa för pengarna (och inte är det då aktier!). Nyligen hörde jag till exempel en kollega stolt berätta att hon klarat av den här utmaningen och nu skulle gå och unna sig en ny garderob. Jag känner i och för sig inte henne tillräckligt bra för att veta vad hennes alternativ hade varit och vad hon gjorde innan det att hon kommit på att ekonomiska utmaningar fanns, men jag är tämligen säker på att hon inte behövde gå naken på jobbet (det hade nog till och med jag kommit ihåg). Givet att hon inte i sitt tidigare pre-52-veckorsutmaningsliv handlade kläder på sms-lån eller kredit, misstänker jag att det egentligen inte är någon större skillnad nu från då. Nu lägger hon bara undan pengar och handlar för en större summa på en gång istället för att shoppa successivt under året. Pengarna spenderas dock oavsett. Min upplevelse är därför att de här utmaningarna ofta leder till en falsk och rent utsagt oförtjänt duktighetskänsla för att man shoppar upp pengar som man först "sparat".

2) Som jag kom in på lite i ovanstående punkt stör jag mig på att de förstör värdet i ordet spara. Det har funnits många diskussioner i blogg-Sverige och på finanstwitter om vad ett sparande egentligen är och vad som ska ingå i begreppet sparkvot, men jag tror det är få som tycker att det är ett riktigt sparande att spara till konsumtion inom kommande år. Personligen brukar jag därför inte räkna med semesterspar eller buffertspar i min sparkvot (som jag nog aldrig redovisat ordentligt förresten, sorry) och jag skulle aldrig heller räkna med målspar till ett bröllop eller 40-årsfest i sparkvoten. För mig är det således viktigt att skilja på sparande och planerad konsumtion, vilket jag tycker att spar-appar och spar-utmaningar rör ihop rejält för vanligt folk.

3) De tar ofta bort eget ansvar. Som ni lärt er vid det här laget gillar jag att tjata om eget ansvar när det kommer till privatekonomi. Även om jag i grund och botten gillar att hitta smarta lösningar, tycker jag faktiskt att det är lite tramsigt att vuxna personer ska behöva ha en "tjuv" som sparar pengar åt dem. Faktum är att det känns ungefär lika sexigt som när Laila Bagges pojkvän agerar dörrvakt. I min värld så är det bättre om alla (särskilt kvinnor och min gissning är att det oftare är kvinnor som behöver Dreams för att spara pengar) skulle ta lite mer egen kontroll över sitt beteende och aktivt själva se till att fatta bättre beslut (istället för att tvingas då "tjuven" stulit alla ens pengar). Precis som i punkt ett så inser jag ju att det så klart handlar lite om vilka alternativ som finns. Är en tjuv eller Dreams-utmaning till sommarsemestern det som krävs för att man ska klara av att åka på semester så är det väl bra. Men jag tror att de flesta fixar det ändå och då beror det istället på dem själva och inte en dum utmaning.

4) De uppmuntrar till fel sorts sparande. Det hör väl kanske ihop med punkt ett och två till viss del, men jag tycker det vore så mycket roligare om de ledde till att man sparade mer pengar i värdepapper istället. Eller åtminstone på ett konto med nämnvärd ränta. Därför tycker jag att ett mycket klokare alternativ vore att sätta som ekonomisk utmaning att skaffa ett autogirosparande månadsvis på en viss summa på Avanza (eller Nordnet, men då vore det nog en utmaning på riktigt eftersom deras hemsida är så snårig).

Efter att ha skrivit det här känner jag det som att jag kommit med viss dubbelmoral. Jag har nämligen själv haft en november-utmaning som gick ut på att inte äta ute alls. Och det gick rätt bra. Men då vet jag åtminstone hur det gick utifrån att jag objektivt kan se att min månadskostnad för mat gick ned och mina insättningar på Avanza gick upp motsvarande belopp. Jag klarade också av att föra över pengarna själv till Avanza. Duktigt va?



Har du provat någon ekonomisk utmaning eller Dreams? Gillar du dem eller ställer du dig lika kritisk som jag? 


7 kommentarer:

  1. Åh va jag håller med dig! Jag undrar rätt ofta vad folk tror att de håller på med egentligen och att det ofta finns ett falskt duktighetssyndrom. Jag är med i en köpstoppsgrupp där tanken är att ha köpstopp en längre eller kortare tid. Dör skrev en tjej ett inlägg att hon nu skulle ha köpstopp, men att sluta shoppa helt var ju så,svårt så hon skulle bestämma en summa per månad hon fick shoppa för om hon ville, och det var 2000 kr för att shoppa sånt som kläder, väskor, smycken. WHAT? Vadå köpstopp? För mig låter det som en hutlös, och dessutom onödig konsumtion och all annat än köpstopp. Men hon var så nöjd. När jag påpekade att det var ju verkligen inte köpstopp blev jag utesluten ut gruppen och alla andra hejade på och tyckte hon var så duktig.
    Så det verkar vara något som sprider sig. Man gör en liten förändring i beteendet och känner sig jätteduktig, men egentligen gör man inget direkt annorlunda och leder inte till något alls egentligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kunde du bli utkastad för något sånt?? I mitt tycke låter det som att du påpekat det uppenbara. Jag lägger kanske 2000 kr per år på sånt för mig själv när jag inte har shoppingfritt år, jag tänker rimligen 0 kr när det är shoppingfritt. Hur kan man lägga 24 k på något och tro sig vara shoppingfri?

      Någonstans undrar jag om de här facebookgrupperna som blivit så poppis lett till tävling i något nytt, nämligen "hitte-på-sparsamhet". Det gav ingen coolhet förr, men verkar himla poppis numera. Överväger starkt att lämna alla sociala medier om så bara för att slippa sån skit. Kanske borde du vara tacksam för att du blev utkastad?

      Radera
  2. Hej!
    1.
    Om sparandet går till shopping är det inget sparande.
    Det som dock är bra med dessa appar och fenomen är ändå att sparande kommer in i vardagen och förhoppningsvis bygger ett tänk kring att spara pengar till något vettigt.

    2.
    Håller med!

    3.
    Kanske är det till kortsiktigt sparande denna form passar bäst?

    4.
    Håller med men hoppas att detta kan vara början till ett långsiktigt sparande på börsen.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att det är till för olika saker. Jag sparar i ISK cirka 20% av min lön (plus alla extra inkomster av typen styrelsearvode/återbetalad skatt), cirka 3% av lönen i en KF (för att banken kräfva detta för att jag ska få ränterabatt på lånet + skönt med öronmärkt pensionssparande) och typ 2% av lönen går till amortering av bostadslånet. Dessutom har jag något e-sparkonto som heter ”Guldkanten” dit jag flyttar pengar till det behövs något extra (julklappar, semester, inköp av vinterskor) och just det ett buffertkonto på två månadsutgifter ifall något skulle gå sönder. Utöver det har jag alltså ett Dreams-konto som jag mest använder för att det är kul grafik och roligt att spara pengar. Det kontot innehåller bara 7000 kronor just nu men det är pengar som verkligen inte varit nödvändiga för mig, typ att jag fört över rabatt jag fått på varor jag köpt eller att jag direkt överfört kostnaden för en utelunch när jag ätit rester jag gärna stått över.

    Att konsumtionsmänniskan ”lurar sig” att den sparar förstår jag är provocerande men jag tror att dessa typer av utmaningar och appar för med sig mest goda saker och kan ge ekonomiska insikter och självförtroende personerna inte har haft innan som i slutändan kan leda till något riktigt gott.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
  4. Håller med till viss del. Appar som dreams fyller inget syfte för mig, då mitt buffertkonto är tillräckligt fullt investeras pengarna som blir över varje månad i fonder.

    Med det sagt tänkte jag delta i Uber frugal month i januari (Fru EB tipsade om det på sin blogg) då jag behöver utmaningen för att ta mitt sparande till nästa nivå. Ligger just nu på ca 40 % sparkvot per månad utan att det känns speciellt mycket (bra lön för att återknyta till ditt tidigare inlägg).

    Köpstopp under en längre tid är inget för mig, behöver kunna ersätta saker som går sönder. Förstår inte hur de som kör med "riktiga" köpstopp under ett år klarar sig, jag har ingen lust att gå med våta skor (läckande sulor) eller håliga jeans bara för sakens skull. Jag har inte varit tillräckligt mycket shoppaholic för att ha oanvända saker liggande att ersätta med.

    SvaraRadera
  5. Jag har provat en "ekonomisk utmaning". Vi körde en "under hundringen" vecka tillsammans med barnen, som inspirerats av några youtubers att leva på 100 :- per person i en vecka (mat + hygien). Det krävdes lite planering men det gick hur bra som helst.

    Jag har inte provat någon spar-app eller liknande men jag tänker dock att det kan vara bra för dem som aldrig "kan" spara annars. Det kanske är inkörsporten till ett mer hållbart ekonomiskt tänk som PB skrev ovan.

    SvaraRadera
  6. Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
    Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
    Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvaraRadera