onsdag 5 december 2018

Vilka som påverkat mig

När jag läste det här inlägget av Farbror Fri (har han dumpat första F:et förresten, någon som vet?) kom jag att tänka på vilken tur jag haft som haft tillgång till så himla många personers visdom. För mig började ekonomiresan med böcker och fortsatte långt senare med bloggar och till sist även poddar. I det här inlägget tänkte jag skriva lite om de böcker, bloggar och poddar som betytt mycket för mig hittills och jag hoppas att även få några nya tips av er. Jag slukar nämligen typ allt andra tipsar om i bloggar, så det vore fantastiskt att få lite nya favoriter från er.

I bokväg började helt klart min resa med Per H Börjessons Så här kan alla svenskar bli miljonärer. Jag tror jag var rätt ung när jag läste den, men jag minns att jag blev helt tagen. För mig förändrade den boken allt och jag önskar ibland att jag hade den framför mig att läsa för allra första gången. Det vore härligt det. Den var som en ekonomiversion av tantsnusk. Jag kunde bara inte sluta läsa. Efter den boken kom en massa böcker, men ingen som riktigt förändrade min världsbild. Tills FEB skrev om Frugalwoods. Den boken inlånades på biblioteket (efter att jag lämnat inköpsförslag) och jag fullkomligt älskade den. Jag gillade att få läsa ett lite mer kvinnligt perspektiv på det hela och drogs med i förvandlingen Liz gjort och dessutom att frågor som föräldraskap och barnönskan togs upp, uppskattades. Inte direkt kopplat till ekonomi, men ändå ett rejält stöd för mig i kampen mot dåligt samvete för att mitt barn får färre saker var Clutterfree with kids. Den boken behandlar minimalism och föräldraskap, vilket inte alls är en sån enkel kombination alltid. Jag är ingen renodlad minimalist, men jag tror att budskapet i minimalismen är rätt användbart för alla som vill nå FIRE, oavsett anledning. En bok som jag faktiskt också gillade mer än jag hade trott var MI30s första bok. Den köpte jag till och med från förlaget (gav även bort ett exemplar till min syster) och är glad att jag har. Jag tror att jag kommer att låna ut den till dem som på ett lättsamt sätt vill lära sig lite mer om ekonomi. Hans personliga berättelser roar säkert även alla som inte läst bloggen. Jag har tyvärr inte läst tvåan än, men jag ser i den särskilt fram emot intervjuerna med Fru Fri och Christina Engelen. Det finns i min mening alldeles för få kvinnor som syns i den "branschen".




I bloggvärlden började jag med Miljonär innan 30 som min syster tipsade om. Jag tycker sällan hans inlägg är tråkiga, utan jag uppskattar de personliga berättelserna om vad som av många uppfattas extremt. Hans idéer om pantburksplockning, att sälja tjänster till sina föräldrar (bildäcksbyte) och nudlar på hotellrummet (det har vi också anammat i vår familj, ska tilläggas) har roat många genom åren. På samma sätt har jag uppskattat FFF, vars #Krossa budgeten- teman varit väldigt uppskattade i vårt hushåll. Sparo bidrar till att hålla mitt humör uppe med sina ofta cyniska och frekventa (inte så vanligt i bloggvärlden!) inlägg. Jag minns också att Fru minimera betydde mycket i början. Tyvärr var jag en tyst följare (förlåt!), men likväl en stor fan när hennes blogg startades. Nu har den efter en längre paus återuppstått och jag rekommenderar er alla att besöka den. Avfart frihet betydde också mycket runt samma period, men den bloggen ligger tyvärr på is. Jag har också länge följt KTM som ibland skriver om annat än börsen.

För den som har läst mina tidigare inlägg är det ingen överraskning att FEB spelat en stor roll. Hennes blogg är den första jag besöker varje morgon och hon spelade en stor roll i att få mig att börja blogga. Hon är rolig och mångsidig, precis allt jag önskar att jag också vore. (behöver dock inte tipsa er om den, eftersom nästan alla som kommer hit klickar sig hit därifrån, men omnämnandet är närmast en hederssak.) Jag väntar med spänning på att hon ska släppa en bok. Kanske med titeln: "Mer cava, mindre slit" eller "Varför jag skrattar hela vägen till banken när ni andra hänger på MOS".

När det kommer till poddar så började jag faktiskt förvånansvärt nog med Onkel Toms. Den finns inte kvar längre tyvärr, men jag minns ett samtal i den mellan Anders (Onkel Toms Stuga) och FFF (Oskar Lindberg) som skapade såväl motivation som lite passion för frihet. Jag är oftast ganska motiverad av mig, men ibland behövs en gnutta passion för att hålla optimismen vid liv (och inte istället bara sjukskriva sig). Det bidrog det samtalet till. Jag har även roat mig med Prata Pengar, På Riktigt, Lyxfällanpodden och nu senast ChooseFI. Ibland slår jag till med Avanzapodden, eftersom jag avgudar såväl Johanna Kull som Investeraren, men jag lyssnar inte på varje avsnitt.

Nu på sistone har det även dykt upp nya intressanta bloggar som finns i min blogglista. Där har vi bland annat Flow-FiIGMR och Cosmonomics. Jag ser fram emot att höra mer av dem och andra därute.

Vilka böcker, bloggar och poddar har betytt mycket för dig? Har du några bra tips? Filmtips är också väldigt välkommet! 



PS. Inga adlinks här inte. Jag förespråkar så klart att ni först och främst lånar böcker på biblioteket, men vet inte hur man länkar till böcker på annat sätt än genom bokhandel.


16 kommentarer:

  1. Tack raring för fina ord och såklart - kickass titlar! Jag gillar särskilt "Varför jag skrattar..." Vad kul att du har Bankbluffen! Den är ju en personlig favorit eftersom jag gillar att dissa aktiv förvaltning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha så roligt för mig som bor i Skåne och int shoppar i stort sett alls längre och fick nästan ångest när jag var tvungen att åka in till Malmö och köpcentrumet Emporia för att besöka Apple när min iPad strulade och när ni om och om igen skriver MOS inte fattar något alls. Tills jag googlade 😂 NU vet jag ju att det är Stockholmsregionens köppalats

      Radera
    2. Ansi, jag bor inte heller i Stockholm. Lärde mig förkortningen av FEB, så jag förstår dig totalt.

      Radera
  2. Tiden räcker inte riktigt till för att läsa och aktivt kommentera alla bloggar som jag egentligen skulle vilja. Men har fastnat för din, IGRM och Fru EB för att det finns tankespår jag både lockas av och lätta plockar upp tråden. Det får mig själv att reflektera och fundera helt enkelt. För nått år sedan var mer frekvent besökare hos ekonomibloggar och poddar. Nu när riktningen stakats ut och det bara är att börja gå på FI-stigen lockas jag med av tankarna kring livet som ekonomiskt oberoende och personlighetsutvecklingen det medför. Jag uppskattar att du ofiltrerat reflekterar dina tankar (känns ofiltrerat iaf) och att det känns väldigt genuint. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också mest bloggar som skrivs av kvinnor av någon anledning. Kan vara att de skrivs både mer humoristiskt, vilket jag gillar, men också bredare med olika delar av livet. För mig är ekonomin och sparandet en del av hela livet, inte i sig så intressant men något som gör att jag kan leva resten av livet på det sättet jag vill. Gillar också bloggar som har ett minimalistiskt tänk

      Radera
    2. Jag håller med om att det finns en del därute och att tiden är begränsad. Men jag är alltid på jakt efter nya bloggar, poddar och böcker som gör mitt liv lite bättre. Typ allt jag konsumerat det senaste året kommer från tips i bloggar så jag tar tacksamt emot tips från er andra, såväl i kommentarsfältet som i era egna bloggar.

      Tack för snäll feedback! jag är nog ganska ofiltrerad även i mitt privatliv dock! Och tack för din blogg! Uppskattar den mycket!

      Radera
  3. Tack för omnämnande och tips - Clutterfree with kids är nu beställd via fjärrlån till biblioteket :)

    Jag gillade Hernhag och Kavastus "bli rik och fri med aktier", och boken "bygg en förmögenhet - fixa familjens ekonomi", de enda två böcker jag i efterhand köpt. Den senare lånade jag ut till en kompis som nu köpte tre ex av sanna bok, två för att ge bort i julklapp och en att behålla själv.

    I poddväg lyssnar jag på ungefär samma som du, inte slaviskt någon av dem. Kvalitetsaktiepodden gillar jag också, och fondpodden.

    Har ingen bok/podd som givit mig någon enorm aha-upplevelse, det har kommit successivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du blir besviken! Den är jättebra!

      Glömde Bladhs bok, den har jag inte ägt själv (lånat) men har faktiskt köpt till min bästis i julklapp. Den är definitivt bra (tror jag fick tipset av Fru Minimera faktiskt) och hade jag inte redan varit lite insatt när jag läste den så hade jag nog tyckt den var fantastisk.

      Inte läst just den av Hernhag (dock alla andra), men tycker tidigare är lite tråkigt skrivna. Var denna mer underhållande?

      Radera
  4. Tusen tack för omnämnandet! Det värmde ett gammalt bloggarhjärta att mina ”alster” betydde mycket för dig.

    Min blogg ligger mycket riktigt på is för tillfället då jag helt enkelt inte hittar inspirationen. Men förhoppningsvis hittar jag den igen... Så länge finns jag som läsare med sporadiska kommentarer.

    I huvudsak läser jag FEB, Sparo, miljonär innan 30 och de intressanta ”nykomlingarna” som du också nämner. Samt din blogg så klart!

    Mvh
    Herr Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du läser en del även fast du inte skriver själv. Har ju haft din fru som skvallrat lite om skrivkrampen, men jag hoppas du kommer tillbaka. Då är jag den första som kommer läsa!

      Jag gillade din blogg just för att den inte var så extrem. Det kändes som att ni lyckats hitta en bra balans i er stävan efter frihet och inte gått all in på snabbnudlar och vita böner i tomatsås, samt 60 h arbetsveckor. Ni jobbar mindre, reser, bor i hus, men har ändå möjlighet att spara och sträva efter frihet. Det är nog lite så de flesta av oss med barn måste resonera för att inte missa barnens uppväxt eller förstöra deras vardag. Tack för allt du skrivit!

      Radera
  5. Tack för de fina orden Frihetsmamman. Min turning point var boken Your Money or Your Life av Vicki Robin. Allt föll på plats och och det som talade till mig mest var att mäta min tid i pengarna ut. Vad är en timme värd och hur använder du dina pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset och tack själv! Den är tack vare dig nu hemlånad från biblioteket. Återkommer när jag läst ut den!

      Radera
  6. Å så roligt att min blogg hade betydelse för dig förra vändan! Och tack för att du skriver det :) Än så länge har nog inte mina barn reflekterat över att de inte har så mycket leksaker (mer fascination över alla leksaker på barnkalasen hos föriskompisar i deras "lekrum") men jag bävar inför det. Clutterfree with kids låter därför inte helt dumt. Ska spana på bibblan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Egentligen är det bara när andra barn kommer på besök som jag får lite dåligt samvete både för mitt barns skull och för de besvikna gästernas skull. Men jag tyckte ändå den boken hjälpte och jag är glad att jag läst den.

      En kompis på förskolan frågade nyligen om hen fick följa med oss hem någon dag och jag fick då för första gången panik över vårt enkla hem, få leksaker, avsaknad av eget rum osv. Jag känner mig rätt trygg i det bland min familj och vänner, men inte helt bland nya bekantskaper. Då känns det plötsligt som mindre okej att bara vara enkel på få kvadratmeter. Hur har du känt det, ni har ju också bott litet med barn?

      Radera
  7. Du har inte glömt att läsa Frugalwoods blogg väl? Efter frivid42 (nu FFF), Familjen Fri (finns inte längre), MMM och Minimalisterna så snöade jag in på Frugalwoods helt. Jag har inte läst boken men bloggen är underbar!

    The Minimalists måste nämnas, så även Cait Flanders, 1500 Days to Freedom, JL Collins, Rowdy Kittens, och Zero Waste Home. Böcker finns inga alls faktiskt, även om jag har läst bloggarnas debuter efter att ha läst deras bloggar i flera år innan de blev böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, fru lugn!

      Har enbart läst enstaka inlägg faktiskt och inte alls gillat den lika mycket som boken. Men borde kanske ge den en andra chans?

      Läste the minimalists bok som är i den där dokumentären om dem och gillade inte den. Tyckte 2/3 av Collins bok var lite tråkig också (allt som handlade om USA och deras fondutbud). Däremot är Zero Waste-boken är riktig favorit här hemma. Den skulle jag nästan vilja köpa. Ska titta på dina andra tips också, kul med lite minimalism också. Gillas starkt!

      Radera