måndag 31 juli 2023

Är det egentligen så himla svårt att minska sina transportkostnader?

Under en långpromenad under en av sommarens allra sista lediga dagar lyssnade jag på en podd som handlade om Malmös 2030-mål (klimatneutralitet). Under avsnittet tog en av programledarna upp att hon idag med större barn kan se fördelarna med att äga färre bilar och transportera sig på miljövänliga sätt, men att det tidigare kändes extremt främmande med små barn som skulle släpas till förskola och skola, och all efterföljande stress. Hon sa att det var riktigt svårt att komma i tid till jobbet som det var och att inte ha haft en bil till sin hjälp hade varit betydligt svårare. Personligen är vi ju i ungefär den situationen, men har ändå valt att resa bilfritt nästan uteslutande, vilket fick mig att fundera på om det är så himla svårt egentligen. Och vad man kan göra för att göra det lättare för sig. 

Grunden till att leva ett liv där bilen används så lite som möjligt har för oss varit att designa livet på ett så smart sätt som möjligt. I praktiken betyder det att vi varit väldigt selektiva med var vi bosatt oss. Det har nämligen underlättat avsevärt för oss att bo nära och kunna leva lokalt i staden där vi bor. Men den som dock har ett strikt ekonomiskt perspektiv till lägre transportkostnader kan fundera ett varv extra på om det är värt att bosatta sig längre bort från jobb, aktiviteter och skola och därigenom få högre transportkostnader men lägre boendekostnader i övrigt. För ett antal år sedan, innan pandemin och hemarbete, var vi själva inne på att flytta till landet. Men det valde vi till slut bort för att framför allt jag tyckte det skulle bli för jobbigt med alla transporter, och dessutom dyrt. Jag är dessutom rätt bekväm av mig och skulle kunna  låta bli att göra saker just för att jag vet att det kostar att ta bilen och att det är svårt att hitta parkering till exempel. Nu bor vi därför relativt nära båda våra arbeten. Men långt viktigare än att vi bor nära våra arbeten är att vi bor nära Minis skola och flera förskolor, varav en är Pluttens. Vi kan dessutom promenera hem efter en utekväll på stan (och sådana har vi ju väldigt många av!)  eller om vi (som jag alldeles nyligen) tappat bort cykelnyckeln. Vi kan också rätt så enkelt cykla till biblioteket, biografen och mataffären. Det mesta finns rätt nära med andra ord. 

Att bo nära är således en sak som underlättat i att få ner transportkostnaderna i vår familj. Men många som bor nära oss med liknande förutsättningar har ändå rätt höga transportkostnader och väljer bilen nästan hela tiden. Nyligen hade Mini en vanligtvis bilburen kompis över och jag bad då föräldrarna att hen skulle komma till oss med cykel för att vi skulle kunna hitta på mer saker under tiden. Det visade sig att barnet som ändå går i skolan och är i samma ålder som Mini inte alls var så värst cykelvan. Barnet trillade under dagen omkull, hade svårt att starta efter att ha stannat, blev trött och hade inte alls koll på trafikvett som vilken sida man cyklar på. Då slog det mig just hur viktigt det varit för oss att barnen tidigt lärt sig vistas i trafiken och att bygga upp deras fysiska förmåga och uthållighet. Jag vet inte hur gammal Mini var när hen lärde sig cykla, men en av våra grannar med liknade transportfilosofi lyckades lära sin nyblivna treåring att cykla utan stödhjul till diverse aktiviteter, däribland förskolan på daglig basis. Det finns andra sätt så klart, vi använder till exempel cykelstol flitigt och äger även en cykelvagn. Men så småningom blir barnen för stora för att släpas runt på och då är det viktigt att de både fysiskt fått in vanan att för egen maskin transportera sig längre sträckor och vet hur de ska bete sig i trafiken för att det ska kunna ske på ett säkert sätt. 

Jag tror också att det är viktigt att kunna planera och samköra olika aktiviteter. Vi har sedan urminnes tider kombinerat mathandling med långpromenader, vilket gör att vi slipper ta bilen vid stor- och inte-så-stor-handling. Ibland inser vi att vi saknar en viktig ingrediens till kvällens middag och då brukar en av oss (vanligen min man) passa på att kombinera dagens träning med handling och springa till mataffären. Vi brukar också passa på att hämta ut paket eller handla i samband med att vi söver Plutten eller är på väg hem från jobbet (den som inte hämtar då så klart). I den mån det är möjligt brukar jag även passa på att sköta vissa ärenden under mina raster på jobbet, eftersom jag arbetar centralt. Det kan bland annat handla om att lämna en bok på biblioteket eller lämna in ett paket hos ett ombud. 

En ytterligare aspekt som jag tror jag även skrivit om tidigare är att ha en positiv syn på att transportera sig med cykel eller till fots. En kollega till mig cyklar betydligt längre från hemmet till jobbet än jag, men beskriver det som gratis motion. Och om man väljer att se på det som gratis motion eller som en möjlighet till träning när barnen  har barnomsorg, blir det ju mycket roligare än om man mentalt går omkring och ser det som en uppoffring. För visst är det trist att cykla till jobbet när det spöregnar, vilket det tydligen ska göra idag när det här publiceras. Men då får man vara nöjd med att man ändå tog sig ut och fick både frisk luft och motion trots spöregn. Jag tror också att man ska våga ifrågasätta hur tidsbesparande bilen faktiskt är. Jag vet med säkerhet att det går snabbare för mig att cykla än att ta bilen till jobbet till exempel på grund av köer och svårigheter att hitta parkeringsplatser. Det är inte likadant för alla. Men ofta är nog bilen inte riktigt lika tidseffektiv som vi tror, särskilt inte för oss med kortare pendlingsavstånd. 

Jag tror därför inte alls att det är så himla svårt att minska sina kostnader för transport om man bara vill. Det säger sig självt att den som lever som vi inte behöver fler än en bil (om ens någon), vilket innebär en halverad kostnad jämfört med familjen som tror sig behöva två. Det är också en möjlighet att minska de rörliga utgifterna för transport markant och där besparingen dessutom blir tydlig på en gång. Så våga låta bilen stå och ta dig an regnet. Det kan vara värt att lägga några hundralappar extra på sköna regnkläder om du inte redan har gjort det och bra vinterdäck så småningom. Men det kan det vara värt tycker jag. 


Använder du bilen mer än du skulle vilja? Vad kan du göra åt det? Dela med dig av det eller något helt annat. 


24 kommentarer:

  1. När jag bodde i stan användes inte bilen alls. Nu när vi bor i glesbygd är barnens träning två mil bort, så då blir det bilåkning de dagarna. Tar även bil för att storhandla tre mil bort och mannen bilhandlare 8 mil enkel väg till jobb. Mycket bil blir det...

    Cykel till skola och gångavstånd till närbutik och blåbärsskogen i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis har ni billigt boende istället.

      Radera
  2. *bilpendlar, inte bilhandlare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årets autocorrect. Men tråkigt att din man inte får glädjen av att arbeta som bilhandlare 8 mil bort. :)

      Radera
  3. enklast om man flyttar till stan och avskaffar bilen - då vänjer man sig

    SvaraRadera
  4. Tror mycket handlar om vana. Vi har ett barn och ett till på gång men ingen bil. Istället använder vi elcyklar (med barnsits eller cykelvagn vid behov). Vi bor ca 9 km från centrum och har 8 km respektive 12 km till jobbet. Handlar gör vi ca 8 km från bostaden (då använder vi vandringsryggsäck). Vi har bra regnkläder och då spelar regnet inte så stor roll.
    Förskolor finns det gott om här och den vår son går på ligger ca 300 meter ifrån bostaden. Skolan ligger på liknande avstånd.

    Buss tar vi bara i nödfall om det är oplogat med en massa nysnö eller mycket ”buckel-is” på vintern.

    Det är mycket sällan bil behövs för oss, i princip enbart vid köp av större möbler/annat eller om vi vill till lite bättre badplatser på sommaren. Hade varit en mardröm för mig att köra bil till jobbet varje dag, sitta i köer, bli arg på andra bilister, vara stressad bakom ratten, behöva hålla koll på att tanka/tvätta bilen/fylla på vätskor/serva/besikta/byta däck och dessutom behöva betala för parkering, bränsle, service, besiktning och diverse skatter/försäkringar. Som grädde på moset bidrar det också till en slappare kropp/hälsa och en sämre miljö.
    Men det är nog som sagt en vana.

    /Arbetsplanen (på mobilen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det kanske delvis är kulturellt. Uppsala är väl en riktig cykelstad jämfört med större delen av Sverige så det kanske blir mer naturligt där?

      Kan egentligen inte annat än att hålla med. Osäker på om jag hade vågat vara bilfri om jag ändå bott mer än en mil från stan, men ekonomiskt är det ju en supervinst. Kanske särskilt om ni har någon att låna bil från ibland och/eller inte en massa aktiviteter/familj som bor otillgängligt.

      Radera
    2. Och grattis till kommande bebisen! Hade missat det. Du år gärna skriva mer om flerbarnsekonomi i framtiden och hur ni planerar utifrån företag och ambition att vara närvarande när barnen är små.

      Radera
  5. Är väldigt mycket lik er. Har en bil men använder den ytterst lite. Mina föräldrar bor 13 mil bort så lite resor dit. Semester nu har varit roadtrip genom halva Sverige. Friluftsliv är största intresset och har insett att för min nivå behöver jag bil för att komma ut i de första fall med utrustning och barn. Hade det inte varit för detta så hade jag gladeligen sålt bilen. Saknar en vettig bilpoolslösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner lite likadant. Men bara för att man äger en bil så behöver man ju inte använda den supermycket och minskar slitage/reparationer och bensin/diesel. Låter som du tänker helt rätt och funkar det ekonomiskt är det ju bara att köra på, men visst är det ju en prioriteringsfråga.

      Radera
  6. Jag älskar livet utan bil. Vi har eldrivel lådcykel och lite andra cyklar som löser all daglig logistik, om vi behöver bil så hyr vi (körde runt 200km på semestern) eller använder bilpool. Livet utan bil kräver såklart bra infrastruktur men också att man inte är så jäkla bekväm. Två gånger har barnets förskolekompisar frågat varför vi alltid cyklar, och när jag har förklarat att vi inte har bil så har de inte förstått ("är den trasig?"). Nog för att förskolan ligger längre utanför centrala stan än vad vi bor men det känns mest som en kulturskillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 200 mil skulle det vara. Räcker bra så. 😅

      Radera
    2. I perioder när det är mycket med bilen, typ besiktning, däckskiften, däckbyten, service, reparationer så brukar jag irritera mig på att vi ens har en. Jag kan leva med kostnaden, men det är jobbigt att fixa med allt krångel. Och om man vill slippa krångel måste man ha en ny och DYR bil, så då tänker jag att ert liv låter mycket enklare. Problemet för mig är dels att inte alla andra bor centralt och tillgängligt, så Mini skulle inte kunna leka hos alla sina vänner och vi skulle inte kunna hälsa på all släkt och vänner utan att planera en hyrbilsresa. Och det gör att bilnormen ändå vinner i vår familj. Men även vi har fått frågan om vi inte äger bil eftersom vi cyklar även i värsta snöoväder och spöregn. Det har många svårt att greppa.

      Radera
    3. Vi hade bil under pandemin (började egentligen med en ofrivillig pendling), jisses vad mycket jobb det var att hålla den rullande. Sen när pandemin ebbade ut och vi började åka kollektivtrafik så stod den mest stilla och fick parkeringsböter stup i kvarten. Om vi känt att det fanns något typ av syfte som t ex familj eller vänner som bodde avsides så kanske vi fortsatt haft bil. Jag har använt bilpool i 10+ år och är ganska van, vi har ofta bott nära flera bilpoolsstationer. Det är verkligen en infrastruktur som krävs för att man ska kunna slippa äga bil.

      Radera
  7. Har man bil så har man inte optimerat sina kostnader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej så kan man alltid säga. Att överhuvudtaget äga är ju dumt på många sätt rent ekonomiskt. Men bara för att man äger något så behöver man inte dra på sig onödigt höga rörliga kostnader, tänker jag.

      Radera
    2. jag håller med! :)

      Radera
    3. Håller inte med, det är ofta mer komplext än så. Visst om man inte väger in faktorer som att man kanske är två vuxna i familjen, ens yrke och arbetstider, var i landet man bor osv osv

      Radera
  8. Jag är 30, bor i centrala Malmö och har inte ens körkort. Cykel funkar bra, busskort vid behov och sambon kör en lånad bil ca 2 gånger om året.

    Vi är barnfria vilket gör det ännu lättare att vara bilfri.

    SvaraRadera
  9. Hade gärna varit utan bil, vi har bosatt oss så att vi slipper använda den så mycket, båda kan pendla kollektivt relativt snabbt till våra jobb. Men då vi har barn med allvarlig sjukdom så kan vi behöva ta oss till sjukhus snabbt utan att det är så akut att vi behöver ambulans.
    Sedan är det en livskvalitetshöjare. Vi kan ta oss till kompisar och nära släktingar som bor en halvtimme bort med bil men som tar 1-1,5h kollektivt. Vi kan lätt ta oss ut i skogen, till kompisar som bor avsides, till evenemang osv osv. Men vi låter den stå så mycket som möjligt, det är en riktig pengaslukare..

    SvaraRadera
  10. Det är kanske svårt om man ändå äger en bil. Då har man redan betalat en stor del av kostnader så det är 'lika bra' att ta bilen. Och då har man inte samma incitament att köpa månadskort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, så kan man se det. Eller så ser man det som att man inte måste göra det ännu dyrare. /Frihetsmamman

      Radera