lördag 30 januari 2021

Skippa den enkla vägen och börja spara pengar på riktigt!

Den som känner mig eller har följt mig en längre period vet att jag ibland blir lite irriterad på min omgivning (och kanske även mig själv). På sistone har min irritation alltför ofta uppkommit när någon ska försöka vara ekonomisk och i det här inlägget tänkte jag gnälla lite över detta. 

Jag följde i en ekonomigrupp till exempel en diskussion om huruvida fryspåsar eller hundpåsar var det smartaste att använda till blöjor rent ekonomiskt. Den som inte har blöjbarn och läser det här riskerar att stå som ett riktigt frågetecken, men det är vanligt att föräldrar stänger in dålig lukt i blöjor i ytterligare en plastpåse. Mitt problem med diskussionen är framför allt att det här i grund och botten är en väldigt onödig aktivitet och att det bästa svaret på frågan är att sluta. Om man inte står ut med lite dålig lukt (vilket man nog ofta gör efter att ha haft små barn ett tag) så finns det ju andra lösningar än ytterligare en plastpåse,  som att byta påse oftare, skyffla över bajs i toaletten där det hör hemma ändå eller skaffa en soptunna som är tät. Ett annat alternativ är tygblöjor som i regel luktar betydligt mindre. Den andra anledningen till att frågeställningen stör mig är att det här är en diskussion om en minimal besparing. Om man skulle byta till tygblöjor istället till exempel skulle besparingen bli otroligt mycket större. Samma föräldrar ägnar ofta otroligt mycket energi och tid på att leta efter och skicka vidare rabattkuponger från typ Pampers eller Libero. Nog allt sparar dessa kuponger en del pengar jämfört med att inte använda dem, men man skulle spara mer på att göra arbetet (att faktiskt tvätta) och använda tygblöjor. 

Mycket vanligt bland ekonomifokuserade personer är också att leta kuponger på diverse nätbutiker. Jag känner mig rätt så skyldig som tar upp det här, eftersom jag gör det själv regelbundet och dessutom brukar rekommendera mina vänner att googla: "Företag X rabattkod" eller liknande innan köp. Så vad är då problemet? Jo, i min värld känns det som att många som vill vara ekonomiska och kanske till och med beklagar sig lite över att de har så dålig ekonomi, lever under föreställningen att ett köp med rabatt är det bästa sättet att spara pengar. Alltför ofta hör jag också mammor som säger sig tjäna pengar på att köpa saker till rabatt. Då måste jag vara den som förstör stämningen nu och avslöja att man i princip aldrig tjänar pengar på att köpa något (förutom aktier) och att den största besparingen får man om man väljer att inte köpa den där bodyn eller plastleksaken. Vän av ordning kan invända att vissa köp är nödvändiga och att rabatt i så fall är bra och det är ju sant, men jag skulle vilja påstå att otroligt stor andel av de köpen vi gör i kläd- eller barnsakväg är rätt så onödiga. Då kan ingen rabattkod i världen göra en rikare. 

Det här med att köpa saker som inte behövs är tyvärr ofta återkommande. För många är de (vi?)  som ofta köper större volymer mat till ett rabatterat pris eller lägsta priset på kött för att kunna äta kött sju dagar i veckan. Alltså, ett alternativ till att jaga billig oxfilé är ju att helt enkelt inte äta oxfilé och ett alternativ till att storhandla livsmedel på extrapris är ju att bara köpa den mängden bananer/mjölk/laxfilé som går åt istället för att slänga hälften, även fast man då går miste om ett "klipp" eller "kap". Precis som  tidigare kan man ju ha invändningar även mot detta, men själva poängen jag ändå vill försöka få fram är att det finns andra sätt än extrapris att spara pengar. I vår familjs fall så lägger vi nu mindre pengar på mat med två barn än vad vi gjorde som ett DINK-par. Bakgrunden till det är helt enkelt att vi under DINK-åren snarare ville ha det bästa till ett lägre pris än göra det bästa av en duglig råvara. Att slopa köttet större delen av veckan har således gjort under för matbudgeten.

Nu har jag gnällt en massa, men poängen jag vill göra är att det är alltför många av oss som lägger energin på att spara småsummor för att rättfärdiga halvdana köp. Oftast finns det ett ekonomiskt smartare alternativ, som dock innebär viss uppoffring. Om man accepterar att lunchen får smaka lite halvtråkigt ibland sparar man betydligt mer med matlåda än om man jagar billigaste lunchrestaurangen eller letar efter kuponger för att komma ner i pris. Personligen tror jag mer på att göra riktiga uppoffringar som har effekt på ekonomin på riktigt. Vad sägs om att köra en köttfri månad, köpstopp eller ställa bilen på resor kortare än halvmilen? Jag vet inte om jag är ensam om detta, men jag känner flera personer som håller koll på bensinpriset och åker över hela stan för att tanka allra billigast. Precis som ni misstänker tycker jag att det är smartare (men jobbigare) att cykla till Willys och jobbet och därmed helt skippa bensininköpet. Men det är ju förstås inte lika enkelt.  Däremot blir du garanterat rik snabbare om du tar den omvägen. 



Vilka val gör du i din vardag? Dela gärna med dig i kommentarsfältet. 

19 kommentarer:

  1. Det du tar upp är bra exempel på att sila myggen men svälja kamelerna. Ett annat klassiskt uttryck som jag tycker mig höra ofta: "Detta köp [av valfri, ofta onödig konsumtionssak] är en sån bra investering!". En investering kan man tjäna pengar på enligt mig, det är inte ett köp av en sak som direkt förlorar värde så fort man går ut ur butiken, typ en dyr jacka, tröja eller ny bil.

    Några saker vi gör är att leva lokalt så mycket som möjligt och låta bilen stå, använda flergångssaker istället för engångs, tänka igenom inköp och göra de behovsbaserat, gärna second hand eller med rabatter. Vi följer upp alla utgifter i slutet av varje månad och kollar kontinuerligt igenom ex försäkringar, elavtal, mobilabonnemang osv. Äta mycket vegetarisk med bönor/linser och inte bo större eller lyxigare än vi behöver. Matlåda känns också givet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade faktiskt på om jag skulle använda det uttrycket, men hoppade det. För visst har du rätt. Stor igenkänning på investeringsuttrycket också, även fast det på ett filosofiskt plan kanske skulle kunna vara sant. Hör nämligen ofta folk som investerar i ansiktsvård, fotvård och liknande och rent hypotetiskt kanske det innebär ett bättre jobb om man är mindre rynkig än jag eller orkar ta ett fysiskt krävande jobb med högre lön för att fötterna mår bra. Personligen föredrar jag aktier och fonder som investeringsobjekt, men alla är vi olika.

      Radera
  2. Jag förundrades också över småbarnsföräldrar som kapslade in korven i stället för att spola ner den...Min syster hade bara inte tänkt på alternativet! Amningskoma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amningskoma är dock sjukt relaterbart för stunden. Jag vet inte om jag hade tänkt tanken heller innan jag började med tygblöjor och blir mer självklart, men nog allt är det klokare än att köpa plastpåsar på rulle.

      Radera
    2. Nu är det några år sen. Men som jag minns det så var det inga lättspolade korvar, hade nog fått skrapa av geggan med sked först.

      Radera
  3. Haha sånna påsar är väl ändå bara rimliga när man är ute på språng för att inte orsaka otrevlig doft på typ cafetoan. Menar du att folk använder dem hemma?? Jisses.

    Ja, folk får sluta handla och börja offra lite bevämlighet om det ska hända nåt. Känns som det är några generationer där det blivit så att man in absurdum försöker undvika allt jobbigt. Det kanske är så att man får cykla ibland, bli svettig och blöt, lite trött, kanske skölja upp en flergångsblöja- eller binda, tvätta i tvättstuga och liksom känna på hur livet egentligen är. Det kommer ändp vara enklare än livet år 1915.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bästa kompis gör så och utifrån svaren i den där gruppen så tror jag det är väldigt vanligt. Jag vet också att rådet "köp hundbajspåsar" har kommit upp i diverse barngrupper när någon undrar hur man hanterar odören.

      Det sista du skriver är så briljant att jag varit tvungen att tjata om det inför min man halva eftermiddagen. Han tyckte också det var smart skrivet och vi hade en lång diskussion om huruvida jorden skulle kunna räddas om västvärlden backade 30 år i bekvämlighet. Vi pratar alltså inte 1915 utan 1990. Det skulle nog inte vara så jäkla jobbigt, men göra under för miljön (och ekonomin). För visst kan livet få vara lite jobbigt ibland, eller så får man ändra inställningen till det jobbiga. Visst är det jobbigare att odla sin mat än att köpa den på Ica, men man LÄR SIG något. Man får dagens motion "gratis" om man tar sig för egen maskin till jobbet och den som promenerar till stormarknaden istället för att ta bilen 2 km får extra egentid från familjen och kan njuta av en podd (min nya grej under pandemishopping sena kvällar). Om man väljer att se det positivt att man gör saker andra betalar för så blir det inte ens så jäkla jobbigt liksom.

      Radera
    2. Ja, sjukt att tänka att det är senaste 30 åren som det verkligen tagit spinn för den breda massan. Min mamma shoppade aldrig när jag var barn, numera är det något hon inte kan vara utan.

      Om folk faktiskt hade haft mer "slack" i sin vardag så hade inte promenaden till ICA varit sånt bekymmer. Och det handlar inte bara om jobb. Förr joggade man, nu löptränar man, det ska läggas väldig tid på inredning vilket väldigt få gjorde innan i sådan utsträckning. Läste nånstans att vi är ett prestationssamhälle medan på 70-talet handlade det mer om att bidra med sin insats. Jag har nog inte tänkt på det så tidigare för jag är ett barn av min generation så att säga.

      Kanske hjälper pandemin till att rikta utvecklingen mot något annat?

      Radera
  4. Vad kostar det att åka extrasvängen i bensinförbrukning? Hur mycket billigare och hur stor volym måste tankas för att tjäna in det? Inte många som tänker på det... vi har en blöjhink, inte billigaste refillpåsarna. Men köpte dem för typ halva priset på gekås. Och bekvämligheten väger upp tycker jag. Vi köper nästan aldrig kött som i köttbit, färs och ibland kycklingfilé blir det och mycket fryst laxfilé annars försöker vi öka mängden vegetariskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att jag låter onödigt gnällig i inlägget, man får ju så klart ha hur många plastpåsar man vill till sina blöjor eller vad det nu är. Men då tycker jag att man ska se det som en bekvämlighet snarare än ett nödvändigt ont som man ska försöka minimera kostnaden för till varje pris. För det är klart att det inte är plastpåsarna till blöjorna som stjälper ens ekonomi eller skjuter upp pensionen med 10 år. Om man däremot vill öka sparandet rejält så finns det nog för många en hel del bekvämligheter att ta sig an.

      Radera
    2. Tycker inte alls du låter gnällig!

      Radera
    3. Håller med anonym, inte alls gnälligt. Ett rakt och tydligt inlägg men en enl. Mig bra infallsvinkel, vet själv att jag brukar vara lite ekonomiskt osmart när jag tänker att det ska vara smart. Matsmart är en sån grej för mig. Är ju bra rabatter, men när man köper 2kg delicatobollar till rabatterat pris så är det ändå inte direkt en bra affär... nu är de slut iaf och jag ska försöka undvika det i framtiden :)

      Radera
    4. HAHAHA! Igenkänning på Matsmart. Var storkonsument när Mini var pluttig. Har jag berättat om när jag inför min mans föräldraledighet skulle köpa klämmisar på Matsmart till akuta tillfällen och min man helt ersatte frukt till Mini med klämmisar och det i slutändan blev jättedyrt? Rabatten försvann liksom när han hoppade mina infrysta puréer till fördel för enbart färdigköpt burkmat och klämpåsar. Nej, den här gången kommer jag tvinga honom att på egen hand laga mat.

      Skönt att delicatobollarna är slut. Jag ÄLSKAR sådana och hade nog kunnat göra samma sak dock.

      Radera
    5. Jo men känner igen det där om klämmisarna, kan erkänna att vi kör en del på klämmisar, är ju så smidigt och snabbt. Vill laga mer barnmat själva men har tyvärr inte haft tiden eller orken än. Undra om man kan hitta recept för att göra egna delicatobollar?

      Radera
    6. https://fredriksfika.allas.se/hemgjorda-delicatobollar/

      Radera
  5. Vi använde aldrig bajsblöjor hemma sist. Om vi var hos någon annan så tog jag typ småpåsar som blivit kvar från nåt annat (typ en bullpåse). Ett tips är annars är att förvara hinken på balkongen på vintern, vi använde en vanlig stor hink med locket på i badrummet och tyckte väl inte det var så farligt. Tyvärr så fick vi inte till det med tygblöjor, har blivit sugen på att prova nu till nästa pga dina inlägg!

    Annars har jag förökt hålla mig undan olika medlemskort och rabattkuponger. Internetshopping tycker jag kan vara farligt ibland också, det är så lätt att jag handlar mer bara för att spara in frakten.

    Vi bor nära Willys och Lidl så det är ett lätt val. De få gånger jag åker till kontoret eller behöver handla barnkläder sker det med cykel, så särskilt ofta behöver jag inte göra svåra val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi använde aldrig bajsPÅSAR hemma sist.

      Radera
    2. Lät annars skönt att helt exkludera bajsblöjorna ;) Vi har också haft några påsar i skötväskan att ha med oss, tror de kommer från någon babybox, iom Covid så är vi dock aldrig borta och nu med tygblöjor så använder vi en luktsäker PUL-påse istället. Funkar fint tror jag, men är ju återigen typ bara hemma så lite oklart.

      Vad är nära för dig? Jag har runt fem km till jobbet tex och jag tycker det är nära, medan min chef som bor närmare jobbet än jag, tycker att det är jättelångt till jobbet och tar bilen dagligen. Mataffären ligger 2-3 km bort och jag använder nu barnvagnen som shoppingvagn. Innan var jag en sån där galning som balanserade sju kassar på cykeln. Tänker att det således alltid är en perspektivsfråga. Min cyklande granne som ser cykelturen till jobbet som träning med barnpassning har en mil, medan en kollega som har 1 km till jobbet skaffade en el-sparkcykel för att han tyckte det var så långt. Kanske är det bra att reflektera över den frågan.

      Tror du är något bra på spåren när du pratar om att undvika rabatter och medlemsskap. Jag har i helgen på allvar funderat på att lämna Lindex och H&M, eftersom jag aldrig handlar där i princip. Men det tar lite emot ändå, jag måste nog fundera mer kring varför.

      Tack för att du delade med dig!

      Mvh,
      Mycket trött mamma som svamlar lite.

      Radera
  6. Tack alla kloka människor! Är relativt sparsam, men nu fick jag en påminnelse om att se över mina avtal! Min syrra till exempel, vill att hon ska använda sin JUST INFÖRSKAFFADE smartphone lite mer, så jag betalar Spotify för henne, men hon använder den ALDRIG. Och själv rusar jag till mataffären när de säljer lök för 5kr kilot ...
    "Sila mygg och svälja kameler"
    TACK vänner!

    SvaraRadera