torsdag 28 januari 2021

För kassabok och bli rik?

Jag känner mig otroligt bloggfrustrerad just nu. Inte för att jag inte har något att skriva om eller för att ni som läser bloggen är dåliga på att kommentera, utan för att jag vill så mycket utan att faktiskt producera. Jag har otroligt många uppslag och inlägg som jag påbörjat, men lyckas aldrig skriva länge nog för att kunna publicera ett inlägg. Det är otroligt påfrestande mentalt, särskilt när man vill så mycket som jag. Idag tänkte jag ändå skriva ett kortare inlägg om något som jag och min man kommit överens om, nämligen att dokumentera våra köp. 

Jag vet att det här med kassabok är ett riktigt gammalt tips och jag har i perioder hållit på med detta även tidigare. Det har fungerat bra tills jag känt mig för trött för att fortsätta. Men av olika anledningar (främst Corona) är det inte längre jag som gör alla inköp och betalar alla räkningar så det är i nuläget väldigt mycket svårare att hålla koll på hur mycket pengar vi faktiskt behöver för att gå runt. Jag har därför letat fram excel och antecknar alla summor som går ut från kreditkort och våra respektive konton. Än så länge kan jag se att januari varit en riktigt snål månad, med enbart 12 000 kr ut hittills och då är boendekostnaden inkluderad. Det låter ju som att vi är riktigt duktiga, men då har vi inte kört (och således tankat) bilen en enda gång, ätit ute alls eller varit iväg på några nöjen. Det ska jämföras med förra månaden, då enbart kreditkortsutgifterna stod för närmare 17 000 kr. 

Vad är då fördelen med att föra kassabok? Den mest uppenbara är nog att få koll på läget. Det i sig var en viktig morot för mig när jag förde det på tal med min man. För det är nog fler än jag som tror sig ha en uppfattning om hur mycket pengar som går ut, men som kanske inte riktigt vet ändå. Gissningsvis underskattar de flesta hur mycket pengar de faktiskt spenderar, medan andra kanske överskattar det. Det roliga med kassaboken är att den har betydligt fler fördelar, där jag främst fascineras över att jag drar mig för att dra kortet, eftersom det känns onödigt jobbigt att gå in i kassaboken och föra in beloppet jag spenderat. Jag upplever alltså att jag blir mer sparsam och tänker två gånger innan jag näthandlar ännu en tröja till Mini eller en nötmix på Ica nära. Det jag också ser fram emot på sikt är att få klart för mig hur mycket pengar som går ut på olika kategorier. Jag har ju till exempel hatat vår bil en längre tid, men kanske kan kassaboken bli den som får oss att göra oss av med den. 

För att summera tror jag att kassaboken kommer bli min nya bästa vän och en riktig bra hjälp för att bli rikare framöver. Om jag förblir lika såld på den som jag är nu kommer jag tjata på mina vänner att börja. För det är som bekant svårt att dra ner på sina utgifter när man inte ens vet vilka utgifter man har. 


För du kassabok? Varför / Varför inte? 

15 kommentarer:

  1. Vi använde tink under en period för att tracka utgifterna och sätta någon slags grundnivå att jobba från. Nu är Tink tyvärr nedlagt och jag tror att Zlantar är den bästa appen.

    Det är ett kraftfullt hjälpmedel och som tillsammans med att spara undan pengar vid löning = great success!

    Och frustrationen, I know. Lägg därtill januari, covid och M Ö R K E R.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen borde vi kanske använda appar. Men min man är inte så sugen på det och det skulle ju förstöra kassaboken som styrmedel, iom att det inte blir jobbigt längre alltså ;)

      Frustration och prestationsångest, inte en bloggares bästa vänner...

      Radera
  2. Jag har fört kassabok sedan vi hade det som skoluppgift på hemkunskapen i sjuan (alltid älskat det sedan dess för att få koll). Då var det en fysisk anteckningsbok, som sedan blev Excel. Sedan 6 år tillbaka använder jag och min man YNAB. Appen är väldigt smidig att använda för att fylla i, så vi gör det båda två. Jag som gillar sammanställningar och statistik tycker om att se detta på datorn sen. Toppen! Däremot tror jag att YNAB kostar månadsvis nu, tidigare var det en engångsavgift för att köpa programmet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det finns fler! Aldrig ens hört talas om den appen, men whatever works är ju bra. Jag hoppas Excel fortsätter funka för oss. Annars får jag leta alternativ, men fasta kostnader månadsvis undviks ju gärna.

      Radera
  3. Självklart, hittade GnuCash som är gratis och går att anpassa efter sina behov. Mer som ett bokföringsprogram men man får fin uppföljning och bra koll på alla konto, resultat- och balansräkning, kul för en surdegsbröd som mig i alla fall...
    / P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surdegsbröd... siffernörd tänkte jag... autokorrekt ?

      Radera
    2. Då vet jag att du är en mästare på surdegsbröd, P! Du kanske får skicka några recept i framtiden! Att baka istället för att köpa surdegsbröd lär vara riktigt ekonomiskt smart!

      Aldrig hört talas om GnuCash heller, så tack för tipset!

      Radera
  4. Jag har ju som utmaning för 2021 att notera alla utgifter jag har. Januari har inte börjat bra, då jag haft några rejält saftiga utgifter. Men samtidigt vet jag ju att jag inte lägger 2000 kr på ridhuskort varje månad (med facit i hand gör jag det nog aldrig mer, bara massa stress (tänk gymkort) och jag kommer förmodligen inte komma iväg tillräckligt mycket ändå), så det är nyttigt att se och reflektera kring utgifterna. Sen märker jag att jag drar mig för att handla, inte så mycket för att det är jobbigt att skriva upp (skriver i anteckningar i mobilen och för över i excel några gånger/månad), utan för att jag vet att summan på utgiftskategorin ökar... Så jag tror absolut att kassabok kan vara ett smart sätt för att minska ens utgifter. I alla fall de där utgifterna som blir lite slentrian och som man egentligen inte skulle behövt lägga ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det låter saftigt för ridhuset... Det skulle svida rätt rejält för mig, men så är jag ju ovanligt fattig för stunden. :)

      Det du skriver om kassaboken känner jag igen mig i och det är nog lite det jag också VILL med den, att det ska svida så att jag tänker efter före jag slentrianshoppar något. Vi får se om jag står ut eller hur det blir. Vi har redan börjat dividera om fack och a-kassa är rimligt utifrån de höjningar som skedde iom Corona. Det ska bli spännande att se var vi landar där.

      Radera
  5. Wow bara 12tusen i utgifter! Ni måste ha väldigt låga boendekostnader. Va skönt! Amorterar ni? Vi har köpt en billigare lägenhet än vad vi skulle ha råd med enligt banken, och det blir ändå runt 10tusen i månaden.
    Ända gången jag fört kassabok är efter jag läste boken "your money or your life" och då var det mer för att ha koll på om jag lägger pengar på "rätt" saker (enligt mina prioriteringar). Vi är två vuxna och ett barn, vi vuxna har hela tiden haft helt separat ekonomi. Däremot kollar jag vid månadskiftet kontoutdraget och går så igenom vad jag lagt pengar på. Nu under Coronan har jag gjort av med väldigt lite pengar, oftast runt 10 max 12 i månaden. Det blir mycket mat inte så mycket annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tycker jag verkligen inte. Av de 12 000 är 7000 boende, men jag räknar inte amorteringen som en kostnad utan som ett sparande iom att vi inte har något amorteringskrav på oss längre så det är egentligen helt frivilligt. Sedan tillkommer några kostnader som inte kommer varje månad, tex el och försäkring. Normalt ligger vi på runt 10000 på boende i månaden, enligt någon äldre uträkning. Tror att den lilla amorteringen ingår i det. Har dock storhandlat mat alldeles nyss och månaden är inte slut än så mer kostnader lär tillkomma. Oavsett lär det bli en väldigt billig månad, medan december blev en otroligt dyr månad. :) Min förhoppning är att vi ska ligga på runt 20 000 ut långsiktigt, särskilt under tiden vi är föräldralediga och önskar spara en del av min mans lön.

      Vi har för övrigt också köpt en billigare bostad än vad vi kunnat och lagt in något mer än vad vi hade behövt. Så jag förstår det valet helt och fullt. :)

      Radera
  6. Skrev upp i en fysisk bok från att jag flyttade hemifrån och började studera 2010 och fram till slutet av 2018. Vill gärna börja igen men känner inte riktigt att tiden finns med små barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det Micke. Kanske skulle någon av de föreslagna apparna göra det lättare? Annars får vi se hur ansträngande jag uppfattar Excel på sikt. :)

      Radera
  7. Har alltid gillat tanken på att skriva ner i en fysisk bok, men har aldrig tagit mig an den. Skriver istället upp mina utgifter i excel – det är också lättare att sammanställa och få överblick på så vis tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två! Jag är lite förvånad över att vi är så många som gör det. Bra jobbat!

      Radera