onsdag 9 januari 2019

Reklamera mera

Nu är ju ni som läser den här bloggen sannolikt inte storkonsumtenter av prylar (snarare världsmästare i shoppingstopp) men en sak som jag tror många av oss borde jobba på är att vara lite besvärligare konsumenter när vi väl köper saker.

För en månad sedan pajade min iPad-laddare. För den som inte har små barn kan man säga att en iPad för en unge är lite som en fredagsöl för en medelålders man på landsbygd, totalt onödig men omöjlig att leva utan. Min unge älskar sin iPad och jag började direkt i panik googla efter en ny iPad fast det sannolikt bara var laddaren som var trasig. Till sist coolade jag ner mig och beställde för lägsta pris en ny sladd till laddaren från CDON. Den kom hem snabbt och husfriden var återinrättad. Men säg den lycka som varar för evigt, den där grejen var ju trasig på tre veckor. Eftersom jag faktiskt tyckte det var orimligt blev jag lite sur och valde att reklamera den. Säljaren gick snabbt med på pengar tillbaka och jag är nu på jakt efter en ny sladd till min iPad-laddare. Lärdomen i detta är att ni ska komma ihåg att reklamera skit som går sönder, särskilt när det sker fort efter inköp.

Men det finns mer att reklamera! Jag har varit tillbaka med kläder till H&M ett flertal gånger och det har alltid gått hur bra som helst. Likaså på Lindex eller KappAhl. Fördelen med det här är (utöver det uppenbara att det är ekonomiskt smart för oss!) att butikerna lär sig att vi inte accepter skitprodukter och att de förhoppningsvis lär sig tillverka bättre grejer. Dessutom brukar jag försöka tänka på att det är tråkigt att sabba sitt förtroende för en produkt/butik för att man är missnöjd. Då är det ju bättre att vara tydlig med sitt missnöje så att de kan fixa det och man förhoppningsvis vill komma tillbaka. Jag har tex varit sur på MQ i 15 år för att de tog hela mitt studiebidrag i anspråk på en tröja som inte klarade första tvätten. Hade jag reklamerat hade jag kanske varit kund där idag. Nu blir jag bara sur när jag ser MQ, trots all tid som passerat.

Ett annat område där det är enkelt att reklamera är livsmedel. Jag brukar sällan (aldrig?) gå tillbaka till butiken och klaga på att äpplet inte smakade bra eller så, men däremot har jag flertalet gånger tagit kontakt med producenter när jag varit missnöjd med kvaliteten. Där är Ica min absoluta favorit som alltid tagit mina klagomål på allvar, tex ben i kycklingfilé eller sylt med mögel i efter en dag, medan Coca Cola och Axfood är lite jobbigare att hantera. Jag fick en gång en exploderad colaburk  som Coca Cola tvingade mig att skicka in till deras labb för analys. Det visade sig att någon maskin varit trasig, vilket orsakat felet (det kan man gissa att de hade kunnat lista ut även utan min burk). Jag fick 220 kr i produktcheckar för besväret (var jobbigt på riktigt att städa de 23 hela burkarna från allt kladd).

Just nu är jag sugen på att reklamera en saftflaska till Önos, eftersom jag är less på att de går sönder när man öppnar dem 30% av gångerna. Jag har snackat runt och inser att det inte bara jag som har det problemet, så jag tror de har problem med sina flaskor (det var inte så förr).  I övrigt funderar jag på om man kan reklamera en bok för tryckfel. Har en bilderbok som har ett uppenbart tryckfel som gör den rätt ful på en sida, men samtidigt känns det löjligt att reklamera en bok för 68 kr som min unge säkerligen inte skulle klara sig utan om de ville få den tillbakaskickad. Ibland är jag missnöjd med hämtmat och restauranger. Där är jag dock katastrofal och säger aldrig ifrån, förutom när jag var gravid och deras fel riskerade att skada mitt barn. Det kändes faktiskt mer legitimt då. Definitivt ett förbättringsområde.



Kan man reklamera tryckfel i böcker?
Brukar du produkter du är missnöjd med? 

14 kommentarer:

  1. Det är oftast riktigt bra ROI att reklamera. Jag tycker att Axfoods konsumentmail är supersnabba och smidiga att kontakta. Jag reklamerar räkert en vara i månaden från Willys. Fotar kvittot (funkar även utan kvitto) och varan med batchnr och streckkod. Får alltid generösa kompensationer i form av SMS kuponger och dubbelt pengarna tillbaka. Hittills har jag reklamerat rutten/skadad frukt i storpack, avokado, ben i gravad lax, ben i rökt lax och deras Premier cola som smakat blaskigt. Deras "Falkenbergs lax" har ben 100 % av gångerna. Jag reklamerar 100 % av dessa inköp så om man vill ha rabatt på en handling så kan man passa på att köpa just den laxen. Garanterat benbitar i den ;-). Lätt att skära bort även om det blir lite svinn och lite extra jobb. Det fungerar att reklamera varor som de sålt ut till 50 % rabatt också.

    Vet inte om man kan reklamera tryckfel i böcker. Säkert, prova! Det lönar sig alltid att "gnälla" lite :) Man kan ju vara trevlig när man gör det också liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dör, the badassity av din kommentar Simplicitas! Tar med mig Falkenbergs lax och hoppas att de inte hinner åtgärda problemet med benen innan. Jag tycker ABSOLUT att du ska reklamera boken Frihetsmamma, om inte annat så för bloggmaterial.

      Radera
    2. Vilket jävla tips! Hade en period när det ALLTID var fel på några av Icas varor (handlade då allt på Ica) och till slut vågade jag inte reklamera mer. Så gjorde det i min mans namn istället... Han fick typ mer i ersättning också. Misstänker de håller koll på vilka som klagar mycket.

      Radera
  2. "Jag har tex varit sur på MQ i 15 år"långsint någon? Hahaha! Vad jag kan minnas så har jag bara reklamerat mat från butik 1 gång. Det var på den tiden jag brukade köpa svindyra Ben & Jerry glassen (idag köper jag bara svindyra Häagen Dazs) och det vissade sig att ca 4 cm i botten bestod av bara luft. Kommer faktiskt inte ihåg vad utfallet blev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, stackars MQ! Men sån är jag. Min man får se till att aldrig vänstra....

      Du borde definitivt klaga mer. Det lönar sig.

      Radera
  3. Tryckfel? Kan man reklamera Aftonbladet?

    SvaraRadera
  4. Reklamerar mat ibland på Ica via deras hemsida, sjukt smidigt. Har blivit kompenserade med värdecheck.
    Borde absolut kunna reklamera tryckfel i bok, men troligen vill de ha den skickad till sig och då blir det inte så roligt kanske om det är favoritboken!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag kunnat få en ny vore det ju okej, men är rädd att jag inte får det och då blir det nog inte så poppis hos den lilla. Håller med om Ica. Tycker faktiskt de är bäst vad gäller sånt.

      Radera
  5. Bra tips!

    Efter att själv jobbat i retail som deltidsjobb när jag pluggade så lärde jag mig att Sverige har ett av världens mest generösaste system för reklamationer.

    Om det blir problem brukar jag utgå från denna mall:

    Hej...
    Följande har hänt
    Jag kräver att
    Det här brevet ska även ses som den anmodan om rättelse jag som konsument ska göra innan jag går vidare till allmänna reklamationsnämnden.
    Vi är sedan tidigare nöjda kunder och besvikna på det som hänt och bemötandet vi fått.
    Hälsningar...

    SvaraRadera
  6. Det är nog vanligt att man inte reklamerar både av lathet och att det känns obekvämt men oftast för man riktigt bra bemötande och inga problem. Jag reklamerar nästan aldrig då jag oftast köper saker av bra kvalitet men har reklamerat en tröja på HM en gång som det var hål i, var inga problem. Bra att inte skippa om det är nåt :).

    Grym blogg du har förresten! Jag lägger till den i min blogglista, du får gärna göra samma om du känner för det! :)

    Frihetsmaskinen – Följ min resa mot ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
  7. Håller med, reklamera mera! Det är intressant att det är så olika. Försökte reklamera en torskfilé som hade legat i pappersförpackningen utan plastpåsen som ska vara innanför. City Gross svarade typ att jag skulle åka tillbaka till affären ett par mil bort med den halvruttna fisken. Då handlade det ju om 33 kr så, nej, det blev ingen tripp dit. Men oftast, absolut! De i kassan tror en är lite småtokig men det har de ju också rätt i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig reklamerat till Citygross, men har hört av andra att de är hopplösa. Och att eventuell ersättning ofta är lägre än kostnaden för produkten. Jag tycker i regel att man borde få mer än produktvärdet i kompensation, eftersom det är mödosamt. Tycker helt klart Ica är bäst på detta. Axfood ger oftast ersättning, men sms-koder är värdelöst för mig som går i obemannad kassa. Och ersättningen är normalt exakt priset för varan och inte mer. Minns när jag var gravid och köpt kyckling som luktade riktigt illa. Men eftersom jag var snål så åt jag ändå. Sen fick jag ångest. Då skrev jag till dem och de hade ingen gissning på vad problemet kunde ha varit och gav mig exakt kostnaden tillbaka. Det lugnade inte en gravid kvinna eller gjorde henne gladare vill jag lova.

      Radera