onsdag 23 januari 2019

När en reklamation går fel

Varning för att dagens inlägg inte är det minsta djupt eller genomtänkt. Idag skriver jag mest av mig, eftersom jag är irriterad. Jag har ju tidigare skrivit om att man bör reklamera varor. I och med att Axfood varit så besvärliga har jag dock i princip slutat göra det hos dem, men jag har också typ slutat att köpa deras egna varor. Inspirerad av andra bloggare därute stod jag dock på Willys och funderade på om jag skulle prova Eldorados fiskpinnar. (Inte för att de är bra, men för att vara varumärkeskritisk.) Efter viss diskussion med mannen så valde jag att prova, eftersom fiskhalten var högre än i Findus version.

Tyvärr hann jag inte göra mer än att ta en tugga innan jag insåg att det kändes konstigt i munnen. Det visade sig att hela fiskpinnen var fylld med ben, däribland ett som var flera centimeter långt. Jag granskade sedan min unges fiskpinne och insåg att den såg precis likadan ut, varpå allt kastades. (Jag avskyr ben i fisk och äter bland annat fiskpinnar för att undvika det problemet.) Här kände jag att något måste vara fel på produkten och valde därför att reklamera den. Hur gick det då?



Axfood tyckte att det var helt rimligt med en massa ben och hänvisade till en disclaimer på baksidan där det stod "Enstaka ben kan förekomma". Jag blev vansinnigt irriterad! Jag svarade att jag kände mig besviken på att de inte ens var det minsta besvikna för att deras produkt (som ofta konsumeras av barn) var skit och att jag var missnöjd med produkten både som kund och aktieägare. Japp, jag deklarerade stolt att jag var just aktieägare i Axfood, men att jag skämdes för mitt företags beteende. (Har alltid drömt om att göra det på H&M när jag blivit irriterad på för mycket personal och för dåliga varor, men aldrig vågat...) Det har jag inte fått något svar på än, men frågan är om jag borde vara nöjd som aktieägare och skitsur som kund?

Egentligen kanske det är bra att de är snåla som fan med att betala tillbaka folks 12 kr för dålig fisk? Om det dessutom leder till att folk slutar reklamera så vinner de ju på det och då vinner ju även jag som aktieägare. Däremot så blir de säkert mindre nöjda om jag slutar handla där. Merparten av allt i detta hushåll köps numera på Willys och även om jag inte är någon drömkund, så misstänker jag att de går miste om en hel del inkomster om jag byter till Ica. Men gör folk så? Jag måste erkänna att jag direkt känner mig så irriterad att jag inte gärna vill handla på Willys. Spontant tänker jag att nästa veckas veckohandling blir på Ica eller Coop, men kanske håller det beteendet i sig i ungefär en månad innan jag rusar tillbaka till Willys med svansen mellan benen. Oavsett så blir det nog ännu färre varor från Eldorado framöver, vi får se om osten som jag har i kylen är ätbar eller kommer med något annat ofrivilligt tillbehör, kanske en tandpetare eller dylikt.


Tror ni företag gynnas mest av generösa reklamationspolicies eller att vara besvärliga? 

11 kommentarer:

  1. Jag hade inte gett mig. Enstaka betyder inte två ben i varje bit. Enstaka är möjligen en i någon bit i paketet.
    På dem igen. De får annars byta disclaimer till; ben förekommer regelbundet.
    /C
    PS ville inte, och var inte ute efter att "hänga" någon varken med eller utan barn och eventuell klimatpåverkan.

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog inte orkat bry mig om reklamation för en sådan billig vara. Känner att det kostar mig mer tid och energi för att vara värt besväret. Skulle det handla om en stor laxsida eller en dyr ost hade jag kanske knorrat. Men då vet jag att jag inte ska handla eldorados fiskpinnar iaf!

    SvaraRadera
  3. 1. Som i allt annat så brukar väldigt lågt pris innebära dålig kvalitet. Jag köpte en del Eldorado när jag pluggade och sökte billiga priser, men kvaliteten var för,dålig så,jag köper inget från Eldorado numera.
    2. När jag handlat något på Willys har jag alltid reklamerar direkt i den butiken jag handlat och det har aldrig varit något problem. Jag har fått tillbaka det jag betala och ofta dubbelt upp

    SvaraRadera
  4. Jag bojkottade ICA Maxi (min gamla Nokia gjorde alltid om maxi till nazi i sms så det blev ICA Nazi, kul varje gång). Anledningen var att kvittot inte stämde överens med verklig skyltning i butiken ex köp tre för två eller extrapriser. Detta hände i princip varje gång jag handlade, till min nackdel förståss. Slutade en dag med psykbryt i kassan och ett argt mail till varuhuschefen. Men dagens topic: ge dig inte utan reklamera skiten igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garvade också åt Ica Nazi! Mitt aggressionsutbrott i mailform fungerade tydligen. Fick 25 kr i sms-form nu.. och ännu viktigare för mig, han lovade att "gå vidare med detta ärende". Vi är dock oense om huruvida fiskpinnar konsumeras av barn i större omfattning än andra varor, men jag väljer att släppa det och gå vidare med livet.

      Jag var verkligen SÅ arg.

      Radera
  5. Jag kan inte fatta att de inte tog den reklammationen? Jag reklamerar alltid via deras konsumentkontakt-mail och få alltid ypperlig service och dubbel kompensation tillbaka i form av sms-kupong på direkten. Oavsett vad jag har reklamerat. Själv är jag otroligt nöjd med just deras reklamationstjänst.

    Men som svar på din fråga så tror jag att företag gynnas av generösa reklamationspolicys.

    SvaraRadera
  6. Eftersom Willys är bra mycket billigare än ICA för rika på samma varor, dvs märkesvaror från externa leverantörer, i storleksordningen 10-20-30% lägre pris så skulle jag fortsätta med Willys men välja bort Eldorado-varorna.

    Men du kanske var ute efter att enbart köpa Egna-Märkes-Varor och nu tänker du istället för Eldorado på Willys gå över till ICA-basic? Ja, då har jag inget att komma med utom: Lycka till

    SvaraRadera
  7. Har nog nästan aldrig reklamerat någon matvara. Jo förresten, när jag var barn skickade mamma mig till byaffären med unken filmjölk trots att den borde vara färsk enligt datumet. Fick inte kompensation, ägaren tyckte inte det var något fel och jag sade bara ett mjäkigt "jaha" och gick hem med den igen. "Snål-Arnold" suckade mamma och hällde ut filen, haha!

    Nå, det jag undrade över är om ni som läser här inte märkt stor skillnad mellan kvaliteten på olika märken av typen "egna butikens märke"? Tycker Garant håller i stort sett samma kvalitet genomgående på alla produkter jag testat, som märkesprodukterna. (Har testat många!) Många likställer Garant med Ica Basic, Eldorado och dylika märken! Det är ju enorm skillnad, köper bara Eldoradotoapapper ibland och enbart ej ätbart av Ica Basicsortimentet med undantag för deras gröna oliver på burk för 8.90. De är jättegoda! :)

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar passa på att köpa vanliga varor, dvs märkesvaror, när det är erbjudande på dessa. Köpa extra många och lägga upp som förråd i skafferiet alltså. Det är ju många varor som har lång eller väldigt lång hållbarhet numera.
      Men det bygger naturligtvis på att man har en god uppfattning om vad som är ett bra pris, dvs om erbjudandet är intressant eller inte, och ungefär vad EMV kostar.
      Kontentan blir sålunda att man får varor av högre kvalité men betalar mindre än vad lågprisvarorna kostar.
      Tankegången känns säkert igen för många i bloggläsarna: om man reser får man samma resa för mindre pengar om man åker utanför högsäsong, om man köper aktier får man fler aktier i kvalitetsbolag när det är lågsäsong på börsen, om man köper utemöblerna på hösten betalar man mindre för samma varor jämfört med våren, osv osv

      Radera
  8. Frihetsmamma du är bäst som hänvisar till att du också är aktieägare, högsta stilpoäng!

    SvaraRadera