måndag 19 oktober 2020

Utvärdering av odlingsåret

Nu skriver jag ett sånt där inlägg som knappt ens går att koppla ihop med FIRE och särskilt inte för mig, eftersom jag är dålig på att spara pengar med odling. Det är dock ett av mina mål inför framtiden, eftersom jag tror att det finns en större ekonomisk potential i att odla sin egen mat än vad jag än så länge lyckats kapitalisera på. Grunden till det kommer belysas i det här inlägget, men om man vill läsa mer om positiva erfarenheter av besparing med odling rekommenderar jag det här blogginlägget.

Jag skrev tidigare om hur man skulle kunna använda sig av odling för att spara pengar och delade redan då med mig omvänt genom tips vad man ska göra om man vill spara pengar, till exempel att inte odla paprika som ingen äter. I det här inlägget tänkte jag främst fokusera på de felen jag gjort och som bör åtgärdas för att jag ska kunna spara pengar på min odling i framtiden. En stor fördel för mig har varit att jag under en rätt lång tid har kunnat äta färska grönsaker på daglig basis. Det är inte något jag vanligtvis gör, utan som den snålis jag är så brukar det annars bli mer från frysdisken. Vad som varit desto sämre dock är att jag inte tagit det allra bästa ekonomiska besluten i min odling. Min åtgärdslista inför nästa år ser därför ut ungefär såhär: 

1) Sätt inte alla frön på en gång om du inte vill drunkna i tomater/salladsblad/zucchini exakt samtidigt. En idé kan vara att så lite mer i intervaller som gör säsongen längre. Särskilt viktigt med tomater och sallat som annars riskerar att dränka en delar av säsongen och helt utebli andra tider. 

2) Börja tidigare än du tror med typ allt. Det är en jäkla dålig idé att så paprika i april om de ska hinna mogna. Rekommenderar inte heller att så purjolök i juni eller tomater i juli.  

3) Så inte bara hejvilt utan en plan. Jag råkade hamna i situationen att jag hade typ 10 000 plantor, men ingen aning om var jag skulle göra av dem. Det är slöseri på egen energi, vatten och frön. Rekommenderar därför alla (mig själv!) att planera lite bättre inför säsongen. 

4) Dela frön med vänner och fråga vad de rekommenderar. Det är dumt att odla apäckliga tomater i mängder och det kan ju undvikas rätt enkelt om man frågar kollegan eller fotbollspolaren om de har några tips och frön och att dela med sig av. Efter den här säsongen verkar man kunna fråga absolut alla, eftersom hela Sverige tydligen odlat. 

5) Ta till vara på det du odlar. Lustigt nog skriver jag det här sist, men det borde komma först, eftersom det är så centralt. Det är sjukt irriterande att jag låtit så mycket gå till spillo. Paul Svensson hade varit rejält besviken. För mig visade sig graviditet inte vara kompatibelt med odling och att arbeta heltid. Jag lät därför min odling förfalla rätt rejält och vi pratar säkert om ett antal kilo tomater som blivit fågel- och snigelmat. En lösning på den här problematiken kan också vara att odla mindre så att man inte blir alldeles less på mängderna. 

Hur har jag då gillat att odla lite mer storskaligt? Nja, alltså smaken har varit fantastisk och jag har nog sparat en del pengar ändå framför allt eftersom jag brukar köpa sjukt dyra tomater på somrarna. Men det är en hel del arbete bakom odlingen som inte känns helt lätt att förena med heltidsarbete. Dessutom är bevattningen rätt besvärlig om man vill resa på sommaren när det är varmare. Jag tänker att jag i framtiden kommer fokusera på saker som sköter sig själv lite mer, kanske morötter och vitlök. Eller jordgubbar. Sen har jag blivit bra less på skadedjur, men därigenom fått en rejäl respekt för de personer som producerar vår mat, särskilt småskaliga producenter med ett ekologiskt tänk. Jag gissar att jag inte blir gurkproducent när jag når FIRE, men om det vore så att jag skulle vilja bli det så är fördelen att jag åtminstone kan få saker att gro. Det är inte fy skam det.

Hur gick ditt odlingsår om du odlat? 

3 kommentarer:

  1. På min kom ihåg-lapp för odling till nästa år står det: glöm inte gödsla!

    Om någon kan få jordgubbar att sköta sig själva vill jag gärna veta hur man ska uppfostra dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, allt är relativt men de överlever vintern iaf och behöver inte skakas om dagligen för att pollineras eller vattnas varje varm dag. Smultron är nog ännu bättre dock, så kanske ska satsa på det istället eftersom fåglar och sniglar lämnar dem ifred.

      Vad gäller ditt gödseltips så håller jag med helt och fullt, det är ett utvecklingsområde för mig med som min förre chef skulle sagt. :)

      Radera
    2. Bärbuskar av olika slag brukar ge god utdelning per insats. Även fruktträd. De sistnämnda tar lite mer plats och man får ha ett längre tidsperspektiv, dock...

      Radera