fredag 25 september 2020

Ekonomisk kris eller flockbeteende?

Jag kanske har levt under en sten de senaste åren, men när jag vaknade idag var det till typ 100 mail och sms om olika rabatter. Ännu fler följde sedan under dagen. Det var inte riktigt som under den värsta Coronapaniken när Polarn och Pyret hade 40% rabatt på allt under en period och KappAhl 70% rea på halva sortimentet typ, utan det känns mer som en mini-Black Friday som innefattar mer än bara kläder. Frågan är varför det kommer just nu?

Jag är inte väl insatt i hur marknadsföring fungerar eller hur vinstdrivande företag agerar när väl någon börjar köra på stora kampanjer, men jag tycker ändå att det är spännande att typ alla gör det samtidigt. Har de kommit överens om att de ska ha medlemshelg, klubbhelg eller rabatter till alla-helg? Eller var det bara så att någon började och resten hakade på? Eller är det kanske snarare ett tecken på något större? 

Mitt nya favoritprogram är Ekonomibyrån på SVT. I veckans avsnitt pratade de om deflation och inflation och slutsatsen som panelen drog var att vi sannolikt kommer se prissänkningar under de kommande månaderna. Om det stämmer låter det rimligare att alla kampanjer beror på att företagen inser att vinsterna och shoppinglusten inte kommer hägra under höst- och vintermånaderna och att de därför passar på att mjölka sina kunder medan de kan, innan R-talet stiger och paniken kommer åter. Utifrån vad man kan se ute i Europa nu i kombination med svensk lättnad på restriktioner, gissar jag att hösten och vintern kommer bli minst lika jäklig som våren. Det innebär i så fall sannolikt en tråkig tid på hemmafronten för mig och mindre spontanshopping i gallerior för många andra. 

Så hur agerar vi när vi överöses av kampanjer, somliga bättre än de brukar vara när de är som bäst? Vi gör ingenting. Jag måste erkänna att dessa sms väckte någon instinktiv önskan om att "passa på" att göra ett klipp, men än så länge har jag lyckats hålla mig. För stunden är det en sak som känns som ett riktigt behov i hushållet och det är nya kalsonger till min man, men eftersom han aldrig beställer något själv så är det inte han som överöses med mail och sms så han har inte ens fattat att det är kampanjhelg den här helgen. För att vara lite positiv så känns det faktiskt som att jag äntligen lärt mig något. 


Tror du vi kommer begränsa vår shopping under hösten eller blir det business as usual? 


PS. Om du fattar varför jag överöses med kampanjer just exakt nu får du också gärna förklara det för mig. 

12 kommentarer:

  1. Ahhh tänkte samma imorse, det var helt galet vad det öste in rabatter. Jag tänker att det är kombinationen corona / höst / löning. Detaljhandeln måste nå sina säljmål för året och det är bara tre månader kvar.

    Kände också att jag borde slå till, slutade med shampoo och fintvål på Bangerhead. Det är ju ändå trevligt att vara ren tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag arbetar inom retail och du sätter huvudet på spiken.

      "Detaljhandeln måste nå sina säljmål för året och det är bara tre månader kvar."

      Tänk på det som manna från himlen och cherrypicka dig genom erbjudandena :)

      Radera
    2. Men så bra att det förtydligades. Tror ni de har en endaste liten chans att nå målen dock? Känns orealistiskt. De planerade inköpen borde ju inte minska förresten. Barn behöver fortfarande vinteroveraller, vilket kanske säger en del om hur stor andel av köpen som är spontana när man "ändå" hänger på köpcentrumet...

      Radera
    3. Åh ja. Tog en runda på stan förra helgen och kom hem med barnkläder för 600 kr. Drogs med på Åhléns + 25% på barnavd. Blev påmind om varför jag slutade "shoppa".

      Radera
  2. Jag lade också märke till mängderna med erbjudande under dagen och som gäller under helgen. Först tänkte jag att det hängde samman med lönehelg, men efter att ha läst ditt inlägg så undrar jag om det ändå inte är mer erbjudanden än en "vanlig" lönehelg. Ingen aning bara om varför det kommer nu.
    Själv reagerade jag med att börja fundera på om det "ändå inte finns något som jag behöver köpa" för att inte missa extrapriserna. Men har ännu inte köpt något annat än en ny vinteroverall till dottern på 25% rabatt och som var ett högst planerat köp.

    Jag tror din analys om en corona-höst och vinter liknande våren kan stämma. Isåfall tror jag butikerna kommer att komma med ännu mer erbjudande för att få folk att handla mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack för tipset! Hade glömt Minis behov av vinteroverall. Kul att flera noterat köphetsen denna helg, men visst är det lite klurigt att hålla sig undan helt och hållet. Särskilt när man gillar att känna sig ekonomisk och göra "bra" köp.

      Radera
  3. Haha, jag var ju tvungen att kolla om även jag fått extra många erbjudanden, men konstaterade att det ser ut ungefär som vanligt. Det enda som stack ut var mail från en butik som uppenbarligen lessnat på min inaktivitet och nu tar bort mig från maillistan.
    Jag hoppas att det är ok att jag tipsar om din blogg på mitt instagramkonto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det det! Jag använder inte IG själv, men är det där du uppdaterar mer numera? Saknar dina blogginlägg nämligen!

      Lustigt att du blivit en så dålig kund att de inte ens hör av sig längre. Säger en del om mig kanske? Dock verkar skönhetsföretagen ha givit upp mig, men inte barnklädersföretag och leksaksförsäljare. Där är min familj nog en bättre kund. :)

      Radera
  4. Tycker det är enklare att bara slänga ur sig nåt på instagram och man får oftast mer feedback, då det är lättare att kommentera där än på bloggar. Men jag ska försöka vara lite mer aktiv på bloggen nu när jag får mer tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig, men ser fram emot fler inlägg. Eller så får jag skaffa instagram :)

      Radera
  5. Min grundinställning är att de företag som behöver göra reklam för sina produkter bara säljer skit. De som har bra grejer säljer ändå. I min värld är exemplen Haudini, Norröna, Fjöllräven etc. Inte ofta jag sett reklam för dessa företag, de säljer ändå..
    Vänligen
    //Jonas

    SvaraRadera
  6. ..Fjällräven skulle det vara :)

    SvaraRadera