måndag 24 april 2023

Att stressa sig fattig

För inte allt för länge sedan skrev Fru EB om tendensen att köra all in när hon ändå var igång och spenderade. Beteendet likställdes med en bulimikers förhållande till mat. Jag kände igen mig, både när det kommer till hälsa och ekonomi. Som en ekonomisk jämförelse så var mars månads kreditkortsräkning på drygt 6000 medan aprils var på över 25 000 kr. Jag har också ofta dagar med över 20 000 steg, men andra med 2000. Efter ett tag in i dyrmånaden så kändes det faktiskt inte som att det spelade någon roll längre. Det här tycker jag är ett intressant fenomen som säkerligen inte drabbar alla. Men vad är det som gör att det blir så här?

Om vi ska börja med det uppenbara, nämligen att det är lätt att känna att en liten hundralapp på konditorifika eller ett par hämtpizzor inte spelar någon som helst roll när man ändå lagt 15 000 på en weekendresa och kreditkortsskulden (som betalas i sin helhet varje månad så klart) växt sig helt enorm så är det uppenbart helt irrationellt resonerat. 200 kr spelar inte mindre roll en månad bara för att jag redan spenderat 25 000, även om min störda hjärna kan intala sig det. Egentligen är det faktiskt precis tvärtom. Om jag redan dragit på mig en skuld som motsvarar mer än min lön innevarande månad så är det ju extra viktigt att den inte blir ännu högre så att jag måste ta SMS-lån för att lösa problemet. Men så resonerar inte min irrationella hjärna, vilket gör att jag måste lära mig att jobba runt det här problemet. Nu låter det som att jag gör mig själv väldigt speciell, men tydligen är det här ett känt fenomen. Jag hittar ingen vettig källa på det, men det har garanterat ett fräsigt namn, och jag vet att jag läst om det i termer av att man enkelt kan öka ett bud på en bostad med 100 000 bara för att slippa budgivning eller skrämma konkurrenterna samma dag som man åker till extra affärer för att maxa rabatten på hushållsosten. En krona är egentligen alltid en krona och 100 000 alltid 100 000, men av någon anledning kan vi gilla att sätta kronan i relation och på så sätt jaga den största rabatten istället för störst ekonomisk besparing. 

Jag har också insett att jag stressar mig till konsumtion. Tidigare har jag skrivit om att vi nu när vi arbetar heltid kan bli otroligt oplanerade och därigenom dra på oss fabriksbrödsköp, hämtmat, och en massa matinköp till ordinarie pris i mataffären, men det är inte det jag menar här. På påsklovet insåg jag att jag blivit en riktig Svenne-banan som vill maxa varje ledig dag och att det leder till onödigt höga kostnader. Det tog ett tag innan jag hajade vad jag höll på med, men i kort insåg jag att jag verkligen känt av att mina lediga dagar är begränsade och att jag därför vill få ut det mesta av dem. Det tråkiga är att "det mesta" allt som oftast innebär konsumtion. Det kan innebära att förbättra en vab-dag genom att passa på att köpa bagerifrukost när jag ändå lämnar Mini i skolan. Eller att klämma in två resor på påsklovet för att verkligen maximera den lediga tiden. Eller kanske att släpa hela familjen på kafé och/eller bio en ledig studiedag eller slumpmässig söndag. För mig är det här fenomenet rätt nytt. Jag har ju varit föräldraledig en massa de senaste 7-8 åren och även jobbat deltid, vilket både gjort att ekonomin varit mer begränsad och att jag haft mer tid. Det är väl egentligen först nu som jag börjat känna mig stressad över att tiden som föräldraledig är förbi och att jag kommer förpassas till kvalitetstid med mina barn snarare än kvantitet. 

När jag väl kommit till insikt om hur mycket jag förändrats blev jag för en stund lite arg. Ni har ju sagt att ni önskar läsa mer om min vardag och för att erbjuda lite av detta så kan jag dela med mig av när jag strax därefter tog barnen på en långpromenad för att storhandla på annandag påsk. Väl i affären blev jag vansinnigt irriterad på brödpriset och bestämde mig för att baka på eftermiddagen istället för att göda Ica. Det glömde jag dock bort helt och hållet, vilket min man tog upp ungefär halv elva på kvällen. Jag svarade glättigt att det inte gjorde något. Vi var ju ändå lediga och kunde dra till bageriet på tisdagsmorgonen och köpa oss finfrukost. Jag gick och la mig, men hittade sedan tillbaka till ilskan över hur mycket jag förändrats. Istället började jag tänka på en kommentar på inlägget Sparbluffen från Micke som tipsade om att jag borde nattjäsa bröd. Så strax före elva på kvällen gick jag ner till köket och satte en deg. Det visade sig ta 14 minuter och nästföljande dag fick mina barn nybakade tekakor till frukost. Det var tydligen jättegott, enligt Mini, och med den stora fördelen att jag på förhand kunde garantera att det fanns bröd som de faktiskt gillar. Ibland är ju tekakorna slut när väl jag kommer till bageriet och framför allt det äldre av mina barn brukar ha mycket svårt att tackla besvikelsen. 

Som ett resultat av detta kommer jag framöver att försöka hitta billiga nöjen med fokus på barnfamiljen. Jag är nämligen alldeles för less på att stressa mig fattig och minska mitt sparutrymme utan någon egentlig ökad livskvalitet. Jag hoppas orka skriva om mina försök och kanske ta en bild eller två ibland. Redan nu inser jag att det med stor sannolikhet kommer vara väldigt basic-aktiviteter, men för en gångs skull så tänker jag att jag gör det för min skull och inte för er. Jag behöver helt enkelt bryta vanan att umgås på kaféer, köpa mig till glädje och ha konsumtion som default-aktivitet. To be continued. 


Har du något förslag på billiga eller gratis nöjen att roa familjen med? Dela gärna med dig av det eller exempel på din egen ekonomiska irrationalitet.  Det uppskattas. 


30 kommentarer:

  1. Just nu tycker mitt barn att det mesta är tråååkigt, men när han var mindre kunde vi roa oss med att tvätta bilen/bobby car, baka, plantera, måla på duk gärna utomhus), hitta på sånger, spela brädspel, dansa, bygga koja, mata fåglar, högtidspyssel... Men nu är allt tråååkigt. Någon som har tips till lite äldre barn, typ tolvåringar?



    SvaraRadera
    Svar
    1. Valfri skärm är det enda som fungerar :(

      Radera
    2. Jag har tyvärr begränsad erfarenhet av tolvåringar, men kanske kan det vara lite liknande som för vuxna? När jag var tolv läste jag mycket, bakade mycket och gillade att laga mat. Kanske kan en tolvåring roas av samma saker som en 32-åring och plantera en gurkplanta? Jag har faktiskt ingen aning. Ungar är svåra.

      Radera
  2. Läsvärt inlägg som vanligt.
    Nu kommer ju våren (dock bakslag) och mycket lättare att vara ute. Lekplatser, naturområden, pokemon go.
    Vi har en Nintendo Switch och spelar en del tvspel tillsammans. Konsolen är ju några tusenlappar (för att inte tala om kontrollerna) men spelen är några hundralappar och varar länge.
    Har du något speciellt recept på tekakor att?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inga tv-spel än (till min mans extremt stora förtret) men det kanske kan visa sig vara ett billigt nöje alltså? Spännande!

      Jag har recept på tekakor, kanske borde göra ett inlägg om det nästa gång jag bakar. Har tyvärr ingen länk på just dessa.

      Radera
  3. Åh, känner igen mig så mycket i det här med att maxa ledig tid... det tog mig hela vägen till sjukskrivning. För jag maxade även på jobbet ....

    Jaja, efter det blev jag bättre på de här andra aktiviteterna.
    Geocaching, hört talas om det? Leta skatter i naturen, perfekt för barn som är lite yngre.
    Bestämma film ihop (eller turas om) och poppa popcorn och titta på tillsammans. Alltså, ladda lite för det.
    Leta upp ett vindskydd med grillplats (eller utan vindskydd, men gött att hänga i och sitta i) och grilla hamburgare till middag, både mysigt och lite spännande. Häng kvar och lek vid vindskyddet/skogen.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Film och popcorn är underskattat! Särskilt om det är på streamingtjänst barnen får bläddra och välja film. Väldigt exotiskt och speciellt i vår familj eftersom man aldrig vet om vi har någon och i så fall vilken vi har. :)

      Radera
  4. Den enda anledningen till att jag under de senaste åren, med 70% genomsnittlig sparkvot en längre tid, lyckats uppnå FI stavas att jag inte har detta beteende. Heller aldrig har haft, uppväxten i knaper miljö gav mig tydligen det mindsetet istället för det motsatta (vilket lika enkelt kunde ha blivit) att när pengarna började rulla in så rullade det ut i samma takt.

    90% tur/10% aktiv planering.

    SvaraRadera
  5. Har inte riktigt koll på åldern på dina barn. Men när mina var i låg- och mellanstadieålder så var det mycket aktiviteter och tävlingar på helgerna. De gånger vi hade oplanerad helg (och inte full med läxor) så var det skönt att "bara vara". Vilket kan innebära rensa ogräs i trädgården, ta en cykeltur till en kompis en bit bort eller låna en grannes hund för att ta en promenad (och träna den på olika trix).

    Har också kört en del Pokemon Go och Geocaching.
    Numera finns det utegym på många platser, där har barnen tränat både balans och armgång. Ibland är de kombinerade med en parkourbana (om man inte gör en själv i skogen).

    Gå till en fotbollsplan och låt barnen träna skott på mål! Eller ta vilken liten gräsmatta som helst och lägg ut två tröjor som målstolpar.
    Träna på att kasta lyra med tennisboll.
    Kasta frisbee. (Finns numera Discgolfbanor på många orter om man vill avancera det lite)
    Finns det basketkorg på skolgården i närheten? Gå dit en helg och kasta en liten stund (tills barnen tröttnar). Kräver förstås investering av egen boll, men det är det värt.
    Själv är jag urdålig på bollkastning, men tillräckligt bra för att stå där och ta emot och skicka tillbaka.
    Dansa limbo.
    Hoppa rep.

    Grejen är att alla dessa kräver att man som förälder också engagerar sig. Ja, man måste dra på sig regnjackan och se till att blodsockernivån inte sjunker för mycket på någon. Ja, man måste plocka upp frisbeen massor av gånger. Ja, nån blir jättearg när basketbollen inte går i mål nån enda gång.

    Fördelen är att alla blir "naturligt" trötta. Både fysiskt och psykiskt. Sen kan man med gott samvete varva ner med en film, favoritspelet på I-paden (eller liknande). Och något gott (fruktsallad var populärt när det begav sig för oss).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng att man som förälder måste engagera sig. I vår familj är det betydligt vanligare att min man står för bollsparkandet eller frisbeeplockandet än jag. Jag får nog bli bättre på det. Tack för många tips!

      Radera
  6. Jag tycker också livet har börjat kosta mer på sistonde, tror det har mycket att göra med att barnet blivit äldre och att uteaktiviteter är begränsade under vintern. Vi går mycket på bio (på biograf där man får ta med egna snacks) och i helgen var vi även på barnkonsert på konserthuset. Känner dock att det är så värt det för barnet tycker det är så roligt. Nu är det vår så park och cykelträning har fått ta mer plats!

    Vi har istället en flytt som dränerar oss på pengar, även om vi planerat för att det kostar en del att komma i ordning så känns det otroligt påfrestande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med flytten! Sådana kostar alltid massor, men förhoppningsvis så blir det superbra sen. Villa?

      Radera
  7. Ja, jag är så irrationell så jag snålar extremt med vissa saker och kostar på mig alldeles för mycket med andra. Kommer ett inlägg om hur jag snålar med tvättandet om ett par veckor. ;-) Samtidigt som jag utan att blinka köper ett nytt dyrt bett till Celine. Men hon var sååå rolig att rida igår, så hon är förlåten.

    Kolla ifall biblioteket har några roliga evenemang framöver, de brukar ofta vara gratis. Annars tycker jag att picknick i valfri park är väldigt mysigt. Medhavd mat och kanske nån god efterrätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bibblans evenemang är superbra, tack för påminnelsen! Borde kolla upp det mer. Även vuxna har ju mycket att hämta där.

      Radera
  8. Tack för ditt inlägg! Uppskattar verkligen dina texter. Känner igen mig mycket i dem men främst för att de får en att tänka.
    Lite off topic, måste bara få vräka ur mig. Jag är så less ekorrhjulet nu så jag funderar på att försöka mig på Flamingo FIRE. Har nästan kommit upp i hälften av det tilltänkta FIRE kapitalet och klurar på om jag ska våga säga upp mig för att istället jobba deltid/vicka på något ställe (som man gör i Flamingo). Jag vill ha mer egen tid. Gärna nu! Att fortsätta gneta på och jobba heltid för att nå fullt FIRE-kapital snabbare känns jobbigt eftersom det är nu jag har tidsfönstret för att vara med mina barn. Kanske är det när de har flyttat ut som jag ska börja jobba heltid istället (om det skulle krävas) Livet är ju nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad jag känner med dig!
      Jag önskar och hoppas att du vågar ta Flamingo FI.
      Inget beslut är ju för evigt? Du kan ju alltid ombestämma dig om du vill, dvs jobba heltid igen?
      Bara gör't.
      /C

      Radera
    2. Då är vi kanske i lite samma läge. Jag har väl också ungefär halva kapitalet (lite mer) och känner mig osäker på om jag ska vänta fem år till för att bli helt fri eller frigöra mig mer nu. Jag tycker egentligen som helt utomstående att det är solklart att du ska köra mer flamingo nu, men samtidigt VET jag att det inte är så lätt för egen del heller. Kan du gå ner i tid rejält på nuvarande jobb? Det vore i så fall kanske allra smartast för att det inte skulle bli så stor omställning/risk.

      Radera
  9. Min 6åriga dotter och jag roar oss ibland på lediga dagar med att åka tåg och besöka stora lekplatser. I veckan tog vi tåget till jkp (ca 1 h) och sedan vidare med buss till stadsparken. För oss som bor på landet är det ett äventyr.

    Ett annat billigt nöje är att ta med panten hemifrån då hon tycker de är kul att panta. För pengarna köps sedan fika som kompletteras med kaffe och varm choklad på biblioteket och där kan sedan en bra stund ägnas åt att läsa/låna/rita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, åka tåg! Kan också vara kul att gå till en tågstation och titta på olika tåg (och passagerare med bagage och gissa vart de ska åka).

      Detta påminner mig om när ett av mina barn var ca 5 år. Vi bor i Stockholmstrakten och barnet upptäckte att på vissa ställen går det TVÅVÅNINGSBUSSAR. Så en dag blev det en lagom lång tur med en sån. Med lite taktiksnack med chauffören vid ändhållplatsen så blev vi påsläppta först och kunde därför sitta på övervåningen längst fram. Stor lycka för barnet!

      Spargrisen

      Radera
    2. Jag älskar lekplatstipset. VI har definitivt inte varit på kommuens alla lekplatser så det skulle kunna vara en utmaning så länge som även stora gillar dessa. Tack för tipset!

      Radera
  10. Hej!
    Tack för ett (som vanligt) fint och tänkvärt inlägg. Jag uppskattar hur du så ärligt delar med dig.
    Spargrisen hade bra tips.
    Jag brukar ha en bok med varje barn, så läser vi varannan sida i den. Alltså en bok per unge. Det blir något som för oss närmare varandra. Vi gör det när andan faller på, inte varje dag eller ens varannan. Det ska inte vara ett måste, det ska vara mysigt. Det är inget man orkar göra i timtal, men verkligen kvalitetstid vi båda mår bra av.

    Ser fram emot kommande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag har ett barn med lätt dyslexi. Och vi har ofta läst varannan sida. På den tiden var böckerna om Tam - draktämjaren populära och barnet insåg snabbt att början på kapitlet är en halv sida, sen kommer en helsida med text. Nästa sida är till hälften en bild, sen text igen. Gissa vilka sidor som barnet läste :-)

      Spargrisen

      Radera
    2. Det tycker jag låter som ett bra tips. Min stora kan dessutom behöva träna lite mer på läsning så det låter inte som en så tokig idé. Tack för tipset och för komplimangen!

      Radera
  11. Kul att du skriver om detta, tänkte en liknande tankebanan för någon vecka sedan. Att vilja "unna sig" saker för att jag är så duktig som jobbar heltid och då "måste" ju fritiden vara extra kul. Sedan tanke två är ju att det jag som DINKare gillar oftast är gratis, men alla ens vänner har ju inte samma nöjen. Jag älskar att sova utomhus och det gjorde jag även som barn. En varm natt i tält/vindskydd/under bar himmel är billigt som bara den. På sommaren duger vanligt täcke/lakan, någon enkel madrass och vips har man värsta äventyret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kul att någon känner igen sig. Och grattis till att vara DINK:are. Den tiden är värdefull och var alldeles för kort i vårt fall. Njut, samla pengar, sov och drick vin. ;)

      Radera
  12. Vad roligt att jag kunde bidra med motivation till att ta tag i brödbaket, brukar bli rätt sent när jag sätter deg också för att jag kommer på när jag ska lägga mig haha. Hoppas även ni vuxna tyckte brödet blev bra. Vi sparar nog in på rätt många saker som blir många bäckar små, så som att dammsuga när elpriset är lägst(har timbaserat pris) men vi skjuter på att byta abbonemang som bredband och telefoni. Sambon ska byta till hallon som jag har, vilket skulle spara säkert 200kr/mån men vi har inte kommit till skott med det än(har nog gått 6månader sen vi pratade om det först)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igenkänning på det där. Jag kan anstränga mig att handla i tre matbutiker, men orkar inte förhandla bolåneräntan. Sjukt irrationellt.

      Radera
  13. "Jag har också insett att jag stressar mig till konsumtion." Tänkte på det häromdagen. Vi har köpt take-away tre gånger rullande månad och det beror enbart på jobb. Att någon glömt ta ut laxen ur frysen på morgonen eller att annat händer oförhappandes som gör att man blir tagen på sängen. Nu drar vi ju in deg båda två så ingen ko på isen, men jag kan verkligen relatera till Svenne B:s vardag.

    SvaraRadera