måndag 10 april 2023

Är det nu vi ska köpa oss en villa?

Den som har varit med ett tag vet att jag tänkt på att köpa en villa rätt länge. Vi var på allvar på väg att göra det 2017-2018, men sen kom vi av oss lite och plötsligt kändes det som att priserna skenat och vi var för sent ute. Delvis på grund av detta skrev jag ett väldigt frekvent läst inlägg om vem som egentligen har råd att bo i villa för några år sedan. Jag har ofta tänkt på mina observationer i det där inlägget och diskussionen som följde efter i kommentarsfältet, men ändå inte helt kunnat släppa drömmen om en villa. Nu är ju folk allmänt rädda, räntorna är höga och bostadspriserna har faktiskt sjunkit något. Är det kanske nu vi borde våga ta steget att köpa oss ett nytt boende? 

Det finns en del aspekter som talar emot. Den allra tyngst vägande sådana är att vi båda är less på jobbet och har börjat fundera på ett miljöombyte. Det skulle kunna vara att flytta hem till någon av våra hemstäder för att bo närmare släktingar som skulle kunna vara barnvakt, eller ett par expat-år utomlands bara för att det är roligt. Min man är mer sugen på att det första alternativet medan jag dras åt det senare. Om vi riktar in oss på det senare så måste inte en flytt vara katastrofal. Vi skulle säkert kunna hyra ut villan, vilket kanske inte ens vore möjligt med nuvarande bostadsrättsradhus. Men det är klart att det känns sådär att binda sig vid ett dyrt lån och sedan inte ens utnyttja fastigheten. Samtidigt älskar jag läget där vi bor nu. Det finns väldigt många barn i området och Pluttens förskola ligger riktigt nära, typ hoppa på ett ben-nära. Likaså ett fenomenalt löpspår som åtminstone min man använder flitigt. Att byta upp sig skulle onekligen också bli dyrare. Nu kanske inte det minskande sparutrymmet stör mig allra mest utifrån att det ändå känns som att mitt nysparande inte gör till eller ifrån, men det är ändå lite jobbigt att öka sina utgifter. Det innebär ju också en permanent (nåja, men åt det hållet) ökad utgiftskostym som kommer finnas kvar även om räntorna går ner. Fyra miljoner ska ju betalas tillbaka någon gång, mer eller mindre. 

Samtidigt är jag vansinnigt trött på att bo i en bostadsrätt. Som nu råkar jag tycka att vi borde höja våra avgifter i förväg trots bundna föreningslån ett tag till, eftersom vi kommer få kraftigt ökade utgifter inom en relativt snar framtid. Men det vill inte styrelsen. De vill ju inte öka sina egna utgifter ännu mer under föräldraledighet, dåliga tider etc. Så vi fortsätter att betala en för låg avgift som med stor sannolikhet kommer behöva chockhöjas snart. Jag är också less på att inte känna mig hemma. Min man är expert på att påpeka att vårt boende bara är tillfälligt så han vill inte att vi ska göra om något, investera några större belopp i boendet eller lägga så mycket energi på stället. Det gör att många besökare tror vi är nyinflyttade när de går husesyn. Men ja, det var ju några år sedan vi flyttade in. Och vi har fortfarande inte fullt möblerat alla rum.

Jag längtar inte bara bort från saker, utan även till. En större trädgård istället för vår gräsplätt vore härligt att ha nu när våren närmar sig och det förhoppningsvis ska odlas en massa. Jag längtar också till ett ordentligt gästrum som släkt och vänner kan känna att de trivs i. Jag längtar till sovrum utan papperstunna väggar där vi inte hör varandras minsta andetag. Jag längtar till ett garage där bilen kan stå eller åtminstone till att ha ett eluttag i anslutning till bilen så att vi skulle kunna använda motorvärmare eller köpa en elbil och ladda hemma. 

Men åter till det här med ekonomin. Det tar emot att låna så mycket pengar som krävs. Känslomässigt, logiskt, FIRE-istiskt. På väldigt många plan med andra ord. Jag tycker inte att det känns ansvarsfullt att ha en boendekostnad på 20 000 kr eller mer med våra rätt så normala löner. Hade någon köpt huset åt mig hade jag inte skrämts av potentiella takrenoveringar eller höga elräkningar, men att dra på mig en så hög fast kostnad för lånet gör att viss risk finns att jag skulle kissa på mig vid alltför jobbiga besked från riksbanken. Och det är ju inte roligt. Frågan är om det någonsin kommer kännas annorlunda? Vi tjänar ändå några tusenlappar mer nu än vad vi gjorde 2018, men jag tycker mentalt ändå inte att jag är redo mentalt för att ha så mycket högre utgifter än vad jag hade som student. Vi har ju det så klart, men jag tycker fortfarande att målsättningen borde vara en riktigt låg kostnadskostym som kan bantas ännu mer vid behov. Vi kan ju sluta ha streamingtjänster igen. Vi kan sluta äta eko-kött och hålla oss till baljväxter. Vi kan sälja vår gamla bil och köra kommunalt och cykel genomgående. Men det där lånet ska ju betalas oavsett. Och rent krasst så är vi inte i position att radera lånet helt ens om vi säljer av allt vårt börskapital, vilket känns läskigt. Det har varit oväntat skönt att dividera med banktjänstemän om att vi kanske lika gärna kan göra en Cosmonomics och nolla bolånet. Det är inte många som kan det, menar jag. Så ja, det är en tuff nöt att knäcka. Och det handlar väldigt lite om vad vi faktiskt behöver utan mer om villhöver. Det gör det svårare att motivera. Hade vi behövt en ny, bra bil för att kunna pendla till drömjobbet eller en båt för att kunna hälsa på mormor så hade det nog känts lättare. Men nu tar det emot. Så till den grad att vi nog faktiskt fortfarande inte tycker oss ha råd att egentligen köpa oss en villa. Tråkigt, men så lär det förbli. För om inte inflationen sänker priserna med mer än 5-10% så finns det inte så mycket mer att hoppas på utan vi får leva med att vi inte är familjen som känner oss rika nog att bo i en friliggande villa. 


Vad ska till för att du ska acceptera en högre belåning? 

14 kommentarer:

  1. Är man någonsin redo att dra på sig 20kkr i fasta boende kostnader ? Det är väl om nettolönen kan landa på 100kkr eller nackdelarna ytterligare övertrumfar fördelarna eller att man glider in i samma mindset som övriga befolkningen.

    I mitt fall blev jag med minivilla via arv. Någonstans där jag redan bodde sedan en tid och det därför blev naturligt och en väldigt låg utlösensumma.

    Annars hade jag nog aldrig köpt ett hus/villa. Sådant är mitt mindset. Å andra sidan hade det medfört att jag aldrig fått uppleva de enorma fördelarna och den ökade livskvaliteten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej man är väl inte det. Låter som att du haft tur i och med arvet. Förhoppningsvis landar vi någonstans till sist vi med.

      Radera
  2. Bor i Dalsland. Här kostar normalstor villa plus garage i mycket bra skick ca 1,5 - 2 miljoner. Vänta inte för längen snart är barnen stora och ni äldre. Fördelarna och livskvaliteten ni får av att bo i villa kommer ni aldrig att ångra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig om att tiden är nu och att det kan leda till stora fördelar. Åtminstone så intalar jag mig att barnen skulle ha mycket nytta av det. Men samtidigt är det en annan sak att köpa en bostad för 1,5 miljon som vi skulle kunna betala kontant eller en för 6,5-7 miljoner där vi skulle dra på oss minst 4 miljoner i lån. Hade du tyckt det vore värt det för dig utifrån de premisserna?

      Radera
  3. Är en sådan som har nästan 4 miljoner i bolån och boendekostnader kring 20k. Vi skulle kunna betala av lånet om allt på isk såldes, men känns för trist att "radera" fire-drömmen helt.. men tänker ändå som du att det egentligen är alltför dyrt. Påminner mig själv om att vi är ytterst privigilerade, men återvänder ändå till längtan efter lägre kostnader hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner med dig. Känns det ändå som att det är värt det överlag? Vi skulle i dagsläget inte kunna köpa en bostad för sex miljoner kontant ens om vi tömde alla våra besparingar så vi skulle hamna på netto-skuld-sidan igen om vi valde att köpa något av de hus jag tittar på.

      Utifrån relativt hög belåning, hur gör ni nu med nysparande förresten? Har funderat mycket på hur vi skulle göra. Kanske 50/50?

      Radera
  4. Glöm inte att det inte enbart är den högre belåningen att ta hänsyn till. Det är många kringkostnader i att ha hus också; renoveringar, underhåll, redskap, möbler för att fylla ut större boyta osv. Själv har jag aldrig varit så lycklig som den dagen vi sålde huset och flyttade till lägenhet, men vi är alla olika….

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag diskuterade det här med Fru EB förut och hon resonerade som du. För att inte tala om allt arbete man slipper som icke-villa-ägare. Kanske intalar jag mig att det ska bli så himla mycket bättre utan att det faktiskt är så?

      Radera
  5. Det är så olika. Vi sitter på 4,5 msek i lån och jag känner fortfarande att huset är det bästa vi gjort för oss själva och familjen. Livskvalitetshöjdningen var och är enorm. Altanen, trädgården och extrautrymme. Att det är mitt och jag styr (eller vi då).

    Jag gillar att arbeta med händerna och göra de där renoveringarna, fixa med trädgården och lära mig nya saker. Men det är ju inte för alla.

    Dock skulle jag ha svårt att leva i limbo där jag inte "boade" in mig där jag bodde nu eller tog steget mot något annat. Men hemmet är så betydelsefullt för mig som praktisk semipedantintrovert :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra det perspektivet även om det inte är så FIRE i klassisk bemärkelse.

      "Dock skulle jag ha svårt att leva i limbo där jag inte "boade" in mig där jag bodde nu eller tog steget mot något annat." - det har jag också. Har som en lösning varit på biblioteket och lånat en bok där jag tror jag ska lära mig att vara nöjd där jag är. Kanske kan jag smitta min man med det och så löser sig allt och vi njuter av tillvaron här istället?

      Radera
  6. Att belåna sig högt samtidigt som ni båda inte verkar trivas på era jobb låter för mig som en dålig idé, perioder då jag inte trivts på jobbet har låga levnadskostnader varit guld värda p.g.a. känslan av att jag skulle kunna säga upp mig närsomhelst utan större konsekvenser! Men sen drömmer inte jag om en villa heller, främst p.g.a. allt arbete det innebär, men för vissa kanske det ger såpass extra livskvalitet att det är värt att vantrivas på jobbet för att ha råd.

    Men OM jag skulle flytta till villa hade släkt i närheten var stort plus tänker jag, fler personer att fråga, be om hjälp med praktiska saker samt kunna låna diverse prylar som ibland är väldigt bra att ha. Hur ser prisläget ut i era hemstäder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har du rätt i det första du skriver. För mannens del tänker jag att det inte spelar så stor roll ändå, eftersom han inte drömmer om FIRE så för honom handlar missnöjet mest om nuvarande chef och organisationen. Han skulle säkert trivas bättre om han bytte framför allt chef, eller sektor. Att vara arbetslös är extremt osannolikt utifrån hans kompetens om han inte själv aktivt skulle vilja vara det. För mig är det ju en annan femma så klart. Jag tror nämligen inte att det skulle bli en helt annan sak med en ny arbetsgivare, även fast jag kan se en tydlig förbättring av att ha bytt chef hittills. Det är nog arbetandet i sig i uppstyrd form som inte är riktigt min grej.

      Prisläget i min hemstad liknar det här och hans är betydligt dyrare. Vi har inga ekonomiska incitament att flytta hemåt med andra ord, men det vore ju trevligt av andra skäl.

      Radera
  7. När jag och min sambo skulle flytta ihop för 6 år sen så tittade vi på villor, men bestämde oss sen för en lägenhet. Ja, det är mysigt med trädgård osv, men för oss överväger bekvämligheten med lägenhet. Vi köpte 124 kvadrat (5 sovrum) och stor inglasad balkong för 4,4 milj, radhus i vårt område hade då kostat 6,5 och villa från 7, 5 och uppåt. Vi har en väldigt låg boendekostnad och hög livskvalitet, kul grannar i huset och jättebra kommunikationer. Ibland sneglar jag på hus och längtar, men kommer sen på att jag knappt har ork att sköta om mina balkongplanteringar - hur sjutton skulle jag orka med hängrännor, gräsmatta och värmepanna?

    SvaraRadera
  8. Är det verkligen så stor skillnad på radhus och villa då? Verkar väldigt bekvämt med bostadsrättsradhus, då slipper man mycket med underhåll och grejer.

    SvaraRadera