måndag 30 januari 2023

Att rädda planeten och sin egen ekonomi - samtidigt

Okej, min ekonomi kanske inte behöver räddas. Och jag är naturligtvis så obetydligt att allt jag gör med rätta kan klassificeras som en droppe i havet. Men trots det har jag sedan jag startade den här bloggen för närmare fem år sedan gjort en jäkla massa för att minska på familjens utsläpp. Ibland kostar det pengar att vara mer miljömedveten. Det är ofta ett argument jag hört på jobbet till varför folk inte är det. Det är dyrt med elbil. Ekologiskt kött likaså. Men det här inlägget ska handla om det som successivt blivit en av mina större insikter i livet, nämligen att det för det mesta är riktigt ekonomiskt att vara miljömedveten. Så följ med på hur jag tänker att gemene man kan bli miljövänlig och spara en jäkla massa pengar - samtidigt! 

Jag skrev att det var en stor insikt och det är verkligen sant. Tillsammans med att det inte nödvändigtvis är uppoffrande eller tråkigt att spara pengar är det här en stor del av hur jag utvecklats under åren. Och där jag tror att jag skulle kunna möta många. Ofta fokuserar vi på olikheterna, både privat och i diverse blogginlägg, men egentligen tror jag att många skulle kunna inse fördelarna med att leva både ekonomiskt och miljömedvetet om de bara kunde ta in det. Till viss del kommer jag tangera mitt inlägg som jag skrev till mina barn, men det kan inte hjälpas. Om vi ska avstamp i det jag tror skulle ha störst effekt så är det att förändra hur vi transporterar oss. Jag kan inte påstå att jag har förändrats så jättemycket. Min aversion mot parkeringsavgifter har länge gjort att jag undvikit bilen när det krävs betalparkering, men numera undviker jag även bilen när det finns gratis parkering. På så vis sparar jag naturligtvis en massa bränslekostnader och fossila utsläpp, men jag får också motion. Det är ett gammalt tips, jag vet. Men det verkar ändå vara ett välbehövligt sådant för jag känner nästan ingen som konsekvent cyklar till jobbet. Möjligen att kollegan som bor vägg i vägg med kontoret promenerar dit, men vi som tar oss till kontoret fossilfritt är definitivt i minoritet. Nu kanske mina läsare är bättre än genomsnittet. Men om du vet med dig att du tar bilen för att du intalar dig att det går snabbare än att cykla till kontoret, eller om du handlar mat med bil fast mataffären bara ligger några kilometer bort så kan du känna dig träffad. Likaså om du stressat hämtar dina barn från fritids med bil och sedan rusar hem, trycker i dem mat illa kvickt innan du skjutsar tillbaka dem till gymnastiksalen igen för fotbollsträning. Jag säger inte att du gör så. Men ungefär 99,9% av oss som äger en bil skulle kunna köra mindre och på så vis spara ännu mer pengar och samtidigt minska utsläppen. 

Upptäck kraften i att leva nära på köpfritt. När jag skriver det så skäms jag nästan för det låter så otroligt självklart, men det verkar ändå vara helt otroligt svårt för så många. Till och med i en köpstoppsgrupp som jag är med i gillar folk att argumentera för prylar som de vill ha fast de inte behövs och får ofta medhåll från andra medlemmar att unna sig. Nu har jag förvisso själv kommit till punkten att prylar ger ganska exakt noll glädje för mig personligen, men ändå har jag svårt att förstå hur man kan välja att ha ett köpstopp, men sedan ägna så mycket tid åt att förhandla med sig själv att slippa ifrån. Det måste ju så klart inte bara handla om kläder och skor (även fast det verkar vara en akilleshäl för många kvinnor), utan kan gälla fritidsutrustning, teknikprylar eller vad som helst. Undvik köpa saker och spara pengar. It's as simple as that. Och om du ändå måste ha något, försök låna, byt, eller köp begagnat. Det är simpelt, jag vet. Men det börjar inte ens bli socialt konstigt. När vi var på Erikshjälpen sist träffade min man en av sina kollegor. Han blev jätteförvånad eftersom det citat "är den bäst klädda kollegan" han har. Tydligen shoppar hon secondhand. För mig är det ett sätt att klä mig lite bättre än jag egentligen behöver och till en låg prislapp. Och är det något jag verkligen behöver och inte hittar på en lokal butik finns alltid Tradera och Sellpy. Det blir sällan sådär extrembilligt. Men det blir mycket billigare än att köpa nytt, särskilt om nytt till ordinarie pris är alternativet. 

Hur mycket jag än önskar det kan vi inte låta bli att komma in på maten när vi ska prata miljö och klimat. Nyligen fick jag en kommentar från en läsare som skrev att hon hoppades att deras minskade matsvinn delvis kompenserade för att de dragit ner på ekologisk mat. Om vi bara ser till klimatet är minskat matsvinn överlägset ekologiska varor, som tydligen har ungefär likartade utsläpp (däremot bättre för den biologiska mångfalden) och definitivt ett område att jobba på för den som vet med sig att den slänger en hel del mat. Den som inte gör det men istället äter kött kan genom ett skifte till mer eller helt vegetarisk kost bli en miljöhjälte och göra underverk för plånboken. Jag vet att jag skrivit om det förut, men det är verkligen helt otroligt billigt med vegetarisk kost och i kombination med rotfrukter istället för typ salladsmixer i plastpåse blir det ännu billigare. Ibland talas det om att det är dyrt att vara hälsosam, men det är det verkligen inte i Sverige. Det är skitbilligt att köpa vitkål (ja, även i år trots stigande priser) och morötter, även om färska tomater och gurka blivit mycket dyrare. 

En grundbult för mig är att ta bättre hand om det jag har, eftersom jag vill undvika köpa nya saker. Det kan innebära en massa lappande av byxknän, att fixa sömmar som släppt eller laga hål i ullunderstället. Det kan så klart också innebära att göra service på den egna cykeln, eller rengöra sin skor ordentligt och impregnera dem. Jag är inte perfekt på det här området, men jag lagar en hel del. Och det är ingen bra timpenning på det. Men det sparar en massa på klimatet att jag inte bara klickar hem nya byxor till ungarna och en del pengar. Inte lika mycket som jag tjänar på att jobba en extra timme och definitivt inte mer än jag tjänar på att jobba övertid. Men det är värt det ändå. För textilindustrin är smutsigt, vattenkrävande och extremt förorenande. Så jag lappar på. Ännu ett exempel på att det som är bäst för plånboken också är det som är bäst för planeten. 

Jag skulle också vilja ta upp långsamt resande. Det ämnet är inte svartvitt eller helt enkelt att resonera kring. För ibland slås även jag av att det kan vara mer ekonomiskt att boka en flygresa för att ta hela familjen en vecka på typ charter, ni vet en sån där vecka när alla kan och får vara lediga samtidigt. Vi har inte så många sådana veckor om vi inte tar föräldraledigt, eftersom det finns två arbetsplatser att laborera med inom ramen för skolloven. Men sättet att se på resor som vi har fått, nämligen att det inte måste vara lika ofta, men får ta längre tid när väl det sker är ganska miljövänligt. Förut flög vi många gånger per år. Jag minns att jag fick en del kritik för det i bloggens startskede. Men jag har faktiskt inte flugit sedan dess och vill fortsatt helst inte göra det. Vi har istället börja tänka enligt närhetsprincipen när vi semesterplanerar, vilket gör att en resa till Danmark blir mer sannolik än en resa till Kreta. Vi tänker också att det kan vara en bättre idé att resa på en längre resa på sommaren än att få in en vecka varje enskilt lov. Jag har inga exakta siffror på hur mycket pengar eller koldioxid det sparar, men det lär ändå vara betydligt bättre att bila eller åka tåg långsamt genom Europa under tre veckor i juni än att åka på charter höst- sport och jullov som många faktiskt gör. Dessutom på många sätt mycket roligare. Att bo i en stuga eller lägenhet i norra Tyskland en vecka, handla mat på lokala mataffären, ha tid att strosa runt på kyrkogårdar och bibliotek, tror jag gör att jag lär mig mer om lokalbefolkningen och tar in resmålet på ett annat sätt än om jag jäktat reser runt med någon slags föreställning att jag ska göra så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. Om det är någon som har tips på stad eller ort i norra Tyskland eller Polen så får den gärna hojta. Sommarsemestern måste bokas inom kort. Idealet vore att det likt på Jylland ska finnas en del barnvänliga attraktioner, men ändå annat som uppskattas av oss vuxna. En semesterby eller liknande där barnen kan träffa och leka med andra barn vore ett stort plus. Finns det något sånt utanför Sverige och Danmark? 

Nu svävade jag iväg på semesterresor. Huvudsyftet med det här inlägget var naturligtvis inte att få tips, utan snarare att dela med mig av att jag är orolig för klimatet och mina ungars och (andras) framtid. Ikväll när jag nattade Mini läste vi om klimatmål och det slog mig då att Sverige ska vara klimatneutralt när Mini är yngre än jag är nu. Jag insåg då att det verkligen inte är så lång tid kvar och att mitt eget liv nästan har flugit förbi. Samtidigt är det många som är oroliga för plånboken och den egna ekonomin. Det gör att jag ändå känner att min egen livsstil har sina fördelar. Det är möjligt att dra ner på sina utgifter och det är möjligt att samtidigt dra sitt strå till stacken för en renare lokalmiljö och en lägre global uppvärmning (än vad det annars hade blivit). Nej, varje enskild bilresa gör kanske inte enormt stor skillnad. Men om alla skulle halvera sina bilresor, inköp av nyproducerade kläder och antal charterresor så skulle det få stor effekt. Jag tror förvisso att det skulle vara svårt för mig att halvera bilresorna, för så få är de. Men grannen vägg i vägg skulle säkerligen kunna minska med 75% istället eftersom han använder sin bil flera gånger per dag trots att han jobbar hemifrån nästan hela tiden. Oavsett tänker jag att vi tillsammans skulle kunna göra massvis och hitta motivationen i det som är viktigast för oss. Just nu är faktiskt klimatet och alla våra barns framtid viktigare än min personliga ekonomiska frihet. Men om det inte är det för dig, kanske du kan använda dig av fördelarna för dig med att leva klimatsmart och därigenom öka ditt frihetskapital ännu lite till. 


Är klimatet en aspekt i hur du lever ditt liv? Eller fokuserar du mer på din egen plånbok? 

Dela gärna med dig, men den här gången slänger jag in brasklappen att jag verkligen önskar att alla som gör det är respektfulla i sin ton. Av någon anledning verkar klimat och miljö vara ett ämne där många helt saknar hämningar. 

23 kommentarer:

  1. Något som förbryllar mig är att så många som har barn inte verkar tänka att det finns en morgondag. Har också en granne, som älskar sina barn och barnbarn men köper all möjlig skit utan kvalité. Att försiktigt försöka prata framtid miljö och barn är som att stöta på en sten. Jag som inga barn har däremot, inte heller släkt, har tänkt på det de senaste decennierna men är inte perfekt. Vad min livsstil drabbar andra människor genom förgiftade vattendrag och urusla arbetsförhållanden, bara för att jag vill köpa en tisha så billigt som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,

      Det förbryllar mig också! Blev själv totalt omvänd som nybliven mamma och har också svårt att förstå hur det kan kännas helt okej att förstöra planeten för att underlätta för ens ungar här och nu (typ flyga massvis, åka bil till diverse aktiviteter, köpa prylar och kläder i drivor och liknande). Sen brukar jag också reflektera över att föräldrar inte bryr sig så mycket om barnarbete till exempel, eftersom jag som ser mina barn växa upp verkligen har svårt att föreställa mig dem i arbete från ung ålder. Jag tackar dig för dina insatser fast du inte har några egna barn och barnbarn som kan komma att påverkas.

      Radera
  2. - Cyklar till jobbet, mataffären och gymmet. Året runt.
    - Shoppar i princip ingenting onödigt.
    - Lagar all mat från scratch av säsongens råvaror.
    - Inga utlandssemestrar.
    - Bakar allt bröd själv.
    - Ingen skoter, 4-hjuling, vattenskoter, båt etc.

    Ingenting av det har dock med miljön att göra :)

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående kommentator. Jag gör det i huvudsak för min egen plånboks skull men den positiva ”bieffekten” gör ju att det även bidrar till en bättre miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite win win med andra ord. Säkert mycket vanligt i den här sfären! :)

      Radera
  4. Tycker detta är roligt att lyssna på hur folk närmar sig ekonomi och miljö. Många stirrar sig så blinda på att man ska skaffa elbil, cykla istället, sluta äta kött och bla bla. Men ta ett djupt andetag och fundera över saken en gång till. Gör någon liten sak i den situation du är, avstå en köning i veckan. Avstå kött en gång i veckan, summan av det lila övertid ger resultat på i pluskan och för miljön.

    Elbilar, visst de släppper inte ut CO2 i rumpan när man kör, men de är ganska dyra i kapital kostnad, de ger ändå avtryck på miljön vid tillverkning, vägslitage, ökat elbehov etc. Avstå en körning i veckan med bilen du har och du bidrar enkelt både till miljön och plånboken på ett positivt sätt.

    Med små medel kan man nå ganska långt både för miljön och den större motivatorn, plånboken.

    Pandan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en bild av att det var vanligare att personer i Sverige som är ekonomiintresserade också är miljöengagerade än tex i USA. Tycker att jag hittat en hel del inslag i bloggar och kommentarer om att miljö och klimat är viktigt. Men nu är jag inte helt säker på att min bild är helt rättvisande.

      Oavsett, så håller jag med dig. Vi fokuserar väldigt mycket på det svåra. Jag tyckte ju som bekant också att den vegetariska kosten var väldigt svår inledningsvis, men nu skulle jag lätt äta åtminstone 90% veg om det inte vore för att mina barn inte håller med. Så det blir ju också lättare med tiden, som att cykla tex, om man bara börjar.

      Tack för att du delade med dig!

      Radera
  5. Min bild är att finans och miljö ligger långt ifrån varandra. Ett kapitalistiskt samhälle som drivs av konsumtion går helt enkelt inte ihop med många miljöfrågor. Shitstorm om 3…2…1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det gör de på många sätt och vis, tänker jag. Till viss del så bygger många av oss upp kapital som växer genom onödig konsumtion i och med att företagen går bra till följd av detta. Samtidigt tänker jag att det är väldigt enkelt att spara pengar om man bryr sig om klimatet och den här stora nedväxlingen som många av oss strävar efter lär ha positiva effekter på klimatet.

      I USA tycker jag mig se andra tendenser, där det mest verkar handla om billiga flygresor och faktiskt rätt fortsatt stor konsumtion jämförelsevis. Men samtidigt så är väl de extremare från början så de kanske är supermiljömedvetna jämfört med vanliga amerikaner. Vem vet?

      Radera
  6. Jag förstår inte heller småbarns föräldrar som köper tonvis med skräp ifrån wish och liknande sidor, har två bilar och flyger utomlands flera gånger om året. Jag har ett exempel i min egen krets med småbarnsföräldrar som köpt hus i Spanien och flyger ned dit så fort de får chansen. Alla lov och långhelger.
    Jag är faktiskt glad över inflationen och hoppas att den gör att folk får mindre över till att bränna på skit.
    Själv har jag fått mer och mer insikt de senaste åren och handlar allt främst second hand, vi behöver inget köpstopp eftersom vi inte köper onödiga prylar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att få av mina vanliga läsare egentligen behöver någon köpfrihet och att det här inte är något nytt för dem, men om jag istället pratar med kollegorna eller slumpmässigt utvald person i kassan på Ica så ser nog verkligheten annorlunda ut. Många skulle ha mycket att vinna på att vänja av sig från shoppingen, eller det är åtminstone min bild. :)

      Radera
  7. Har kollegor som tar bilen trots att de har gångavstånd till jobbet och det är svårt att hitta lediga parkeringar i närheten. En annan kollega har 10 minuters promenad till pendeltåget som tar 5 minuter till jobbet och därefter en promenad på 5-10 minuter till jobbet. Nämnda kollega tycker att det är såå skönt att slippa vänta på tåget, som går en gång i kvarten, istället kör hon och betalar för en bil när familjen enkelt skulle klara sig med en bil. Sedan klagar hon på att hon jobbar så långa dagar. Skulle hon sälja bilen och ta tåget istället skulle hon kunna gå ned i tid, men när jag föreslår det så tittar hon på mig som jag vore konstig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknade just ut att om kollegans bil kostar som en genomsnittlig bil (utan värdeminskning) 4500 så skulle kollegan kunna vara ledig en dag i veckan om hon sålde bilen. Visserligen kostar pendelkortet 700kr i månaden men säljer hon bilen får hon råd med många pendelkort.

      Radera
    2. att avskaffa bilen för fyra år sedan är en av de bättre saker jag har gjort. Funkar hur bra som helst trots tre barn

      Radera
    3. Fantiserar lite om att sälja bilen, men min man är oroligt anti det. Men visst kostar den! Och det där du skriver om kollegorna är det enormt stor igenkänning på. Jag har börjat bli en sån där kollega som uppmuntrar alla som faktiskt cyklar eller går så mycket att de tror att jag är skolfröken.

      Radera
  8. Vet inte om bil är så mycket grönare än flyg för europaresor - beror kanske på avstånd, antal personer osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är fler än en resenär så är det det. Definitivt med liten och energisnål bil med fyra passagerare som i vårt fall.

      Radera
    2. Rekommenderar den här sidan om du vill testa göra beräkningar utifrån era förutsättningar. Men känner mig rätt nöjd med att välja bilen framför flyget efter att ha testat olika alternativ här.

      https://klimatsmartsemester.se/

      Radera
  9. Jag skulle inte alls kalla mig speciellt miljömedveten i den bemärkelsen att jag engagerar mig speciellt i det, men tydligen är jag väldigt miljövänlig trots allt. Inga barn, ingen bil, mestadels vegetarisk kost, äter kött typ ett par ggr /månad, fisk en g i veckan, köper mycket av butikernas matsvinn, flyger sällan och spar på elen i mitt lilla enpersonshushåll. Är dessutom minimalist så shoppingen av nya pryttlar är definitivt mindre än de allra flesta skulle jag säga. Jag har börjat källsortera mer efter att ha varit en sväng utomlands där de sorterade allt, det satt kvar när jag kom hem. Har också slutat köpa bärkassar i plast och fryspåsar, tar med egna till affären, men tycker ändå det blir ohyggliga mängder förpackningsskräp. Varför måste all f&g komma förpackad i en plastförpackning? Önskar att fler butiker började sälja grönt uteslutande i lösvikt. Utom kanske saker som bär då. Ok, under pandemin var det kanske en bra sak, men nu kanske vi borde börja tänka framåt igen? 😅
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Jag vill tro att vi har rätt lågt miljöavtryck, flyger i princip aldrig och handlar mest begagnat och inte megamycket kött(mest korv och köttbullar/blandfärs). Men jag tar bilen till praktiken 4km bort, mest för att det underlättar så med hämtning och lämning på förskolan. Så har definitivt förbättringspotential.

    Ang. Resmål så har jag velat åka till miniature wunderland i Hamburg men inte varit där än, men det verkar väldigt häftigt. När jag var liten bilade vi till Danmark rätt ofta(och bodde hos min mormors bror), då mellanlandade vi några nätter i Fredrikshamn på scandic hotell, sedan dess har de expanderat och heter nu the reaf

    SvaraRadera
  11. Det var en träffande beskrivning du hade om hur diskussionerna kan låta i en köpstoppsgrupp. Är själv kvinna och vet många kvinnor som försöker (och misslyckas) med att ha köpstopp. Har aldrig träffat en man som sagt till sig själv att han måste göra ett köpstopp. Tror dock att män handlar lika mycket ”onödiga” saker som kvinnor fast de tycker inte själva att det är onödigt (teknikprylar, snus, motorfordon osv). De handlar med en större självklarhet vad de VILL ha. Samhället fokuserar på det typiskt kvinnliga (kläder, skor, väskor) och förlöjligar önskan och längtan efter mer av de varorna. Och vi kvinnor är ju vana att skämmas så vi kämpar på och försöker låta bli att handla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, roligt att det är fler som känner igen sig.

      Visst är det så, känns som många män ränner på Biltema stup i kvarten till exempel men det är nog mer accepterat att köpa någon bilspray eller tejp än nya skor och smink som kvinnor ofta föredrar.

      Radera