fredag 28 oktober 2022

7 saker mina barn behöver veta om världen

Först och främst är jag jättetacksam över reaktionen på mitt senaste inlägg. Det är verkligen så givande att läsa er kommentarer och även skönt att förstå att det finns riktiga människor som läser och tänker saker om det jag skriver. Så tack till alla er som läser och särskilt tack till er som tar er tid att kommentera. Dagens inlägg har jag funderat på länge. Själva titeln är en referens till Fredrik Backmans bok som jag inte minns så värst mycket av, men har för mig att jag uppskattade när väl jag läste. Inlägget ska dock inte handla om plastgiraffer eller Ikea, utan om ekonomi. Second generation FI som jänkarna skulle säga. Vad är det egentligen som ett barn behöver få med sig från oss föräldrar för att bli ekonomiskt framgångsrika som vuxna? 

Det första som jag har tänkt på så många gånger, men som kanske inte du som läser det här tänker på allra först, är att jag tror det är viktigt att lära ens barn att laga mat. Det kan låta larvigt, men de jag vet som lägger absolut mest pengar på utemat är faktiskt personer som inte kan laga mer avancerad mat än typ pulvermos och stekt korv. Och det är nästan så att jag inte kan klandra dem, om alternativet till restaurang vore pulvermos skulle nog även jag äta ute mycket. Men förmågan att laga mat är viktigare och mer omfattande än bara att undvika restauranger. Det handlar också om att koka soppa på spik genom att ta tillvara på det man nu hittar i frysen eller kort datum-hyllan, samt vara van vid att hantera en massa olika livsmedel. Jag tror faktiskt på riktigt att många som har starka åsikter om att baljväxter inte är gott till exempel, helt enkelt inte vet hur man ska tillaga dem. Och jag tror att de aldrig riktigt vant sig vid dem. Så ett tips till alla föräldrar där ute är att låta kidsen hänga på i köket från tidig ålder, och se till att har koll på olika råvaror och väsentligheter som skillnaden mellan bakpulver och jäst. 

Något annat som jag reflekterat över är att det nog är ett vinnande koncept att inte vänja ungarna vid att ha många prylar. Det här måste inte handla om ett fullskaligt minimalisthem med sparsam och fin inredning, utan kanske snarare om att inte ägna helgerna åt att shoppa som rolig aktivitet. Jag tror på min förmåga att agera förebild och att mina barn, även fast det inte alltid känns så just nu, kommer ta efter mig och deras pappa. Om inte vi släpar hem en massa prylar och låter elektroniken hänga med runt ett decennium så tror jag att det blir det normala för dem. Det brukar påstås att barn gör som man gör och inte som man säger och det ligger förhoppningsvis något i det. Nu är iofs min man extremt ointresserad av shopping medan hans mamma nästan gör det till en sport. Så äpplet kan ju falla en bit från trädet ändå, men min svägerska verkar vara nästan precis lika tänd på H&M:s reor som sin mor. Till viss del tror jag också att det här handlar om livsstilsinflation. Jag sa faktiskt det till Mini alldeles nyligen att det är så intressant att saker som hen tycker är naturligast i världen (som nybakt bröd på helgen, ofta från bageri tyvärr) skulle ha varit en extrem lyx för mig när jag var liten. Mini tyckte det var lite märkligt, men tänk om Mini vore van vid att vi bytte bil varannat år, köpte ny TV titt som tätt och ständigt kom hem med nya kap från Zalando. Skulle inte det bli det normala även för Mini då? Jag anar det. Med skillnaden att Mini i så fall säkert skulle vilja göra det ännu bättre (för det är ju så vi människor funkar) så det skulle kanske bli ännu finare bilar och dyrare kläder. 

Jag skulle också vilja att barnen lärde sig prata om pengar. Vi gör ju redan det till viss del. Som att vi har samtal om varför vi inte köper den osten, utan den andra istället, och att man kan passa på att köpa flera ostar på extrapris även om inte alla går åt just nu. Men jag önskar också att mina barn lär sig prata med sina vänner om pengar och därmed vågar sätta gränser när något känns för dyrt eller inte är värt pengarna. Om mina barn i framtiden lever i kärleksrelationer tänker jag att den här förmågan är ännu viktigare. Skulle jag separera idag och ge mig ut på marknaden igen skulle jag välja att prata om pengar i princip direkt. Jag vet att det låter tråkigt, men min erfarenhet är att ekonomi är ett område där det är svårt att komma från två olika världar. Det betyder inte att en partner måste ha samma lön eller vara född i en liknande familj som en själv, men det betyder att slösa och spara nog inte ska skaffa barn ihop. Eller en bil. Eller ett hus. Särskilt viktigt tänker jag att det blir om vi lyckas sprida det ekonomiska tänket, för då blir det jobbigare att leva med en partner som fungerar helt annorlunda. Och för alla med döttrar skulle jag också vilja påstå att det är ännu viktigare. För jag vet inte hur många kvinnor jag läst och hört om som verkar acceptera mannens verklighet och gå med på uppgörelser som att betala allt för barnen, medan han tar hand om bilen och liknande. Nu kan jag komma att få en del kritik själv här eftersom jag mer eller mindre sponsrar min egen partners karriär och pension på bekostnad av min egen, som en del av er påpekat upprepade gånger. Det som jag ändå gör där är att jag reflekterar över mina uppoffringar och för en dialog med min man om dem. Eller ja, det är mest monolog just nu, eftersom han inte har så mycket att säga. Men han har i perioder kompenserat mig ekonomiskt när jag av olika anledningar jobbat deltid eller varit mer föräldraledig än han. Och det är något jag inte tror någon av mina vänner har gjort och det beror nog både på att de är dåliga att tänka på pengar och på att prata om dem. 

En annan sak (egenskap?) som jag tror vore väldigt bra att skicka med mina barn är att lära sig fixa saker själv. Det här tipset kommer egentligen inte från mig, utan snarare från en av mina läsare som väldigt fint beskrev hur hon lärt sig att hon kan göra det mesta på egen hand med hjälp av Youtube. Och visst är det så. Nu är jag inget proffs om inte min hårklippning och kylskåpsrengöring räknas. Jag har ju istället min man som fixar det mesta och är faktiskt lite orolig för huruvida jag skulle kunna fortsätta lära mina barn detta om vi separerade, men visst är det ett viktigt område att jobba på. För alltså, hur svårt är det egentligen att byta däck? Jag tycker det är lite tungt och ibland smutsigt, men det går. Ändå vet jag nästan inte någon som gör det själv, utan i princip alla mina kollegor kör på drive-in och däckhotell. Man får precis som vanligt göra som man vill. Men rent ekonomiskt tror jag ändå att det är för jäkla klokt att lära sig förlita sig på sin förmåga att lösa saker så att man inte måste köpa en massa tjänster och nya produkter så fort något krånglar. 

Jag skulle också vilja att mina barn lär sig uppskatta kostnadsfria aktiviteter. Alla behöver återhämtning och fritidssysselsättningar. Så långt är vi överens. Men alla behöver inte skaffa sig svindyra sådana. Nu vet jag att jag har läsare som har häst. Och jag förstår att det är dyrt. Det finns andra hobbies som säkert kostar ungefär lika mycket och det är självklart helt okej att ha dem, men jag tror det skulle underlätta om mina barn lärde sig att gratis är gott. Vi jobbar aktivt på det här redan nu. När jag skulle natta barnen ikväll innan jag skrev det här så blev Mini helt chockad över att boken jag läste för Plutten var vår egen. "Va, kommer den inte från biblioteket??" Och det säger väl en del om hur naturlig del biblioteket är av vårt liv. Har vi inget för oss funkar alltid biblioteket. Det är trevligt att vara där, det är trevligt att pyssla där och det är otroligt trevligt att inte behöva köpa böcker. Tänk så billigt ett intresse för kultur och litteratur kan vara. Men det måste ju inte handla om läsning utan kan även vara mer fysiskt aktivt. En av mina personliga favoritaktiviteter är att plocka svamp och gå i skogen. Ibland tar vi bilen någonstans och det är ju inte helt gratis, men det behövs inte ens. Vi kan cykla, plocka bär och svamp och få en massa motion och frisk luft alldeles gratis. Det är inte heller helt dumt att bekanta sig med lokala möjligheter att besöka utomhusgym (helt gratis!) eller vänja sig vid löpning som sport. Nu är löparskor i och för sig inte helt gratis och enligt min skoaffär måste man byta löparskor varje år (men det gör jag aldrig ändå), men det krävs verkligen inget gymkort för att få till en redig konditionsträning. Ikväll var vi på kvällspromenad för att hämta ut ett paket jag beställt och då fastnade mina barn utanför ett gym, eftersom det finns en klätterställning där. Jag satt ganska länge och tittade på ett antal män som löptränade på löpband. Det är så klart inget fel på det och jag har själv varit en gymkortsperson, men det behövs verkligen inget gymkort för att få till en träning. När jag hade ett gymkort så användes det mest till löpband och cykling. Ja, det är lite lustigt. Och väldigt oekonomiskt. 

Om de bara skulle lära sig en sak av mig så önskar jag nästan att det vore att vänta på saker. Imorse frågade Mini mig om vi fortfarande har Disney+. Jag bekräftade hens misstanke om att så inte är fallet. Mini blev lite besviken, men är rätt så van vid att vi inte har alla streamingtjänster alltid utan snarare någon ibland. Jag sa att vi kan skaffa en streamingtjänst till höstlovet och att vi får fundera på vilken vi helst vill ha. Nu inser även jag att jag låter ganska tråkig. Men det här handlar egentligen inte om en streamingtjänst som vi så klart skulle kunna kosta på oss, utan snarare om att vilja ha något och lära sig vänta på det. För om vi alltid har Disney + så känns det inte som en så stor njutning, men om vi istället har det bara ibland blir det en väldigt positiv upplevelse när väl vi har det. Lite som att gå på bio. Jag tror att förmågan att vänta även är positiv på många andra områden. Nyligen fick jag en kommentar på bloggen från en läsare som frustrerat tömt korgen på Adlibris och istället ställt sig i kö till titlarna på biblioteket. Den som älskar att läsa och vet hur lång tid man kan få vänta på en populär bok förstår hur svårt det kan vara att göra precis det. Men förmågan att göra det är en otroligt bra en att ha. Det är också användbart när börsen är sur och allt man stoppar in tycks försvinna och det är lätt att fråga sig varför man ska fortsätta. Men det lönar sig ofta att vänta. Och som med exemplet med Disney+ så tror jag dessutom att det ofta blir ljuvligare när man väl gör det istället för att snabbt fixa sig det man vill ha. 

Jag vore inte en riktig FIRE-ist om jag inte ville sprida vidare lite av av mina enorma kunskaper om finansmarknaden. Min blogg är väldigt tom på texter om nyckeltal, fonder och enskilda aktier, men det betyder inte att jag är helt borta när det kommer till finans. Bland vänner och kollegor är det nog vanligare att jag öppet pratar om just det än om sparsamhet i allmänhet. Beroende på mottagarens intresse kan man ju anpassa sig, men om mina barn visar sig vara totalt ointresserade av ekonomi kommer jag predika indexfonder för dem precis som jag gör för nästan alla andra. Egentligen tror jag inte att de behöver veta så mycket mer än att investera brett och till låga avgifter, men om de visar något slags intresse pratar jag gladeligen nyckeltal, årsredovisningar och fundamental analys med dem också. Det är mycket möjligt att jag hellre pratar om hur man får ner snittkostnaden på veckomatsedeln, men vissa kunskaper om hur börsen funkar och kanske framför allt hur ränta-på-ränta funkar vore inte helt fel att sprida till avkommorna. 

Det finns säkert en massa annat fiffigt som jag skulle vilja att de fick med sig hemifrån. Men nu närmar sig klockan midnatt och jag har ändå lyckats skriva ner de punkter jag funderat på när jag varit på en löprunda eller shoppingrunda. Och dessutom känns sju som en bra siffra så jag stannar här. Du får dock hemskt gärna hjälpa till att fylla på listan i kommentarsfältet. Det spelar ingen som helst roll om du faktiskt har barn. Alla kan bidra. Man får skriva ungefär allt förutom att de ska bli goda människor och snälla kompisar för det får bara handla om ekonomi och hur vi kan få våra ungar att bli ekonomiskt smarta. 


Kan vi göra kommentarsfältet till 77 saker våra barn behöver veta om världen? 

Dela, dela, dela. Eller kritisera, ifrågasätt, utveckla eller uppmuntra. Ni vet, sådär som ni brukar göra vad än jag ber om. 

47 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg, som vanligt.
    Något vi predikar hemma är det här med hur dyrt det är att ta lån.
    Lika väl som det är smart att lära ut ränta-på-ränta på sparpengar, så är det bra att lära ut hur dyrt det är med ränta när man lånar.
    Vi pratar om att vi sparar först och köper sedan. Lite i linje med att ha förmågan att vänta på saker som du skriver ovan.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra tips! Jag glömmer ibland bort att "Köp först, betala sen" är ett så utbrett koncept, eftersom vår största erfarenhet av det är mitt csn-lån och vårt bostadslån, men det här är ju SÅ viktigt att lära dem. Jag kommer börja prata med Mini om det på en gång. Sen misstänker jag att det är något som kommer dyka upp av sig själv när väl Mini börjar fatta reklamfilmer om kredit och önskar sig dyrare saker, men det kan aldrig vara för tidigt att prata om vikten av att undvika dyra lån.

      Radera
  2. Mina barn (nu 21, 19, 17 och 16) har lärt sig att det är bra att kunna låna saker av andra och att vara rädd om det man lånat. Man ska inte vara rädd att fråga, de allra flesta blir glada och smickrade av att få låna ut något, och det är så himla bra att slippa köpa skidhjälm, cykelväskor, pepparkaksgubbedräkt eller dylikt som man bara behöver en gång. Jag har också lärt dem att vara bra gäster som säger tack till kompisarnas föräldrar och hjälper till att städa etc. På så sätt blir man bjuden igen hem till folk som har pool, bastu, studsmatta, kattungar, en hel arsenal med NERF-vapen eller en egen Minecraft-server, sånt som jag inte kunde ställa till förfogande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa tipsare det där om att vara en bra gäst! Mitt barn måste varit det eftersom en vän undrade om dom två skulle ha gemensamt badkalas för alla kompisar - hemma hos vännen i dennes nya pool. Ja tack liksom!

      Radera
    2. HAHA, SÅ smart! Ska använda mig av det mtp att vi bor i pool-tätt område. Sluta se poolerna som resursslöseri och börja se dem som en möjlig tillgång. Superbra tips, Isadora!

      Radera
  3. Jättebra saker, håller med om allt. Jag kan lägga till det som jag själv försöker lära mina barn. Nämligen att våga vara sig själv, och veta att ens värde inte sitter i vilka kläder man har eller vilket märke man har på sin telefon (iPhone). Tror man att värdet sitter där kommer man aldrig bli nöjd. Och jag lär dem också hur marknadsföring fungerar, för att de ska förstå varför de vill ha en viss pryl efter att ha sett någon youtuber prata om det. Lär man sig det är det mycket lättare att stå emot sådana starka krafter. Mina barn är 10 och 12 och tjatar faktiskt nästan aldrig om dyra saker. Ska man få något dyrt måste man först prestera, tex göra extra matte eller engelska i några veckor.
    En annan sak jag vill lära dem är att tro på sig själva och veta att de duger. Och att lita på sin egen magkänsla. /Alexandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra du skriver, Alexandra! Det du tar upp är egentligen kanske det allra viktigaste och det som med största sannolikhet gör att en person når ekonomiskt välstånd. För precis som du tar upp möjliggör det att det slösas mindre på prylar, elektronik, kläder och andra statusmarkörer, men OCKSÅ att man mår bättre. Och om man mår bättre så behöver man lägga mindre belopp på terapi, minskar risken för sjukskrivning och vågar följa sina drömmar och tro på sig själv.

      Jag tänker att det här är ett område mina föräldrar misslyckats rejält med eftersom de har en dotter som är en duktig flicka och alltid gjort allt rätt, men i slutändan aldrig riktigt trott på sig själv eller vågat följa sina drömmar. Jag har därför många högskolepoäng i ett allmänt bra ämne, men har gått miste om en karriär i andra yrken som egentligen intresserade mig mer och som med facit i hand skulle ha resulterat i en betydligt högre lön än den jag har idag. DET är ju inte så bra rent ekonomiskt. Att lite på sin egen magkänsla och att tro på sig själv kan med andra ord vara riktigt värdefulla egenskaper även ekonomiskt. Tack för att du tänkte på det!

      Radera
    2. Ja, jag tror det är viktigt att försöka hitta pudelns kärna och jobba med det som orsakar problemen.
      Undrar hur många som egentligen följer sin egen väg och inte bara lever någon annans dröm. Det är lätt att tro att det är mitt eget val, men älskar jag att gå på SPA eller åka skidor för att jag verkligen gör det, eller är jag en produkt av vad samhället har skapat via media och reklam? Samma med åsikter, är det mina åsikter som jag tänkt ut själv, eller upprepar jag bara det som man ”ska” tycka utan att egentligen skapat en egen uppfattning genom att läsa på själv? /Alexandra

      Radera
  4. Jag förundras över hur mina barns (3 och 5 år) lärande fungerar, exempelvis har den ena krävt högläsning om geografi och de problem som olika länder står för i framtiden. Kul, men inget hen skulle lyssnat till en annan tid i livet, det måste liksom drivas av intresse... Cykling är något jag har försökt att pusha för, men båda har vägrat balanscykel mm. Däremot kan äldsta springa före mig på promenad i flera kilometer, och båda kör sparkcykel. De verkar helt enkelt kämpa emot allt jag "försöker" lära dem, så jag har gått över till att låta deras intressen styra. Antar att rutiner och att vara en god förebild ändå funkar. Självtillit, en god psykisk och fysisk hälsa och en kännedom om hur man gör för att vara artig och odla vänskaper är något jag vill att de får med sig lite av hemifrån, liksom en vilja att bevara naturen. Tänker mest att jag ska umgås mycket med dem, begränsa skärmtiden och att vi ska röra på oss och ha roligt! Ekonomitänk kommer nog med veckopeng, tänker givetvis också att jag kommer älska dem oavsett om de blir shopoholics, jobbar på oljeplattform eller liknande, jag själv har inte levt ett perfekt liv :) /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att de är emot det du försöker lära dem. Nu tror jag verkligen inte att det är så för dig i så unga åldrar, men rent generellt är min största rädsla att mina barn i framtiden gör precis TVÄRTOM när de blir stora. Lite rebelliskt sådär. Jag har aspekter av mitt liv där jag är helt emot mina föräldrar och jag vill verkligen inte att shopping och konsumtion ska bli ett sådant område för mina barn, men vem vet...

      Radera
  5. Vi lär våra barn som är 10 och 7 år att transportera sig med cykel eller gåendes när avståndet är så pass att det går. Upprepar fortfarande minst engång i veckan när 7åringen undrar varför vi inte kan ta bilen till skolan (tar 10 min att gå). Att det är för att det är bra för våran hälsa, ekonomin och miljön.

    Vi tjatar också om vikten av att släcka lampor, vinsten är minimal men tycker det är en bra lärdom att inte slösa.

    Vi lär barnen att vara tacksamma över att vi bor i hus, har två bilar, nyss haft råd med en kanin osv. Med tacksamhet hoppas jag nöjdheten kommer. Att vara nöjd kan göra en stor besparing.

    Vi shoppar vid behov. Ibland sååå tråkigt att inte vara en slösa, men sparkontot fylls stadigt på.

    Vi slänger inte mat! Eller vi försöker, oftast lyckas vi.

    Kul inlägg! / Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!

      Jag skrev det här inlägget för några dagar sedan och tänkte att jag skulle korrekturläsa det och klura lite mer på det innan fredagen och det automatiska publicerandet skulle komma, men så det blev det inte på grund av hemsk jobbvecka.

      MEN det första som slog mig när jag läste det imorse var din första punkt. Det är ju en av de mest centrala diskussionerna i vårt liv just nu, att vi inte tar bilen ens när det regnar eller är mörkt. Mini förstår verkligen inte detta och påpekar nästan dagligen att alla kompisar åker bil till skolan och fritidsaktiviteterna. Vi har kanske 1,5 km till skolan så det tar 5-7 minuter med cykel eller en 15-20 om vi går, men jag vägrar ta bilen. Det har bara hänt en gång när min cykel hade punktering helt plötsligt och det var fem minuter till jag skulle hämta Mini i skolan. Jag tror stenhårt på att det är en jättebra grej att lära barnen, för om man väl är van att ta cykeln tror jag verkligen att den vanan sitter även som vuxen.

      Tacksamheten du tar upp tycker jag är väldigt intressant. Vi hade en period när jag pratade med Mini innan hen somnade om vad som varit bra med dagen och vad som är bra i livet. Målsättningen med det var precis som för er att skapa någon slags förnöjsamhet. Jag tror att det är en väldigt viktig aspekt och jag tänker att det delvis hör ihop med färre prylar-tipset. Om man vänjer sig vid mindre så är det lättare att vara glad och tacksam för det man har. Oavsett tycker jag den punkten hör hemma på listan och det stör mig lite att jag inte kom på det själv.

      Matsvinn också viktigt. Borde ha fått en egen punkt kan jag tycka såhär i efterhand. För mig är det nästan en självklarhet, åtminstone i praktiken, men vi borde nog prata mer om varför vi inte vill slänga saker och att det är extremt dåligt inte bara för klimatet utan även för plånboken.

      Att ni shoppar vid behov låter sunt. Jag tycker mig också göra det, men det är lite svårt att konkretisera det för små barn. Och lätt att hamna i fällor. Jag skulle köpa nya vantar till Mini på grund av att vi inte har några alls i rätt storlek och tänkte passa på när Cubus hade 40%. Sen insåg jag att jag var tvungen att köpa två saker för att få 40%, sen insåg jag att jag behövde handla för 300 kr för att få fri frakt och sen insåg jag att jag inte bara kunde köpa en sak för skojs skull till ena barnet för då skulle andra barnet bli ledset och så helt plötsligt hade jag shoppat för över 500 kr fast det var 40% och fast Mini egentligen bara behövde vantar...

      Radera
    2. Om du vill sträcka lite på dig så var jag också förvånad att du inte skrev med den punkten. Hängt med några år här så vet att det något du håller hårt på. Korrekturläsa är föresten så tråkigt och drar ner tempot. Fortsätt sluta med det, mer fart i bloggen och är ett gratisnöje för oss att läsa det du skriver.

      Vi köpte faktiskt en utklädnad här om dagen, en mask som sonen ville ha. Men nu fick vi tag på en som vi fick låna. Så den kan lämnas tillbaka. Där spara vi 200 kr. Är väl sådana småsaker här och där som faktiskt gör att vi inte har ont i magen över räntor, elpriser osv. Visst livet är tråkigare. Men mest för att sparkontot går så sakta uppåt just nu.

      Ett till spartips, se till att ha far- eller morföräldrar som tycker om att köpa kläder till barnen i alla fall ett par gånger per år ;) Sparat tusenlappar på det.

      / Therese

      Radera
    3. Jag tror stenhårt på att lära barnen att cykeln är bästa fordonet. Ser massa barn som styr runt på elskootrar både gna och hyrvarianter. Hälsan är ändå bland det viktigaste och däri ligger vardagsmotionen. Jag tränar mindre än för 6 år sen och har mindre runt magen.

      Radera
    4. Reagerat på samma, där vi bor, en liten ort har många barn el-kickbike eller var det heter. Känns som föräldrar tappar det vad barnen behöver för att bygga starka kroppar inför livet. / Therese

      Radera
    5. Jag förstår vad du menar Therese men ska man vara tacksamt för att man har två bilar? Kanske ska man sikta på att barnen inte ska behöva ha en bil?

      Radera
    6. Jag är otroligt tacksam för det, vi bor i glesbygd utan fungerade kollektivtrafik. Hade varit ännu mer tacksam om vi kunde slippa äga två bilar men det är en utopi när man valt att bo så här och jobben inte finns på orten. / Therese

      Radera
  6. Bra punkter! Mycket viktigt där, speciellt att tidigt lära sig att kunna sno ihop en måltid på det man har hemma. Om jag hade haft barn skulle nog punkt nummer ett för mig i pratet om ekonomi nog vara ”lev under dina tillgångar”, och något som min pappa ofta upprepade när jag var liten, vikten av att ha en buffert för oförutsedda händelser. Av mamma lärde jag mig matlagningen och att våga improvisera i köket, samt en viss påhittighet och lösningsorienterad mentalitet, att fixa små problem som uppstår med det man har tilllhands. För det krävs såklart vissa grundläggande verktyg och hjälpmedel. Så ett starter hemmafixarkit skulle de nog också få med sig när de flyttade ut. 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter som ett jättebra mantra! Sen om de ska bli ekonomiskt riktigt "framgångsrika" kanske man måste lägga till ett ord och göra om det till typ: "Lev REJÄLT under dina tillgångar."

      Jag fick en verktygslåda av min pappa, det kanske är något sånt som du är ute efter? Får skriva upp det på shoppinglistan till när Mini flyttar hemifrån. :)

      Radera
    2. Jag kan också tipsa om att göra som min mamma och se chansen att bli av med lite överflödiga kastruller och tallrikar och andra dubbletter i köket när ungen flyttar ut. 😁 uppskattades av mig med. Jag har fått två uppsättningar kökstillbehör, i olika skeden i livet.
      Ja en verktygslåda är en bra grej. Och en lustig sak jag haft oväntat mycket användning för och som jag kom över pga min mammas jobb, är en peang. 😁 den är toppen!
      Ja på ekonomifronten finns det massor av bra mantran beroende på ambitionsnivå, hehe. Att tidigt lära dem att spara varje månad är nog också en grej de kommer vara tacksamma för längre fram. Att det blir en vana. Samt att prata om riskerna med konsumtionslån.

      Radera
    3. Man blir lite nyfiken på hur peangen används.

      Radera
    4. Haha, ja det kanske är lite udda. Men jag har haft användning för den i massa olika situationer, men oftast när man behöver få ett bra grepp om något som är svårt att greppa, antingen pga storlek, material eller placering, eller saker som är svåra att komma åt. Då kan man nypa tag i dem med peangen och låsa fast den så den inte tappar greppet. Skitbra pryl.:)

      Radera
    5. Jag visste inte ens vad en peang var för något. Tyckte det lät som en asiatisk gryta, men tji fick jag. :P

      Radera
  7. Jättebra tips!
    Jag tror också att det är viktigt (tyvärr) att lära barn vikten av att förhandla, kräva sin rätt och säga nej till dåliga erbjudanden. Ta inte första bästa dåligt betalda jobb med usel pension, det om något ger kass ränta-på-ränta och dålig ekonomi längre fram i livet.
    Lär dig istället något som du tycker är roligt, och nöj dig inte med att det är kul utan se till att du får betalt för alla timmar du lagt ner.
    Så fortsätt med spartipsen men kombinera med tips på hur de maximerar inkomsten och inte blir lurade på pengarna av någon slug och oetisk arbetsgivare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! "säga nej till dåliga erbjudanden" gäller även i kärlekslivet :D

      Radera
    2. Förhandling är nog ett jättebra tips. Är jag ute och cyklar om jag misstänker att föräldrar till döttrar borde jobba mer på det? Det tillsammans med att inte vara konflikträdd tror jag är fantastiska egenskaper när det kommer till ekonomi.

      Radera
  8. Tack för att du skriver! Gillar dina inlägg mycket!
    Håller med om punkterna som nämnts ovan. Har två barn som nyss flyttat hemifrån och som har återkommit och tackat för vad de "fått med sig" hemifrån! Särskilt när de umgåtts med andra som de märker har helt andra vanor...

    Vill lägga till Tvätthantering. Hur man tvättar, hur ofta, att fylla maskinen, hängtorka...

    Och att laga och sy om kläder. Att kunna köpa second-hand och ändra så att det blir som man vill, eller att sy om något man redan har så att det går att använda en tid till...

    Och nu håller jag på att lära ena barnet att baka bröd. Gott och billigt! Det är vardagslyx!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvätthantering är faktiskt ett fantastiskt bra tips! Jag läser just nu en bok om kläder och det slog mig då hur mycket det är att tänka på (som jag redan gör automatiskt till stor del) om man vill att kläder ska överleva och hålla länge. Det vill jag verkligen skicka med ungarna så tack för det!

      Att sy är också ett bra tips, men där är jag inte världens bästa lärare tyvärr...

      Radera
  9. Mycket inspirerande. Gick genast in och sa upp HBO i syfte att de ska få längta till nästa omgång. Exakt det, dagens oförmåga att längta efter saker utan det ska ske här och nu. Det är väl det 90% av Lyxfällandeltagarna skyller på, att de har dålig impulskontroll och bara SKA ha nya Playstation direkt.

    Jag brottas mycket med de här tankarna nu eftersom äldsta barnet flyttar hemifrån om mindre än ett år. Inspirerad av ditt inlägg hade jag under en biltur imorse (då kan de inte fly) ett samtal om räntor. Barnet hade delvis koll, men trodde också att man via räntan betalar ner lånet. Så nu har vi rett ut skillnaden ränta och amortering.

    Det mina barn får med sig är i stort det du nämner: Vanan av att laga mat hemma istället för take away. De är inga masterchefs, men de sköter matlagningen själva dagtid under helgerna eftersom alla äter på olika tider och det är ofta bra, enkla saker. Alla kan vispa ihop en äggröra eller göra en pasta med tomatsås. Rörande att se hur de tänker på detaljerna: En liten sallad till och kanske riven parmesan, is i bubbelvattnet. Jag tänker att det är en början. Mellanbarnet vill också laga mat åt familjen då och då och det uppmuntrar vi även om det blir skolköksrätter som korv stroganoff.

    Samma med kläderna. Två av dem är Sellpyfrälsta och skulle inte komma på tanken att köpa nytt annat än i undantagsfall. Främst av miljöskäl, men också för pengarna. Det där med shopping som nöje har de inte i sig (minus mellanbarnet).

    Med det sagt: Det finns naturligtvis en massa saker vi hade kunnat göra annorlunda. Exempelvis har vi låtit äldsta barnet ta ganska många körlektioner. Jag har vänner vars barn inte tar en enda utan kolla på tutorials på Youtube för att sen bara köra hemmavid. Jag vet inte, tror inte att det hade funkat för oss.

    I vilket fall, superbra och viktigt inlägg. Som Katrin Marcal en gång sa: "Barn är som våt cement, allt som passerar lämnar ett avtryck".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om barnen blir sellpy-frälsta så gör det mindre roll för både planet och plånbok om de blir små modetroll eller shopoholics, så det är nog en bra grej att få med sig.

      Bra det där med räntan! Nu är min stora mycket mindre än din stora, men om det är något som slår mig ibland så är det att en del saker är så självklara för mig att jag aldrig ens tänkt tanken att förklara dem. Mini kan se jätteförvånad ut när jag återkopplar att något är helt fel som jag va helt hundra på att hen hade koll på ("Det vet väl alla?!?") Jag tänker att ränta eller spara först, köp sen är ett sånt område, men det kan också handla om helt andra saker och att det därför är bra att prata om det mesta.

      Radera
  10. Jättebra inlägg som vanligt och bra tips! Mina tips skulle vara 1) att lära barnen att kunna försörja sig själv och står på egna ben (ekonomisk och antagligen också mentalt) i alla lägen dvs att inte vara beroende av att tex partnern drar in pengar. 2) att lära barnen att överleva utan bil.

    Jag vet att det är lite negativt och vi är ju alla olika så det här är inget kritik, framförallt eftersom det är säkert jag som är i minoritet, men personligen skulle jag tycka att det var lite förnedrande att få pengar/pensionsavsättning från partnern om jag inte jobbade eller jobbade mindre - skulle hellre vara utan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror och tycker att du har helt rätt i att det är viktigt att KUNNA stå på egna ben, men jag är inte helt säker på att man alltid MÅSTE det. Nu skriver du inte under med något namn, men visst har vi haft liknande diskussioner förut?

      En tanke jag fick när jag läste din kommentar var att jag blev nyfiken på hur din situation ser ut. Har du barn? Har du varit gravid? Ammat? Har de graviditeterna i så fall varit enkla? Det finns massor med kvinnor som har det och resonerar precis som du, att pensionsavsättningar från en partner är nedvärderande, men är det verkligen så svart eller vitt?

      Jag har varit framgångsrikt gravid två gånger i mitt liv och båda graviditeterna har varit extremt påfrestande. Jag har inte klarat av att jobba heltid under hela dem, utan har haft perioder av sjukskrivningar och sedan av "fri vilja" (=för att jag inte orkade) gått på ledighet flera veckor innan barnen föddes. Hur jämställd jag än ville och trodde mig vara innan jag blev gravid så kunde inte något av det jobbiga outsourcas till min man. Hur mycket han än skulle ha velat kräkas åt mig, spricka och sys i mitt ställe, eller få såriga bröst och vakna ammande nätter så KUNDE han inte det. Allt det här har lett till att jag idag har fått lägre pension. Att han som är lika mycket förälder till våra barn tar en del av den ekonomiska smällen tycker inte jag är nedsättande alls. Sen är jag inte dummare än att jag fattar att några hundralappar i överföring i praktiken inte kompenserar att jag på grund av sjukskrivning och föräldraledighet verkligen hamnat efter lönemässigt (kanske för livet). Men jag tycker inte att det är en smäll som till 100% ska vara min för att jag "valt" att vara sjukskriven eller "valt" att gå på för tidig föräldraledighet. Men alla är vi olika.

      Radera
    2. Kanske inte exakt samma diskussioner men jag har tagit upp några gånger att jag tycker man ska försiktigt med att utropa frihet eller FIRE uppfyllelse om inte den är villkorslös så att såga. Hålla helt och hållet med att det är kunna som gäller och inte måste. Jag tänker att absolut mannen kan inte ta över att vara gravid och att amma men skulle kunna jämna ut senare med vab osv. Ok, ja i fall det är interessant - ensamstående - 3 barn i åldrarana 4-15 (4 graviditet sammanlagt dvs ett missfall vid 12 veckor). Ammat kanske tills mellan 12-18 månader. Enkla graviditet är dem nog aldrig, framför allt första trimestern, men har gått hyfsat. Däremot sprickor osv efteråt. Kanske 3 miljoner sparkapital men har varit frilansare i 16 år så inte mkt tjänstepension. Inget lån på lägenhet (en femma så att det finns plats för alla barn) men däremot ganska saftigt månadsavgift på runt 9k. Antagligen skulle de 3 miljoner räcker (precis) fram tills pension om jag skulle använda upp hela kapitalet men det vill jag inte göra så försöker dra in runt 15-20k på frilansandet vilket betyder kanske 40 timmars jobb per månad. Lite tajt för att säga fri eller FIRE så länge. Men jag säga inte man ska sträva efter att behöva stå själv - jag inser att bästa upplägget är nog någonting ganska traditionell med en föräldrar som tar hand om hem/barn mer än den andra - men om man vill vara fri/FIRE på riktigt så tycker jag man ska kunna stå själv - villkorslös alltså. Men har man en stabil och sund förhållande så behöver man ju inte nån den där 'riktiga' friheten för att kunna gå ner i tid/sluta jobba förstås - om du förstår vad jag menar.

      Radera
    3. månadskostander runt 21k

      Radera
    4. Med enkel graviditet menas egentligen bara att jag tror det är skillnad på om man mått katastrofalt och vårdats inneliggande med risk för livet eller om man mått ungefär som vanligt minus viss trötthet. Jag träffade min barnmorska nyligen i ett annat ärende och hon påminde mig om att jag varit en av hennes topp 2-svåra graviditeter under hennes 20 år i yrket och att hon hoppas att jag tänker en extra gång innan jag överväger att bli gravid igen, eftersom jag riskerar svåra komplikationer igen. Jag vägrar ta på mig skulden för att det var på det sättet och tycker verkligen att min man delar det ansvaret, även fast graviditeterna så klart inte heller varit en dans på rosor för honom, särskilt inte den senaste som krävde att han tog 100% av vab tex. Med det sagt så upplever jag ofta att det är personer som haft rätt så enkla graviditeter som har en positiv inställning och säger att man ska jobba som vanligt och leva livet som vanligt, för mig var det inte ett alternativ rent medicinskt trots en väldigt flexibel arbetsgivare.

      Att kompensera med vab låter intressant och det är absolut en diskussion värd att ta. Sedan har jag svårt att tro att det skulle kompensera helt och fullt, men det är absolut en diskussion värd att ta. Jag tror att jag bokstavligen har vabbat halva oktober.

      Anledningen att jag tog upp amning var att jag verkligen inte kände mig som en supermamma när jag jobbade heltid och ammade hela nätterna. Jag började jobba heltid när jag fortfarande ammade rätt mycket och satt vid flera tillfällen i möten och insåg att jag läckt igenom mina kläder trots amningsinlägg tex. Och jag hade extremt svårt att hålla mig vaken på dagarna iom att jag knappt sov alls på nätterna. Det problemet kvarstår till viss del eftersom båda barnen bara låter sig tröstas av mig när de mår dåligt, vilket med vår sjukdomsstatistik gör att jag sover extremt lite just nu också. Nu har min man iofs varit föräldraledig i princip lika mycket med vårt lilla barn så jag förstår inte ens varför det blivit så, men så är det.

      Nu gnäller jag mest känner jag, men jag vill ändå ta diskussionen med dig för det känns lite som att jag får skit hur jag än gör. OM jag lever helt jämställt så får jag säkert bättre karriärutveckling och högre lön, samt självklart bättre pension, men OM jag gör det så kommer jag slita mer på mig själv och min relation genom att tex inte få möjlighet att vila dagtid under vab och kompensera för utebliven sömn nattetid och även diskussioner med min partner tillkommer. Om det är något som jag idag upplever som energikrävande så är det faktiskt att vara osams med eller bråka med min man. Och jag vet inte om jag orkar det i ärlighetens namn.

      Radera
    5. Låter skittufft och jag håller med att vabbandet osv kompenserar inte det fullt ut - långt ifrån det. Jag ber om ursäkt - var inte meningen att min något avvikande åsikt skulle vara att ge skit. Har mest varit baserad på mina egna erfarenheter av att känna trygghet genom att veta att jag har kunnat stå själv, men har nog tagit upp det för mycket i olika tappningar.

      Radera
  11. Jag tror nog att man inte behöver nytt hela tiden i kombination av att kunna göra själv, allt från matlagningen till att laga saker/bygga eller byta däck är bland de grejjer som kan bidra mest till ekonomiska förutsättningar. Vill minnas att FruEB skrivit om ett flytta hemifrån kitt med verktyg etc som är bra att ha, samt att barnen fått lära sig att hantera skruvdragare och sätta upp hyllor etc. Byta däck eller bromsbelägg för den delen är inte svårt, bara man har verktygen. Är det tungt att dra loss hjulbultarna så kan man alltid ha en längre hävarm, ett fälgkors skulle jag aldrig rekomendera😄. Sen pratar vi nog elän del om extrapriser och att jämföra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att jag borde kunna lära mig göra mer med bilen. Det är faktiskt ett område som jag nästan till 100% outsourcar till min bilmekaniker.

      Det andra du skriver, om att behöva nytt. DET tror jag är källan till mycket. Men kanske inte så lätt att lyckas med själv eller sprida vidare. Förnöjsamhet är en dygd.

      Radera
    2. Finns en hel del instruktionsfilmer med enklare servicearbeten på bilen på youtube, exempelvis autodoc har en del :)

      Radera
  12. Min dotter är 27 år. Vi veckohandlar tillsammans o jag ler när hon gör sina väldigt ekomiska inköpsval😃. Hon handlar kläder med eftertänksamhet och billigt. Hon har aldrig intresserat sig för börsen som jag gör men har sparar varje månad en redig slant i Lysa för lägenhetsköp och pension. Är väldigt stolt över henne! Hon unnar sig också kvällar ute med vänner och biobesök och andra trevligheter. Hon jobb ar som sjuksköterska och sparar 6-7000 kr varje månad. Tycker det är bra jobbat av en tjej som inte är jätteintresserad av ekonomi o börsen. Hon kommer att klara sig bra i livet pengamässigt är jag övertygad om♥️
    Anna Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna Karin! Det låter som att du har lyckats med ditt föräldraskap åtminstone om vi enbart är intresserade av det ekonomiska perspektivet. Grattis till dig!

      Radera
  13. Det jag fått med mig hemifrån som jag tror påverkat mig positivt är att ha en avslappnad attityd till arbetslivet. Min förälder har varit ledig långa perioder för att göra annat än att arbeta. Själv har jag tidigare sagt upp mig utan att ha ett nytt jobb. Tror det kan vara svårt att vara egenföretagare eller ha icke-fast jobb om man fått med sig hemifrån att ett fast jobb är det enda viktiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det här ska jag fundera mer på. Det har du nog rätt i. Jag är själv uppvuxen i en tillsvidareanställningsnorm, men tycker till viss del att hela samhället är för uppbyggt på det. Hur undviker man det när banken inte ger en lån i vissa branscher hur anställningsbar man än är bara för att man inte är fast anställd?

      Radera
    2. Oj det kanske inte är det viktigaste att vid varje given tidpunkt vara enligt bankerna kreditvärdig. Det var verkligen inte alltid det viktigaste för mig utan jag hade ibland andra prioriteringar.

      Radera
    3. Det tycker inte jag heller för tydlighetens skull, men tänker om man ska ha i åtanke det som anonym ovan skriver om att kunna lämna en relation osv, på så vis kan jag oroa mig lite över kreditvärdighet kopplad till friare anställningar/timanställningar/vikariat/frilans etc. Alltså även om jag egentligen tycker det är väldigt sunt att inte fokusera på ett fast jobb så är det kreditvärdigheten som jag tycker är lite läskig ifall allt skiter sig i relationen. Tom för en hyreslägenhet så vill de ju ha en pålitlig månadslön. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag låter rätt tråkig, känner jag själv.

      Radera