fredag 11 november 2022

8 saker jag faktiskt lägger pengar på

Det pratas mycket om vad vi inte lägger pengar på. Hur vi kan avstå konsumtion och öka sparkvoten. De flesta av er som läser min och andras bloggar är säkert dessutom främst intresserade av det och hoppas kanske också inhämta viss inspiration för att öka ert eget sparande. Ibland kan jag dock känna att bilden av vårt liv blir något felaktig när jag bara beskriver vad jag inte lägger pengar på. Delvis misstänker jag också att jag därigenom får mitt eget liv att framstå som tråkigare än det egentligen är. Här kommer ett inlägg om vad jag faktiskt lägger pengar på här och nu så här några år in på sparresan. 

Vi unnar oss resor. Jag tror egentligen aldrig att vi slutat resa förutom under graviditet och pandemi, men om det var något jag tog med mig av pandemi-åren så var det att inte skjuta upp resorna allt för mycket. Vi har faktiskt just kommit tillbaka från en höstlovsresa och var även borta ett längre tag i somras. Det betyder inte att resorna alltid är så värst dyra eller flashiga, men vi tycker ändå att det har ett värde att komma iväg och göra saker tillsammans med barnen och se lite andra miljöer redan nu. Än så länge har vi inte direkt märkt det i plånboken heller för vi hade ett autosparande på 1500 kr i månaden under flera år (som jag räknade som konsumtion eller kostnad på en gång), men som inte kom till användning på grund av pandemin. Nu ska det här ju handla om familjens mer extravaganta delar av livsstilen, men jag vill ändå slänga in att det är ganska enkelt att anpassa kostnadsnivån efter barnens behov (vi tar safari längre fram istället för med en tvååring tex) och göra resan billigare genom att bo billigare när väl man reser. 

Lite på samma tema så tycker jag att vi unnar oss upplevelser. Det är ju ett ganska brett begrepp, men vi går på bio en hel del eftersom Mini älskar det, och även på café. Vi har under sommaren varit till inte mindre än fem nöjesparker, trots att det är svindyrt, bara för att vi faktiskt ville. Ett par av dem hade vi aldrig varit till tidigare och minst en av dem kommer vi aldrig återvända till (Astrid Lindgrens värld överlägset bäst för övrigt, åk dit!). Själva kontentan är att vi trots en sparsam livsstil gärna unnar oss saker som blir som en upplevelse för liten eller stor och att det oftast känns väldigt bra. Det betyder inte att jag inte försöker få rabatt på inträden eller betala biobiljetter med poäng när det går, men på det stora hela så går det ut en hel del pengar inom detta område fast det egentligen är att klassa som helt onödiga utgifter. 

Vi unnar oss också bra råvaror. Egentligen tänkte jag kalla kategorin mat, men då insåg jag att listan skulle bli väldigt kort så vi delar upp kategorin lite grand. Jag skriver ofta om hur man kan sänka sina matkostnader, men på ett personligt plan har vi successivt gått över till lite dyrare och vanligen ekologiska alternativ av det vi köper. Jag är fortfarande en stor fan av billiga rätter, men de billiga rätterna blir just nu snarare billiga på grund av att jag väljer baljväxter snarare än kött istället för att jag väljer det billigaste köttet från Brasilien. Det här är en enorm skillnad för oss. För 10 år sedan hade vi också rätt låga matkostnader, men då genom att jag alltid köpte allt på extrapris och inte brydde mig det minsta om ursprung, kvalitet eller producentens villkor. Jag kunde göra en smarrig oxfilépasta på brasilianskt kött och Mildas "grädde" som jag köpte 10 förpackningar för 35 kr och lagrade i kylen. Nu blir det i princip aldrig oxfilé, men när det väl blir det så är köttet garanterat svenskt och nästan alltid ekologiskt. De flesta baljväxterna vi köper är ekologiska (om inte min man handlar) eller svenskodlade och jag köper till 95% ekologiskt mjöl. Vi har också börjat handla direkt från producent på REKO, vilket allt som oftast innebär högre kostnader, men ett mervärde för mig som kund eftersom jag ser hur produktionen går till, har en relation till dem som producerar och även tänker mig att jag bidrar till en levande hembygd och svensk livsmedelsförsörjning. 

Vi unnar oss också onödig mat och dryck.  Det kan vara alltifrån goda ostar till lokalproducerad äppelmust eller praliner, men det märks att vi på något vis gjort mat till en upplevelse i den här familjen. Och det känns helt okej. Det är nog det jag oftast tänker på när någon påstår att alla inte kan spara, att det nog för de allra flesta gömmer sig en hel del fluff i form av chips, köpebullar, godis och diverse drycker. Så även här. Ibland när jag pratar med mina vänner tänker jag att det nog läggs mer pengar på det här än hos andra, åtminstone om man exkluderar alkohol som vi inte köper i någon större utsträckning. 

Vi har börjat med matkasse. Vi har det förvisso inte varje vecka, men när jag tänker tillbaka till början av sparresan så hade det känts helt otänkbart. Och det var det väl egentligen även nu tills hello fresh lurade oss att prova en gratis kasse och jag plötsligt insåg att min man faktiskt kan laga annan mat än korv och pannkakor bara han har alla ingredienser tillgängliga, tydliga instruktioner och han inte behöver komma på själv vad han ska laga. Och det visade sig att det gjorde livet väldigt mycket enklare. Den här veckan har vi inte en matkasse och matsedeln som min man komponerat ihop har istället varit korv och makaroner, våfflor och yoghurt (måndag-onsdag) så ni förstår skillnaden. För oss som tydligen inte är så stora i maten så räcker maten vi får när vi tar fem dagar i veckan, fyra portioner till minst sex dagar i veckan inklusive lunch för oss vuxna, så kostnaden som tillkommer för oss är vanligen bara lite frukost. Det innebär att det faktiskt inte heller blir så himla dyrt som vi först tänkte att det var när vi läste att det skulle kosta 47 kr per portion eller något sådant. Helt okej. Men verkligen en sån där kostnad som jag aldrig hade kunnat föreställa mig att jag skulle dra på mig. 

Vi brukar också gå rätt så all in på fredagsmys. Jag har läst en massa tips om hur man byta ut chipsen mot popcorn för att minska kostnaderna för fredagsmyset, men här minskas det verkligen inte det minsta. Fredagarna är heliga för mig och barnen (min man inte lika mycket) och vi brukar äta en god middag, ibland hämtpizza faktiskt numera (om barnen får bestämma), och sedan kan det bli både konditorifika som jag köper på lunchrasten och flera olika sorters snacks. Det får kosta helt enkelt och det får vara ohälsosamt. 

Jag har ju skrivit en del om negativt om dessa tidigare, men vi har faktiskt börjat unna oss streamingtjänster. Vi fastnade med HBO Max för ganska exakt ett år sedan när de lanserade sin halva priset-deal och en kollega till mig sålde in det, så den har vi faktiskt alltid (dock inte så ekonomiskt eftersom det inte finns så mycket där som vi gillar), men vi brukar ofta ha en till sådan. Som jag skrev om i mitt förrförra inlägg är valet av streamingtjänst något som engagerar hela familjen, där det ofta blir viss förhandling eftersom barnen föredrar Disney+, medan föräldrarna är mer sugna på Netflix eller CMore. Nu blir det inte alltid vi har två igång samtidigt, och ibland kan det faktiskt bli tre istället, men ju äldre barnen blir, desto mer värde kan jag se i att ha en streamingtjänst och det kan också göra fredagsmyset och lördagsfilmvisningen snäppet bättre. 

Som den uppmärksamme kanske har noterat är listan väldigt fri från fysiska saker, ting och prylar. Det är ingen slump för vi lägger faktiskt i princip inga pengar alls på sånt för nöjes skull. Det vi dock lägger en del pengar på är ytterkläder och skor av bra kvalitet när väl ett reellt behov finns. När jag förra hösten köpte ett underställ från Houdini för 1000 kr blev flera av mina kollegor som mest verkar handla från Shein riktigt förvånade, men så märklig har jag blivit med åren att jag hellre köper få riktigt dyra saker än flera billigare. Barnen får också betydligt bättre kläder och skor än vad jag minns att mina föräldrar köpte till mig som barn och jag tror att Mini står för allra störst pengabränning i och med hens mängd förbrukade skor och stövlar av dyrare sort. Det nöts en hel uppsjö av skor här hemma och ibland har jag tänkt tanken på att reklamera Viking- eller Kavat-skorna, men då har min man skrattat och sagt att det ser ut som skorna varit i krig och det kan man rimligen inte reklamera även om de bara är två månader. På det stora hela vet jag inte ens om man kan påstå att det här är något större utgiftsområde för oss, eftersom jag inbillar mig att grejerna (med Minis skor som undantag) håller längre än om vi hade köpt billig skit, men det är möjligt att Cubus underställ hade funkat lika bra som det betydligt dyrare från Houdini och på så vis blir det ju en extra spenderat slant. 


Det var min lista som jag kom på här och nu. Var det någon som blev förvånad eller förfärad? Dela gärna med er av det och vad ni själva slösar pengar på. 


Idag önskar jag som bonus era bästa streamingtips på framför allt Svt Play och HBO Max eftersom det är de vi har för stunden. Vi som par älskar (eller snarare kompromisstittar gärna på) Shetland, Sherlock, Unge kommissarie Morse, Morden i Midsomer och liknande. Tunna blå linjens avslut lämnade oss tomma. Jag gillar också dokumentärer så det får ni hemskt gärna också tipsa om. 


TREVLIG HELG!


22 kommentarer:

  1. Jag syr väldigt gärna och lägger pengar på fina tyger - ibland blir det användbara plagg, ibland inte. Men material kostar jag på mig ändå eftersom det är hobby och inte produktion. Samma med garn till stickning, men där blir det oftast fina presenter. Jag unnar mig också dyra skor eftersom det påverkar mitt mående något oerhört att ha obekväma skor.
    HBO-tips: Jag har just kollat klart alla säsonger av "What we do in the shadows" fejk-dokumentärserie om vampyrer. Tramsigt och jättekul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju skrivit om din hobby tidigare och som jag tror jag skrivit förut så är det ju helt rimligt att spendera pengar på den. Personligen tänker jag att det skulle kunna vara möjligt att hitta en hel del billigt och miljövänligt på loppisar, men det kanske du redan gör. SKor låter också som en bra sak att lägga pengar på, precis som för dig, är även mina dagar med billiga skor som går sönder fort förbi. Så värt!

      Radera
  2. skönt när folk slutar vara allt för extremt med 'FIRE optimering'

    SvaraRadera
  3. Mycket bra inlägg - och viktigt att belysa. Det är det ekonomi handlar om, att lägga pengar på det man verkligen vill unna sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, men visst. Lättare så här några år in ändå, enligt mig. Det blir ju lättare att inse vad man värdesätter om man inte överöser sig med prylar/tjänster och upplevelser utan låter sig fundera på vad man faktiskt saknar först.

      Radera
  4. HBO-tips är bland "klassiker-serier" (några kan du naturligtvis sett redan då de tex gått på SVT och andra vanliga kanaler):
    Sopranos
    Chernobyl
    Game Of Thrones
    The Wire
    Silicon Valley
    Veep
    The newsroom
    The Deuce
    Oz
    Barry
    Succession
    osv, osv

    För film och flera tips är det nog enklast att googla tex "best original series on hbo" och motsvarande för film

    Det finns lätt hundratals, om inte tusentals timmar, med högkvalitativt material. Men du kanske redan har sett det mesta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Har egentligen bara sett Chernobyl som var deppig som fan (men det var ju svårt att undvika), men riktigt bra.

      Radera
    2. Här är en till: Bosch. Lite mer åt det europeiska hållet, mer intellekt än skjutjärn, och som baserar sig på en/flera böcker av samma författare:
      "
      Based on Michael Connelly's international bestselling novels. LAPD homicide Detective Harry Bosch is relentless. Even in the face of threats to himself and those he loves, he will stop at nothing to bring justice to victims.
      "

      Radera
  5. Skönt att höra att du är mänsklig 😀 Jag tipsar om Ett fall för Vera och The Split på svt play

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi såg ett avsnitt, men föll inte för Vera riktigt. Vet du om det blir bättre, alltså hon mer intressant/relaterbar? The split ska jag kolla upp.

      Radera
  6. Själv har jag nostalgitittat på alla säsonger av ER. Annars såklart Sopranos och favoriten Band of brothers.
    //Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men vilket bra tips med ER! Det skulle kunna vara något för mig under vabbande dagar eller egen sjukdom. Band of Brothers har jag inte ens sett. Kanske ska ta mig en titt.

      Radera
  7. Ville bara kolla - hur är yoghurt en maträtt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt min man, absolut. Du får avgöra vad du själv tycker. :)

      Radera
  8. Jag försökte byta ut Storytel mot Biblio, men blev vansinnig på appen. Krånglade ofta, var opraktisk, och man fick bara fyra lån/månad. Fyra lån hade nog funkat - om inte plötsligt mina två nya lånade böcker var borta och tillbaka var de gamla redan lästa som borde försvunnit automatiskt efter lånetiden.

    Jag har också unnat mig Britbox (som även verkar ingår i CMore). Underbara brittiska serier, kriminalserierna är de bästa men även dokumentärer. Även trädgård, mat, resor, humor och annat.
    //Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kan relatera! Har inte Storytel, men Biblio gör mig tokig till och från. Verkligen inte användarvänlig app som ofta buggar. Vi kommer nog skaffa någon slags bok-app snart, eftersom Mini i perioder lyssnar mycket på ljudbok, men vi har sagt att vi tar det så snart alla fyra lån på alla våra lånekort tar slut och hittills har det inte blivit så.

      Har hört talas om (på fb kanske?) Britbox, men inte riktigt fattat vad det är, men låter som att det skulle kunna vara något för oss om det inte är alltför dyrt. :)

      Radera
  9. Förfärad nej, förvånad ja. Men i stort är jag med på era punkter. Inte fullt ut med ekologiskt på allting, dock svenskt. Köper gärna kvalitet och begagnat.
    Det jag unnar mig är god dryck på systembolaget och saker som leder till bra saker. T.ex. friluftslivsprylar som får mig och barnen att vara ute mer.

    Jag som inte följt dig så länge. Jag är med på att du inte ska skriva ut vem du är m.m. men vad har du för slags jobb, lön, hur gamla är barnen (på ett ungefär).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ut ungefär 24 000 om jag lyckas jobba en hel månad utan vab (dvs aldrig) på mitt tjänstemannajobb som jag lyckats få efter typ fem år på universitetet. Såhär i efterhand hade jag kunnat skippa åtminstone några terminer på universitetet, men jag tyckte det var kul där och då och trodde det var väldigt viktigt med många högskolepoäng. Mini går i lågstadiet och Plutten har just fyllt två.

      För att vara tydlig så köper inte jag allt ekologiskt, men mycket. Och väldigt mycket mer än tidigare (som var inget alls). :) Hoppas det svarade lite på dina funderingar.

      Radera
    2. Tack, mina aningar stämde rätt väl och vi är lika både i ålder på barn, utbildning (min dock fördelad på två olika) tjänstejobb och lön.

      Radera
  10. Blev kanske inte jätteförvånad, det skulle vara snacksen i såfall. Tycker många i FIRE-svängen handlar mycket REKO-mat (så även vi). Jag däremot köper sällan medvet högkvalitativa kläder/prylar, det verkar som många FIRE- människor och minimalister gör det men jag har verkligen noll känsla för kvalitet och bra märken. Så där känner jag mig som ett UFO.
    Vilken nöjespark var det som ni inte vill besöka igen.

    SvaraRadera
  11. Jag är lite nyfiken på hur du/ni tänker om julen? Om klapparna, maten, pyntet och pysslet, städningen och... Ja egentligen om precis vad som helst om vad du tänker och hur du gör med julen :)
    //Ingela

    SvaraRadera