onsdag 19 juni 2024

Jag är faktiskt för rik för det här

Sällan, men ändå ibland påminner jag mig själv om att jag vare sig är student eller urfattig. Det kan sitta långt inne, men ibland är det skönt att komma till den insikten. En gång var alldeles nyligen, när jag och barnen begav oss på shoppingtur, lite halvt improviserat. 

Tänk dig att det spöregnar och och du inser att dina överdragsbyxor är försvunna och att ditt ena barns jacka är ungefär en decimeter för kort i ärmarna. Du befinner dig på annan ort och familjen kommer vistas mycket utomhus de kommande dagarna. Du är inte i läget att du kan vänta på kampanjer eller rea hos någon kedja eller på ett internetköp, inte heller kan du surfa runt på Vinted eller Sellpy för att hitta ett second hand-kap. Du tar dig därför ut till ett större köpcentrum med avsikten att lösa åtminstone ett av problemen. Din vana trogen beger du dig till ett riktigt budgetställe där allt är rätt billigt även utan kampanj, men utan att kvaliteten är toppen. Vi kan kalla det stället Lager 157 (för det är så det heter). 

Du går in, plockar på dig några basplagg på impuls för att sedan landa på barnavdelningen. Väl där inser du att storleken på barnjackan du söker saknas, varpå du surfar på hemsidan för att se om den ens ska vara i lager. Det visar sig att den ska vara det, varpå du går till en oengagerad medarbetare och frågar. Medarbetaren suckar, men tar sedan ner en jacka från ställningen högst upp. Du granskar jackan och noterar sedan att den har stora fläckar som inte går bort när du försöker putsa bort dem. Du går därför återigen på jakt efter en medarbetare som högst motvilligt slutar prata med sin kollega om dennes helgplaner och sedan plockar ner nästa jacka på tur. Hon går därefter därifrån men lägger till att hon lämnar kvar utrustningen för att plocka ner plagg så att vi kan göra det själv nästa gång. Du hinner snabbt fundera på varför hon inte passar på att ta ner ett gäng jackor i den storleken trots att hon fått information av dig om att alla jackor i brösthöjd är i en och samma storlek, men släpper det sedan eftersom det faktiskt inte är ditt problem. 

Du är därefter så trött att du inte orkar fundera så mycket på vad mer du behöver, som ev. nya skalbyxor till dig själv, utan beger dig till kassan. Under tiden passerar du kanske sex ytterligare medarbetare som viker kläder och snicksnackar med varandra.  Du hinner tänka att de verkligen inte kan känna sig värst stressade här trots att det var lördag en timme innan stängning. Ungefär samtidigt utbrister ditt yngre barn att det behöver bajsa. När du tänker dig att du närmar dig kassan så fastnar du i någon slags folksamling. Det tar ett par sekunder för dig att inse att det här inte är en jättestor familj eller gratis fika som bjuds, utan kön för att få äran att betala för de där varorna du plockat på dig. Du står i kön i ungefär fem minuter utan att den rör sig, irriterar dig sedan över att du sett åtminstone 10 medarbetare som vikt kläder och pratat om sina privatliv samtidigt som de inte ens har alla tillgängliga kassor öppna. Du hinner tänka att den här butiken förtjänar snattare och att du aldrig någonsin känt dig så sugen på att helt sonika gå ut ur butiken med varorna i handen utan att betala. De gör det helt enkelt för svårt att göra rätt. 

Ungefär här någonstans inser du att du att du faktiskt inte måste handla just på den här affären. Du är inte så fattig att du saknar alternativ. Du gör därför något helt okarakteristiskt för dig själv och lägger ner tygpåsen du plockat varor i, berättar för barnen att det är dags att gå vidare. Du lämnar butiken i sällskap av ett mycket förvånat barn och ett mycket bajsnödigt barn. Du knatar över gatan till Stadium Outlet och plockar på dig motsvarande, men något dyrare, jacka till barnet och ett impulsköp till dig själv och går och betalar. Det tar inte mer än fem minuter. Jackan blev en femtiolapp dyrare. 50 kr blir mycket på 200 år med ränta på ränta. Faktiskt hela 37 miljoner. Det är nästan inte så att jag tror det själv. Men trots det går du ut från affären med en känsla av att det varit värt det. Du är fan för rik för att handla på Lager 157. 


Vad känner du att du är för rik för? 

16 kommentarer:

  1. att åka mitt i natten hemifrån för att hinna med ett flyg på morgonen istället för att boka ett hotell på arlanda. def för gammal för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kan tänka mig det! Låter som en vettig policy, alternativt betala mer för ett något senare flyg.

      Frihetsmamman

      Radera
  2. Jag börjar känna mig för rik för att hålla liv i min gamla skrotbil. Jag ska försöka inhandla något som faktiskt startar på beställning under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen skulle det här ha blivit en lista och då var det där med behov av ny bil med.

      Frihetsmamman

      Radera
  3. Men hur mycket är din fritid värd? Är det verkligen värt att slösa sin dyrbara tid på denna butik? När det finns effektivare, trevligare och nästan lika billiga ställen i närheten?
    Jag tror att man ofta lurar sig själv när man inte ser helheten. Det är en anledning till att jag sällan beställer kläder på nätet, det tar alldeles för lång tid att skicka tillbaka de 99% som inte passar (dvs inte sitter bra). Går hellre till en dyrare butik där jag kan prova och där personalen har lust och ork att plocka fram saker åt mig. Då slipper jag handla så ofta också.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att det du har rätt och det var ju det jag kom på. Det värsta var att min man sedan påminde mig om att det varit exakt såhär varje gång vi handlat där (men då i vår hemstad )
      oavsett om det varit klockan 10 en tisdag eller 15 en lördag, men det hade jag förträngt. Tänker att jag vid ev behov av framtida köp kommer att köpa på nätet eller någon annanstans framöver.

      Apropå att värdera sin tid och energi så betalade vi i våras en massa extra för hemleverans av köksapparat. PostNord skickade dock runt den i hela landet och bad oss sedan hämta den på deras lager som ligger nästan bredvid butikskedjan vi beställt den från. DÅ var jag inte så nöjd med den slösade kronan vill jag lova.

      Frihetsmamman

      Radera
    2. Och själv upptäckte jag nu på morgonen att mina sneakers/gympadojor/träningsskor, dvs de jag har till vardags, helt plötsligt har ett hål på ett ställe som inte är normal nötning. Och skorna är ganska nya (från slutet av mars). Blir trött! Har varken tid eller lust att åka tillbaka till sportaffären just idag, men måste då jag behöver skorna över helgen och i nästa vecka.
      En kollega föreslog att jag ska lämna till skomakaren för lagning, vilket i normala fall är vettigt. Men nu är det en princip att påpeka för affären att de fått in ett parti med icke godkänd kvalitet. För ovansidan av skon ska hålla iallafall tills man ser att mönstret på sulorna börjar nötas. Tycker jag.

      Spargrisen

      Radera
    3. Men då gör du nästan en samhällsinsats som går och byter. Det tycker jag du gör rätt i.

      Radera
  4. De senaste 10 åren har verkligen varit en upptäcktsfärd i saker jag är för rik för! Några exempel: Jag är för rik för att tvinga mina vänner att hjälpa mig med att flytta, jag betalar en firma och får en snabb och professionell flytt och bjuder mina vänner på pizza en annan gång. Jag är för rik för att åka Uber, Bolt eller andra app-bilar med osäkra inkomster för förarna. Vill jag åka taxi har jag råd ed en riktig taxi, både för min egen säkerhet och för att jag vill att de som kör mig ska ha en OK arbetssituation. Allra bäst: Jag är för rik för att laga punka på cykeln, HATAR HATAR det. Så skönt att betala för det och få det fixat. (Obs att jag byter blixtlås själv i byxor och jackor, det är egentligen lika pilligt men det tycker jag är kul)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kommer aldrig bli för rik för att laga punktering på cykeln tror jag, men å andra sidan har jag aldrig bytt en dragkedja själv.

      Bra input på det där med arbetsvillkor. Håller helt med dig, vilket är det som gör det extra svårt att köpa kläder överhuvudtaget. Jag har ju råd att betala för ok arbetsvillkor i fabriken, men det finns få märken man känner sig trygg med inom det området.

      Radera
  5. Haha, måste nog tänka efter vad jag skulle kunna skriva på min för rik för-lista! Men hög igenkänning på nämnda butik, har bara varit där två gånger men barnen älskar stället, står nu på önskelistan inför nästa Sverigebesök. Rätt storlek finns aldrig men de envisas med att gå runt i kläderna i fel storlek, usel kvalitet och så den enorma kön på det! Bävar inför det, tack för påminnelsen!
    Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, varsågod! Kan uppenbarligen inte rekommendera den, men hoppas att du överlever om de tvingar dit dig. :)

      Radera
    2. Får avsätta gott om tid 🙂 Men generellt, är nog bra att man tar ett steg tillbaka och funderar om saker man gjort på ren rutin verkligen är värt det, fortfarande värt det. Tid, pengar och allmänt strul. Å andra sidan är det ju inte alltid så enkelt heller, att man kan köpa sig ur problem eller att det alltid finns en korrelation mellan pris och kvalitet. (Lager 157 är kanske undantaget, alltid billigt, alltid dålig kvalitet) Trodde för övrigt först att du skulle skriva att du knatade till naturkompaniet, stadium känns som en mer lagom mellan att gå till!
      Sofie

      Radera
    3. Haha, riktigt SÅ rik är jag inte, men det hade kunnat hända just den dagen för så trött var jag på lager 157.

      Frihetsmamman

      Radera
  6. Roligt med hur du beskriver personal som snicksnackar och den enorma kön för jag har haft EXAKT samma upplevelse de TVÅ gångerna i mitt liv jag varit på Lager 157 (det var dessutom olika butiker och flera år emellan). Väldigt märkligt. Antingen är lönen baserad på medeltalet antal personer som står i kö under en dag eller så är det bara usel arbetsmoral på det stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, min man var snabb på att påminna mig om att jag haft samma upplevelse de två tidigare gångerna jag varit där, men då i vår hemstad. Jag var helt övertygad om att det var just VÅR butik som var kass, men efter att nu besökt en butik många mil bort och läst att det är fler som känner igen sig så vågar jag mig på en allmän bojkott av kedjan framöver. Eller så bor vi nästgårds och har liknade resvanor, men så trevligt är det nog inte.

      Frihetsmamman

      Radera