måndag 11 mars 2024

5 saker jag hellre är beroende av än min arbetsgivare

Nyligen meddelade jag i möte min chef att jag bestämt mig för att vara föräldraledig hela sommarlovet detta år. Som ni som varit med ett tag kanske vet så är det den sista sommaren innan vår lilla blir fyra och endast 96 dagar med föräldrapenning får sparas. Det är alltså dags att använda upp de där föräldrapenningdagarna jag inte använde under ungens första år i livet så att de inte brinner inne. Reaktionen gjorde inte direkt att jag blev en mer lojal arbetstagare, utan jag fick en stark känsla av att min chef både är ytterst fundersam kring mina prioriteringar och hur jag kan försörja mig med tanke på all ledig tid jag tagit mig under de senaste åren. Efter att ha hamnat i försvarsställning en stund (kanske helt obefogat, chefen kanske inte menade något illa alls) slutade jag prata och började istället tänka på just hur glad jag är att jag inte längre är beroende av mitt jobb på det sätt de allra flesta är. När jag gick hem efter arbetsdagen började jag som en direkt konsekvens fundera på saker jag hellre är beroende av än min arbetsgivare. Den listan följer här. 

1. Min man.  Kontroversiellt, jag vet. Redan nu kan jag föreställa mig kommentarsfältet som svämmar över med feministiska kommentarer om hur hemskt det är att jag kan tänka mig att leva på min man, eller åtminstone att han tillåts höja familjens levnadsstandard, men det är sant. För hittills i mitt liv, när saker gått åt helvete, har han stått där. Han har steppat upp, tagit över allt jag vanligtvis gör och när jag inte trott att jag klarat av något så har han sagt att vi gör det här tillsammans och så blir x, y och z klart. Vad har min arbetsgivare gjort när jag sagt att jag inte fixar något längre? Antingen sagt att det säkert blir bättre sen eller uppmanat mig (och kollegorna) att sluta gnälla så mycket. 

2. Min familj. Jag må inte ha världens bästa relation med alla mina familjemedlemmar, men ändå tar det väldigt mycket mindre emot att ta hjälp av mina syskon eller föräldrar än min arbetsgivare. Om allt skiter sig känns det betydligt mer lockande att brainstorma arbetsplatsidéer med syskonen eller flytta in i föräldrarnas källare än att förlita mig på att min arbetsgivare bryr sig om mig och värdesätter mitt arbete. 

3. Mina vänner. Ni börjar ju ana vart jag är på väg med det här inlägget, men för att göra det ännu tydligare så kommer även vännerna in på listan. Jag vet inte hur många gånger i livet jag har hamnat i småknepiga (om än ibland bara psykiskt) situationer och då har det funnits människor där som trots att vi saknar blodsband tänker åt mig, agerar åt mig och lugnar ner mig. Tänk er att att mannen är otrogen med en ung kollega och jag inte vet vart jag ska ta vägen och allt känns kaos. Jag vet direkt vem det är som kommer installera mig och barnen i sin källare, göra en lista på tillgångar, ringa en advokat och ny karriärsplan om det visar sig att kalkylen inte håller eftersom jag sagt upp min innan jag fyllt 40. Det tror jag är en viktigare tillgång än ett CV utan glapp. Det kanske låter märkligt. Men heltidsarbetande Frihetsmamman har svårt att upprätthålla den typen av relationer  på lång sikt så till viss del är det sant att man (jag) inte kan få allt. Tiden att investera i goda relationer, tycker jag därför borde ligga högt upp på priolistan hos många av oss. 

4. Min egen förmåga att anpassa mig.  Som det känns just nu så värdesätter jag min förmåga att ställa om till Lidl-köp, konventionellt producerade livsmedel, Spotify med reklam högre än mitt arbete. Visst är det så att jag uppskattat en viss livsstilsinflation de senaste fem åren, men jag har trots det stor tilltro till att jag kan gå tillbaka till ett enklare leverne om nödvändigt. En stor del av mig är dessutom säker på att jag automatiskt kommer göra det till stor del när väl jag slutar jobba och känner att jag har tid att springa i flera mataffärer, baka bröd och laga mat från grunden i större utsträckning än just nu. 

5. Socker. Okej, det hör kanske inte hemma här. Men det lät bättre att ha fem saker att hellre vara beroende av än fyra. 

Så vad betyder egentligen allt detta? Egentligen inte så mycket. Mer än att jag äntligen verkligen förstått vad som är viktigt och inte, samt att jag verkligen vill lägga mer av min begränsade energi på andra människor snarare än tråkiga arbetsuppgifter. Det betyder inte att jag eller någon annan som inte är så beroende av förvärvsinkomst behöver säga upp sig. Men det är ändå en ganska trevlig insikt att ha med sig in i ett lönesamtal, en omorganisation eller en grå tisdagsmorgon. Sen kan jag medge att jag ibland önskar att min arbetsgivare uppskattade mig mer och i större utsträckning var beroende av mig och därmed värdesatte mig högre. Och jag vet att det säkert är så för många av er som läser det här. Men många av oss är eller anses vara väldigt utbytbara och har inte den lyxen. Då är det desto trevligare att inte vara det minsta beroende av arbetsgivaren. 




21 kommentarer:

  1. Har länge följt din blogg och slås ofta av hur nedstämd och missnöjd du verkar vara så jag hoppas verkligen att du får tummen ur och gör något åt din situation. Jobb av något slag finns alltid om man ändrar sig i framtiden. Blir du ”arbetsfri” har du en fin lista att utgå ifrån!/E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en jätteupplyftande kommenterar som jag funderat mycket på och även diskuterat med andra som läser min blogg.

      Jag har inte så mycket mer att säga än att du inte har hela bilden (av naturliga skäl), men det har helt klart varit två tuffa år.

      Radera
    2. Bloggar man får man väl räkna med kommentarer som inte alltid är önskvärda? De kan för den skull, rent generellt, vara tänkvärda och konstruktiva.

      Radera
    3. Ja, men det är uppriktigt sagt en anledning att många av oss slutar. :)

      Tycker också att det är härligt med personer som tycker helt olika, men HUR man uttrycker sig, tonläge och allt sånt spelar inte bara roll i det vanliga livet utan även på nätet. Min blogg är inte ett avlönat arbete där man får ta lite skit utan något jag gör helt utan att det inbringar någon inkomst på min fritid. Den som läser måste inte ha det i åtanke, men jag brukar personligen ha det när jag rör mig i cyberrymden. Mottagaren har nämligen med största sannolikhet känslor.

      Frihetsmamman

      Radera
  2. Jag vill egentligen inte vara beroende av nåt. Men okej, hästar får jag väl anse mig vara beroende av och choklad. Men det är tillräckligt mycket. ;)

    Vansinnigt skönt med lång sommarledighet, det tror jag verkligen att du behöver. <3

    Har ju själv haft en drös jobb där jag känt mig väldigt utbytbar, så jag kan varmt rekommendera jobb där man anses viktig och värdefull. Ibland glömmer jag bort mig och nedvärderar min insats, men då kommer chefen direkt och lyfter mig. Sånt är värt massor!

    Kram på dig, jag kanske hinner ringa i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hittade jag din kommentar <3 Men nu har vi ju redan dividerat om det här. Tur att ditt jobb uppskattar dig, då blir det lättare att härda ut till 2032 ;)

      Radera
  3. Heja dig!
    Och grymt bra med en sådan lista, det får en att tänka till: hur viktigt är jobbet, egentligen? Och hur stor plats ska det ha i mitt liv? Till och med socker borde ha större plats i ditt liv. Tänk på det.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack C. Du är alltid så positiv och peppande. Det uppskattas!

      Frihetsmamman

      Radera
  4. Ha en trevlig sommar och njut av ledigheten :-)

    SvaraRadera
  5. Följt dig i många år, kanske alla. Det är inlägget är för mig top tio bästa som du skapat. Wow vad du fick mig att reflektera (och uppskatta min man ännu ännu mer). / Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det värmer. Jag tycker egentligen att inlägget är ganska fint och rätt positivt, men alla verkar inte ha uppfattat det så. Just därför blev jag extra glad av din kommentar. :)

      Frihetsmamman

      Radera
  6. Kanske dags att ta ett steg i någon riktning, bestämma sig och landa i ett beslut. Gillar att läsa din blogg och ta del av dina tankar och funderingar. Det går inte applicera något på mig vad det gäller arbetsgivare, man eller familj och släkt men jag har vänner och skulle absolut välja dem före en arbetsgivare. Dilemmat är väl att pengar måste man ha så fria val finns ju inte alltid. I den sitsen är det lätt att bli frustrerad./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är på väg, jag lovar. :)

      Frihetsmamman

      Radera
  7. Ja du, huvudet på spiken! Jobb är bara jobb liksom och i princip allt annat är mycket viktigare, till och med socker :). Jag som är mycket äldre kan verkligen skriva under på det. Strunt i vad chefer o andra tycker, njut av långt sommarlov! //Lisa

    SvaraRadera
  8. Grattis till långt sommarlov! Och tack för en fin blogg. Jag som själv är mamma med två rätt små barn och ett krävande jobb uppskattar att få ta del av mer tankar än bara livets uppsidor. Vill man bara se guld och gröna skogar finns ju andra bloggar och algoritmer för det i diverse sociala medier. Så fortsätt gärna att skriva som du känner!
    På min arbetsplats blir man skammad om man försöker sig på extra föräldraledighet under sommaren. Till viss del förståeligt, för mer ledighet för någon innebär mindre för andra. Samtidigt känner jag andra som är lediga 8-10 veckor varje sommar med sina barn och jag känner inte att arbetsplatsen solklart är värd uppoffringarna som krävs längre. Funderar på att gå över till "eget" pga just det. Vi får se när jag utforskat mina möjligheter och när jag vågar ta steget. Barnen är ju bara små en gång! /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej L! Tack för att du delar med dig. Om jag vore i läget att mitt yrke enkelt kunde göras om till ett eget företag skulle jag absolut ha det som målsättning. Jag skulle i det läget försöka skala ner livet för att se hur mycket pengar jag verkligen behöver och bilda mig en uppfattning om ungefär hur mycket jag behöver dra in för att försörja mig. Sen skulle jag nog köra och hoppas på det bästa. Om jag vore supersäker på att det skulle gå bra, kanske om jag vore läkare eller redovisningsekonom med en massa etablerade kunder, skulle jag köra även om det krävs mer arbete. Om jag kände mig mer osäker på hur mycket pengar jag skulle dra in, skulle jag nog först vilja ha en ordentlig startplåt på börsen (som jag nu har) och sedan köra.

      På mitt jobb leder inte min ledighet till mindre ledighet för någon annan eftersom avtalet med facket säger att föräldralediga räknas bort i semesterkvoten, så det faktum att jag tar ut föräldraledighet istället för semester gör faktiskt att kollegorna får vara mer lediga än om jag tagit fyra veckors semester som är det som är kutym. Däremot får ju kollegorna i praktiken mer att göra när någon saknas, men det tror jag inte de bryr sig så mycket om.

      Om du vill resonera mer kring hur du ska gå vidare och berätta lite mer om din situation i ett privat meddelande kan du alltid maila mig. Men visst är det så att barnen är tusen gånger viktigare och tiden med dem är alldeles för kort. Bara för någon dag sedan insåg jag och min man helt chockartat att Mini bott med oss halva tiden av vad jag tror att hon kommer göra. Vilken jäkla insikt. Tiden flyger iväg. Bokstavligen.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  10. Min man pratar ibland om sin pappa som jobbade så hårt, plikttroget satt uppe på kvällarna, sen blev uppsagd pga omorganisation, fick en hjärtinfarkt någonstans där i samma veva, jobbet hörde aldrig av sig efteråt såklart. Han vara ju bara en siffra egentligen. Man behöver påminna sig ibland. Att inte bli för känslomässigt engagerad i jobbet.

    Men sen rent praktiskt, hur gör man? Vi säger att barnen får först men vad betyder det egentligen? Underpresterar man allt för mycket får man kritik från alla håll, vardagen på jobbet blir jobbigare och man lär inte bli populär bland kollegorna.

    Tycker iallafall du gör helt rätt som funderar och experimenterar lite med budget och liknande nu när du börjar komma i mål. Så otroligt bra jobbat och jag hoppas verkligen att du regelbundet klappar dig själv på axeln! Så bra förutsättningar även om inte allt är färdigtänkt än och det behöver det ju inte vara eller bli heller men ja, jag är helt klart imponerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin kommentar, Anonym. Jag känner igen mig så otroligt mycket i det du skriver om. Vi påstår (och känner) att barnen är viktigast, men har svårt att faktiskt leva därefter. Det är en diskussion jag och min man haft nästan dagligen på sistone. Hur gör man för att leva därefter? Kanske är jag helt värdelös på det som inte slutat arbeta helt för länge sedan med tanke på att min lön ändå bara sparats de senaste åren? Eller så borde jag ha jobbat ännu mer och lärt dem bli självständiga, för det är det som är att sätta barnen först. Eller kanske jobbat, men bara 75% och ägna mer tid åt att laga köttbullar på eftermiddagarna. Det är mycket som är oklart. Men det jag landat i för mig är att jag KÄNNER att de är viktigast på riktigt och därför inte längre vill leva på ett sätt som gör att jag är på dåligt humör, konstant trött eller får dåligt samvete för att jag är ledig på loven. För mig innebär det att vara lojal mot mig själv och familjens välmående först och främst, vilket bland annat innebär att inte ha arbetsgivarens känslor i åtanke vad gäller föräldraledighet, deltidsarbete eller ev. annan tjänstledighet eller jobbyte. Det kanske låter självklart, men jag har diskuterat med min chef om verksamhetens behov innan jag skickat in deltidsarbeteansökan, låtit mig övertalas att stanna kvar när jag fått nytt jobb för att jag varit SÅ viktig och har haft otroligt dåligt samvete gentemot kollegor av blotta tanken på att plugga en strökurs. Men inte längre, jag är en förändrad person.

      Tack för peppen också. Det är lätt att glömma det smått otroliga i att ha gått från att ha några tiotusen sparade till att nästan våga sig på en exit från arbetsmarknaden.

      Radera