onsdag 21 februari 2024

Hur bör man förbereda sig för att säga hejdå till jobbet?

Målet för många av mina läsare och i princip alla bloggare inom FIRE-sfären är väl ändå att få säga hejdå till jobbet. Det kanske inte måste vara för alltid, men det är få som kämpar med FIRE i sikte för att ändå vilja stanna i en tillsvidareanställning på heltid när väl man uppnår sitt mål. Det finns självklart även en mental förberedelse att göra, men det här inlägget ska framför allt handla om hur bra ekonomisk situation man faktiskt behöver ha innan steget kan tas. Hur väl förberedd behöver jag vara innan jag tackar för mig? 

Den första förberedelsen som jag knappast behöver gå in på är ju att ha ett kapital som täcker ens önskade utgiftsnivå. För egen del är det fyraprocentsregeln jag förlitar mig på och har därför sedan några år tillbaka ett fastställt belopp jag önskar fylla min kapitalförsäkring med innan jag säger upp mig. Det här är nog något som många av oss tänkt jättemycket på och kanske loggar in både en och två gånger för mycket på Avanza eller Nordnet för att se hur vi närmar oss målet. Det här är med andra ord ingenting jag funderar jättemycket på längre, även fast det så klart är klokt att göra en riktig ekonomisk avstämning (hur mycket bränner vi faktiskt nu) och prognos (hur mycket tror vi att vi kommer bränna i framtiden) innan man skriver under avskedsansökan. Däremot har jag börjat fundera mycket på hur likvid jag vill vara när väl jag kastar in handduken. Vi är ju i situationen att min man sannolikt kommer fortsätta jobba åtminstone några år framöver och i nuläget sparar vi gemensamt mer än min månadslön, så vi bör kunna klara oss bra på hans lön även framåt. Behövs det i det läget några större summor alls? Det är klart att det ska finnas en buffert ifall värmepumpen går sönder eller han blir sjukskriven, men det kanske inte behövs 300 000 i buffertspar för att säkerställa att vi klarar oss ett år utan någon som helst form av inkomst. 

Jag har också klurat på boendesituationen. Tidigare har jag tänkt att jag vill att vi ska ha flyttat till vår drömvilla, alltså bo där vi vill bo i princip för alltid och att vi ska vara lågt belånade. Problemet med den drömmen är att vi verkar ha svårare för att bestämma oss för var och hur  vi ska bo än att spara pengar, vilket leder till att det nog faktiskt blir så att jag når mitt målkapital innan vi köper en villa. En kritiker kan påpeka att en för tidig exit kommer försämra möjligheterna att få köpa en villa och denne har i så fall rätt. Och där vet jag faktiskt inte hur vi ska resonera. Ska vi jobba vidare i väntan på en eventuell bostad eller ska vi ta ut friheten nu och njuta i den bostad vi faktiskt bor? Det är ingen lätt fråga att svara på, men om det är något som känns otroligt deprimerande så är det blotta tanken att arbeta kvar för kunna visa för banken att vi tjänar mycket mer pengar än vi faktiskt behöver för att leva så att vi får låna pengar som vi egentligen rent krasst inte behöver låna. Vi har ju faktiskt mer pengar i fonder och aktier än vi någonsin skulle få för oss att köpa en bostad för i dagsläget. Svårt. 

En del strävar också efter total skuldfrihet innan exit. Det är något som vi med dagens boende och aktuell CSN-skuld mycket väl skulle kunna ordna i en handvändning. Rent ekonomiskt är det så klart inte lönsamt, men jag har ändå en vän som faktiskt valde betala av hela CSN-lånet för att känna sig mentalt fri. Min skuld är för stor för att jag skulle känna mig motiverad att göra just det, men jag kan ändå förstå känslan av att det vore skönt att inte ha några inbetalningar alls att göra, och det skulle ju så klart påverka kassaflödet positivt. Det är ändå runt 7000 kr i månaden som vi idag betalar för bo- och studielån. Vi skulle med andra ord klara oss på 23 000 kr i månaden istället för nuvarande 30 000 om vi valde att släcka våra lån. Den rationelle skulle dock välja att investera pengarna istället. Men privatekonomi är inte alltid rationellt och kanske vore det otroligt skönt att veta att det enbart är utgifter för försäkringar, till bostadsrättsföreningen och mat som är nödvändigt på riktigt. På samma tema så handlade Ekonomibyrån nyligen om just bostäder och där tog en av gästerna upp kulturella skillnader när det kommer till lån. Tydligen satsar britterna starkt på att betala av sina bostadslån inom 20 år, vilket jag antar innebär att de är skuldfria när de når pensionen. Jag ska inte fördjupa mig i den diskussionen här och nu, men ibland blir jag inspirerad av länder (och personer) med den här kulturen, som faktiskt eftersträvar att betala av sina lån. Då kan jag, åtminstone för en stund, känna att jag också vill göra just det. Andra gånger tänker jag precis tvärtom när jag slås av hur omöjligt ett nytt bolån kommer vara för mig den dagen jag faktiskt slutar jobba för gott. 

På ett mindre och väldigt irrationellt plan kan jag ibland också tänka att jag vill förbereda mig ekonomiskt genom att ha gjort de dyrare privatekonomiska köpen innan exit. Här pratar vi egentligen inte om summor som spelar roll, men det skulle gissningsvis kännas lite mentalt jobbigt om bilen gick sönder veckan efter sista lönen någonsin kommit eller om den snart 10 år gamla datorn kraschar just då. I svaga stunder kan jag även känna att jag vill ha alla ytterkläder och skor jag behöver för en tid framöver, men det är ju naturligtvis småsummor i sammanhanget. Egentligen tror jag det handlar mest om att underlätta i början. För inledningsvis kommer det troligtvis kännas svinläskigt att inte gå till jobbet och då tror jag det är bra att inte tillåta sig få ännu fler hjärnspöken genom att ha ovanligt dyra månader på en gång. 

Som ni ser finns det mycket jag funderar på, men lite jag vet. När jag skrev det här så kollade jag också upp vad en villa i Stockholm kostar och insåg i samma veva just hur lite pengar vårt totala sparande är i sammanhanget. Plötsligt betvivlar jag för en stund hela idén att sluta jobba utan att vara en multimiljonär och känner mig jättefattig. Andra gånger, som när jag pratar med kompisen som kämpar för att spara ihop en miljon och just kommit till 200 000 så känner jag mig jätterik. Det är mycket märkligt. Jag hoppas jag kommer någonstans med mina funderingar, helst innan jag fyller 40. 


Vilka ekonomiska milstolpar skulle du vilja ha nått innan du tar sommarlov för alltid (eller åtminstone så länge som du känner för det)? 

17 kommentarer:

  1. Skönt att höra att jag inte är den enda som får lite fundileringar i huvudet när RE närmar sig. FI är inga problem, det klockslaget kommer när det kommer. RE däremot, då blir det plötsligt skarpt läge och på riktigt.

    Jag har nått min ekonomiska milstolpe i Augusti 2022 då det årets FI uppnåddes. 2023 låg jag på 1,51 ggr FI för helåret.

    Så nu är det bara RE kvar :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga funderingar, ändå!

    En sak som slår mig, är att du skriver och tänker att det är då svart eller vitt.
    Bo kvar för alltid.
    Sluta jobba för alltid.
    Är det enda sättet?
    Kan det inte vara sluta jobba nu. Få se hur det blir. Vill ni bo någon annan stans, tja, ta ett jobb ett tag, visa för banken att ni har lön, köp huset, sluta jobba.
    Var det inte riktigt som du tänkt dig att gå hemma på evigt sommarlov? Ta ett jobb, igen. På obestämd framtid.
    En kan ALLTID ombestämma sig.

    Själv siktar jag på ett sabbatsår snart. Hoppas på tjänstledigt, men är inte säker. Då får jag säga upp mig och söka nytt jobb när jag är klar med det jag vill göra och känner mig redo för jobb igen.

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken, C. Jag är rätt så svartvit och skriver ännu mer svartvitt för att göra det mer intressant och kanske även lite roligt.

      Det som talar emot en mer flexibel approach på livet som anställd är väl att jag inte har haft så jättelätt att få jobb. Jag är inte sjuksköterska eller tågoperatör (eller vad de nu heter som jobbar med att köra tåg). Sen skräms jag lite av hur svårt det verkar vara att återvända om man inte har någon jättebra förklaring till den där luckan i CV:t. Jag skräms även av hur det skulle vara att återgå efter en lång paus, eftersom det har varit tufft att börja jobba igen efter åtminstone min senaste föräldraledighet. Sen kanske det också handlar om misslyckande? Om jag slutar jobba nu och känner mig som en vinnare, men sen måste återgå om ett år på grund av separation eller svindyrt Bregott så skulle det vara svinjobbigt. Är det kanske där skon klämmer? Rädslan att misslyckas? Det här borde jag skriva mer om och framför allt fundera mer på...

      Tycker tjänstledighet låter som en bra start. Du kan alltid läsa aktiekunskap på distans om arbetsgivaren inte går med på det. ;)

      Radera
    2. Jag förstår dina farhågor, och jag hade nog samma när jag var i din ålder...
      Nu är jag så pass gammal och erfaren att jag vet att jag troligtvis kan få jobb igen, även efter en paus.

      Och jag funderar lite över hur du tänker, att om du slutar jobba nu och behöver börja igen, så är det ett misslyckande. Men om det bara är en paus? Ingen har sagt eller bestämt hur lång pausen är. På vilket sätt är det då ett misslyckande att börja jobba igen...?

      /C

      Radera
  3. Hej!

    Intressanta tankar, jag älskar att läsa dina inlägg för du skriver så tänkvärt och bra. Jag känner igen mig i många av dina tankar och känslor. Jag pendlar mellan att trivas på jobbet och att tycka det är pest. Har två mindre barn som jag vill lägga mer tid på medan de är små, samtidigt som jag ibland klättrar på väggarna när man är hela dagar själv med dem 😂 Har kommit en tredjedel in på min sparresa ungefär, och för första gången börjar motivationen dala lite.

    Jag slits mellan att gå ner i tid/plugga eller liknande och vara kvar i jobb fler år, eller att riva av plåstret och köra på heltid för att bli helt fri sen. Dock kommer barnen vara stora då. Egentligen vill jag nog det första nu när barnen är små, men jag är lite feg också plus att det skulle kännas så otroligt segt att kunna spara obefintligt helt plötsligt, och att se friheten segla bort längre mot horisonten igen…

    Hur som helst, kan vara så att jag är trögfattad nu, men gällande ert boende, är det inte ”bara” att sälja ert nuvarande när drömboendet dyker upp? Antingen kostar det samma eller mindre och då ser jag inte problemet med att behöva nya lån, eller så är det dyrare men då kanske ni kan ta mellanskillnaden från ert sparande och slippa nya lån? Hur tänker du kring det?

    Och om jag missat något för du gärna upplysa mig, jag kanske hamnar i en liknande sits om några år 😊

    /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra! Jag blev glad när jag läste din kommentar och ska försöka svara lika bra som jag tänkt i huvudet på det du skrev.

      1) Direkt när jag läste ditt andra stycke så tänkte jag "klart hon ska plugga eller gå ner i tid nu!". För det känns så självklart när man hör att någon annan funderar i dessa banor. Barnen är ju små nu och livet är hårt nu, så underlätta om det går. Det angenäma i situationen är ju att kreti och pleti inte har valet, men de allra flesta i det här kommentarsfältet har ju det i någon form. Om vi sparar låt säga 10 000 i månaden så kan vi uppenbarligen jobba x antal timmar mindre. MEN så inser jag hur stört det är att jag skriver så till dig när jag inte riktigt lever som jag lär. Jag har förvisso provat deltid i olika omfattningar under småbarnsåren och alltid upplevt att jag blivit mer sliten av det yrkesmässigt. Jag har älskat det familjelivsmässigt, men blivit så pass professionellt stressad att det inte känts värt det. Det är egentligen en riktig sorg hos mig, att jag aldrig fått reducerad arbetstid att funka eftersom arbetsbelastningen inte minskat nämnvärt. Det är en av anledningarna att jag börjat fantisera mer om studier för att inte behöva offra kontakten med arbetsmarknaden helt. Om det finns något som du VILL plugga eller som skulle gynna dig på något sätt tycker jag därför att du ska göra det. Själv har jag lekt med tanken på att plugga aktiekunskap eller liknande som jag redan är bra på och inte behöver slita ihjäl mig för, alternativt något som skulle förändra min yrkesbana på riktigt som kanske lärarprogrammet eller sjuksköterska. Då vet man vad man har behörighet att jobba som sedan, även om man inte måste det. Hur resonerar du?

      2) Vettig fundering angående hus. Vi har väl kanske just nu ett kapital på sex miljoner eller så (boende borträknat) och med reservation för att jag inte har stenkoll på min mans konton, men tänker oss köpa ett hus för kanske fem miljoner. Vi skulle således inte BEHÖVA låna, men om vi använder kapitalet till att inte göra det alls så har jag som tidig pensionär inget att leva av. Nuvarande boende är lågt belånat och värt runt tre miljoner. Om jag säger upp mig kommer vi inte få låna fyra miljoner direkt, men vi kanske skulle vilja låna 2-3 för att hålla kapitalet rätt så intakt eftersom börsen avkastar mer än räntan på bolånet kostar oss. Det är oklart om banken skulle låta oss detta om jag inte är självförsörjande även om mannen jobbar och tjänar lite mer än medellön, eftersom banken räknar att folk spenderar som Lyxfällandeltagare och inte som frugala weirdos. Hoppas det blev tydligare hur jag menar.

      Radera
  4. Hej!

    Apropå boende tyckte jag att den här artikeln var intressant;
    https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/sabina-och-robert-saldedromhuset--kopte-en-trea-mycket-gladare/

    Jag är själv småbarnsförälder och upplevde något av en masspsykos hos alla föräldrar (oss själva med) hur viktigt det var med ett hus och en gräsmatta att släppa ut barnen på när man först får barn.

    I verkligheten vill barnen inte vara ute själva så vi har gått till lekplatser istället och nu när de börjar bli större (7 och 4) vill de gärna gå till kompisar istället. Vi bor i en stor bostadsrätt för två miljoner mindre än vad en villa kostar i samma område och är glada att inte behöva sköta yttre underhåll under de här intensiva åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste det där och funderade på att skriva om det, men var lite rädd för att mina läsare skulle tycka att jag är alltför velig, haha.

      Men visst är det intressant. Fru EB har ju gått igenom det där och ändrat sig, har faktiskt en kollega som också gjorde det efter att ha byggt drömhuset själv. Men det var så mycket trädgårdsarbete och dyrt att de flyttade tillbaka till stan i slutändan. Det tål att tänkas på. Tack för input, Anonym!

      Radera
    2. Skrattar när jag läser ordet masspsykos angående eget hus. Det var precis så det lät från omgivningen när vi fick barn; att låta sina barn växa upp i lägenhet verkade anses av vissa som snudd på barnmisshandel. Det där verkar ofta också vara en åsikt som är ärvs från generation till generation i rakt nedstigande led….

      Radera
    3. De kanske vill gärna går till kompisar eftersom kompisarna har trädgård ;) men jag håller med jag har 3 barn och bor i lägenhet

      Radera
    4. det är betydligt mer miljövänlig att bo i lägenhet oftast

      Radera
  5. Jag tror att jag har gått ifrån tanken om fasta ekonomiska milstolpar till att gå mer på känsla. Att när jag känner mig klar med det här jobbet, på den här arbetsplatsen, så tar jag beslut om vad jag är sugen på att satsa på just då. Jag utvärderar ganska ofta, för jag hoppas ibland att jag ska tröttna och ”gå vidare” för det är mycket jag vill hinna testa på, men än så länge är jobbet för utvecklande och roligt. Jag tycker ändå livet är för kort för att tvinga sig iväg till en arbetsplats man inte vill gå till (även om det känns så rätt ofta, ibland varje morgon, men jag är ändå nöjd när jag väl är där).

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
  6. Många kloka tankar. Jag brottas fortfarande med var jag ska bo efter FIRE, jag velar ständigt. Efter den här vintern känns Skåne väldigt lockande...

    Jag räknar ständigt på hur mycket pengar jag kan tänkas behöva, eftersom jag inte siktar på 4 % utan på att skapa en brygga mellan att jag slutar och min pension. Därav spelar det väldigt stor roll kring när jag slutar. Men tills vidare gnetar jag på. Lär bli många år till, men kanske, kanske att jag slutar 2032 ändå.

    SvaraRadera
  7. Jag räknar på hur mycket pengar jag behöver om året ca 120 000 × hur länge till jag tror mig leva (ca 40 år till) = 4,8 milj (räknar inte med att jag kommer få en krona i pension när det är dags). Avrundar till 5milj för marginal. Har 3 milj nu och arv på minst 4 milj väntar inom 20 år (ensam arvtagerska). Jag har inte jobbat på fyra år nu. Försörjer även partner och barn för tillfället.

    SvaraRadera
  8. Åh vad skönt att känna att det närmar sig! Vi har ett bra tag kvar till FIRE-summan, men samtidigt är jag rädd att både jag och maken närmar oss utbrändhet om vi fortsätter jobba som vi gör och ha småbarn (och barnen ska ju ingenstans). För mig lutar det åt att ta tjänstledigt/säga upp mig om något år och gå över till distansarbete i en mer otrygg anställningsform som å andra sidan ger mer frihet att jobba när jag vill (och välja 10 veckors sommarlov). Har svårt att tro att jag ska våga sluta jobba helt även om jag skulle nå en viss summa på kontot. Kanske är det onödig oro för inflation, börskrasch etc, men att bara jobba hemifrån och mer på mina villkor känns som en skön mellanväg. Och jag behöver inte meddela varken mina fd kollegor eller min släkt om exakt hur lite/mycket jag jobbar (vill inte höra "då kan du hjälpa till med båten/mormor/etc" i andra änden av landet). /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till 4,5 miljoner - otroligt starkt gjort!

      Radera