onsdag 20 mars 2024

Varför intalar vi oss att allt måste vara så dyrt?

För inte alltför länge sedan var min man iväg med vår yngsta på en egen minisemester, bara de två. Vi har genom åren prioriterat den typen av resor med vårt äldsta barn, men nu börjar även lilla bli så pass stor att hen vill åka på egen semester med en förälder. Den här typen av resor rekommenderas varmt, för det är mycket enklare att umgås med ett barn och jag tycker alltid att respektive förälders relation fördjupas med barnet under och efter resan. Jag hade ändå lite dåligt samvete över detta, eftersom det var första gången som vårt äldre barn måste vara den som stannar hemma och var redo att plocka fram plånboken för att kompensera detta. Kan du gissa hur dyra de här dagarna blev? 

Jag började med att fråga om mat. Här hade jag tänkt att det kanske kunde bli en pizza eller grekisk takeaway. Mini tänkte en stund och frågade om vi skulle kunna äta tacos. Jag sa att vi absolut kan äta tacos, men att hen får välja exakt vad den vill och att det även får vara något som vi inte brukar äta. Jag fick då svaret att Mini ville att jag skulle göra stuvade makaroner med falukorv. Inte pizza. Inte thaimat. Utan makaroner och korv till en kostnad av kanske 10 kr per portion. Jag frågade sedan om Mini hade något förslag på aktiviteter. Här tänkte jag att det kanske skulle vara önskvärt med lekland, bio eller något annat kostsamt. Vad svarar Mini? "Kan vi inte titta på Bäst i test och äta chokladbollarna som du bakade igår?" Jahapp, ja men visst, svarar mamman. Sen drog Mini till en kompis och lämnade mig ensam med mina tankar. För vad är det som gör att jag fortfarande tänker att plånboken ska fram när jag ska unna mig eller kanske framför allt barnen något? 

Det är en konstig vana, som säkert typ etablerats i barndomen och är djupt etsad i den svenska kulturen. Eller något sådant. Det jag vet är att jag reflekterat över det här förut. Särskilt under föräldraledigheten med min yngsta unge. Då tror jag att jag lyckades bryta vanan. Jag vet åtminstone att jag hann börja skissa på en inläggsserie om billiga nöjen som aldrig publicerades. Jag tror att en del av problemet ligger i stress. För när jag vet att jag bara är ledig en helg eller att jag har två dagar på mig att göra något roligt med Mini så blir det lätt att jag fattar väldigt snabba beslut och då blir de mindre genomtänkta. Kanske är det samma impuls som gör att vi köper skräpmat när vi är hungriga eller vänder oss till godis och söta drycker på impuls när vi är trötta. Vi vet ju egentligen att det inte gör något bättre, men vi hinner inte riktigt tänka efter och vips så står vi där och sörplar på cola framför datorn i ett försök att stå ut eftermiddagen ut. 

I ett tidigare inlägg så nämnde jag att jag haft kollegor över på middag för inte så länge sedan. Vi är ett gäng som brukar ses lite nu och då, men då vanligen på någon restaurang. Att jag bjöd in dem till mig var faktiskt mest för att jag inte kände att jag orkade med allt stök som är på restauranger i stan fredag kväll. Alla blev jättenöjda och höll med mig om att det här var ett mycket smartare sätt att umgås än att ses på krogen. Det som förvånade mig var att flera av gästerna tog upp just ekonomin som en aspekt. Nu blev det det här besöket närmast gratis för dem eftersom jag stod för maten så klart, men en av mina kollegor tog upp att hon ofta på sistone känt att det inte är värt det med krogbesök. Maten är dyr och alkoholen ännu dyrare och dessutom är miljön ofta så stimmig att man blir alldeles trött efteråt. Då är det mycket smartare att ses hos varandra och rotera. Jag kunde inte hålla med mer. Det här kanske låter som en rätt basal insikt som jag borde ha haft för flera år sedan, men ändock tycker jag det är ett fascinerande exempel på hur vi kan göra ungefär samma sak (umgås) på ett annat sätt än vi brukar och därigenom minska våra utgifter. 

Det här var också något som jag slogs av en helg nyligen när min man en söndag tyckte vi skulle gå på café. Jag påminde honom om att stans i princip enda söndagsöppna café slagit igen och att vi har hela frysen full med kakor från mitt bakexperimenterande på sistone. Vi lät därför alla familjemedlemmar välja kakor och bullar från frysen, packade ihop frukter och kokade kaffe till termosen och knatade sedan iväg på fika i naturen. Väl där träffade vi en främling och hann gå igenom ämnen som fåglar, förskolor och kommunens bästa promenadstråk. Det var en av de bästa helgerna på länge och till en extremt låg kostnad. Motion fick vi dessutom och socialare än vad det brukar vara för oss att gå på café en helg. 

Så hur dyra blev de där dagarna? Inte dyrare än en vanlig måndag ungefär. Och det trots att jag säkert hade kunna lägga en extra tusenlapp på de där 48 timmarna bara för att min impuls sa just det. Nej, det måste inte kosta pengar att göra något lite extra speciellt. Kanske kan det få vara speciellt bara för att ens småsyskon inte är hemma och man får sin förälder lite för sig själv? Eller så kan det få vara speciellt för att man får välja maten helt själv? Eller kanske för att man får både popcorn och chokladbollar som fredagsmys? Det finns många sätt att göra något speciellt, och pengar är faktiskt inte det enda eller ens bästa sättet. 


15 kommentarer:

  1. Åh, vilket mysigt inlägg! Jag har ett jättetydligt barndomsminne där jag bakar med mamma. Vi gör äppelkaka på sockerkaksmix och jag får slicka skålen. Tror det är sista gången jag och mamma bakar tillsammans. Ett paket bakmix kan räcka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint det låter. Tänker att du har helt rätt. Det är bra att påminna sig om och jag ska absolut baka med barnen oftare. Det vet jag ju att de älskar.

      Radera
  2. Blir lite nyfiken på vad du bjöd kollegerna på för mat :) Tänker att en vanlig anledning till att inte bjuda hem folk och gå på restaurang istället är just att slippa tänka ut vad man annars ska bjuda på, om det är på "lagom nivå", planera, handla, förbereda och laga mat... sånt som lätt kan kännas övermäktigt när en jobbar heltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka att det ska vara så överdrivet idag med mat efter de senaste decenniernas överdrivna fokus på mat genom tv och massmedia. Känns inte som om något duger längre utan det ska vara så mycket som möjligt och levereras på en nivå som bara blir för mycket. Tacka vet jag när det serverades enkla grytor, linssoppa och bröd och efterrätten kunde vara t ex en smulpaj, Inget fancy pancy./M

      Radera
    2. Vad bra att du frågar. Jag bjöd nämligen först in och kom sedan på att jag ju måste laga någon slags mat som hinns med efter jobbet eller kan förberedas. Vi har förvisso alla möjlighet att arbeta hemifrån, men det gjorde jag inte den här dagen. Istället planerade jag en rätt som jag nästan helt lagade kvällen innan och sedan bara tog fram för uppvärmning. Jag fixade bara grönsaker just innan deras ankomst och tog fram tillbehör som ost och creme fraiche.

      Det var den här:

      https://www.ica.se/recept/langkokt-chili-pa-hogrev-med-choklad-724460/

      Minns att den kollega jag är närmast av gästerna föreslog tacos och sa att jag bara kunde handla så kunde vi hacka grönsaker tillsammans, men i slutändan valde jag det där receptet som är hämtat från Frihetsmammans heliga texmex-fredagar. Vi äter alltid texmex på fredagar och det är främst för att vi inte brukar orka så mycket matlagning då. Det som är bra med de recepten är att de kan förberedas och går fort. Vi brukar tex äta enchiladas, taquitos, quesedillas och liknande. Den typen av rätter skulle jag kunna bjuda kollegorna på utan att behöva ta semester innan.

      Jag skulle även ha kunnat göra denna:

      https://undertian.com/recept/vegetarisk-bourguignon-isch-pa-linser/ men lät bli eftersom åtminstone två av gästerna är väldigt kött-sugna.

      Jag har även funderat på en rad pastarätter där såsen går att förbereda helt och så bara koka upp pastan al dente när väl gästerna anländer. Där och då kändes långkok lättast och jag minns att det mest stressande med att ha dem hemma var att jag behövde städa lite mer ordentligt, vilket var det jag ägnade mig åt när jag kom hem ett par timmar innan gästerna anlände.

      Med det sagt har jag full förståelse om man inte är lika sugen på det här. Vi är fyra i vårt gäng och jag hade inte fått för mig att bjuda in hela arbetslaget på liknande, det hade varit för stressande just för att jag skulle noja mig över om folk gillar maten, om det är för mycket eller lite kött, allergivänligt- eller miljövänligt nog och avancerat nog, men inte heller för snobbigt. Man vill ju inte skrika ut att man är för duktig på att laga mat eller för rik som kan bjuda hej vilt heller. ;) De här gästerna som jag hade har jag jobbat med mellan 3-5 år och vi hörs privat under föräldraledighet, sjukskrivningar, sommarlov och helger. Så det kanske är mer applicerbart på kompisgänget än på snittarbetsplatsen? Det som som kändes väldigt bra med det var att vi enades om att rotera, så jag vet redan vem jag ska till nästa gång och det ska bli spännande att se vad hon hittar på.

      Radera
    3. M: Vi kanske måste våga ändra normen? Om det är uttalat innan så kanske det är lättare att genomföra?

      "Jo, jag tänkte kolla om ni kan komma till mig på fredag. Vi ska grilla korv och hamburgare och äta glassbomb till efterrätt. Jag fixar en flaska rött. Om du ni vill ha något roligare är det bara att ta med."

      Radera
  3. Tack för svar och olika tips :) Håller också med M, och ditt förslag att uttala middagen först. Tror de flesta bara tycker det är skönt att bli bjudna på lite enklare mat egentligen, men normer ställer till det.

    Vi äter ganska billig, ofta vegetarisk och enkel mat i vardagen, mycket linser, vilket vi gillar, men känns lite som att det är så sällan nu som vi lagar något "lite finare" och att våran nivå av lyx ligger långt under andras standard... vilket gör att det känns som större projekt att bjuda hem jämfört med när man har någon sådan rätt man gör lite oftare och har lite rutin på. Tror Fru EB skrivit om detta tidigare att man bör ha några sådana spontan-bjud-middagsrecept på lager.

    Utöver tacos som brukar vara säkert kort med nära vänner så har vi tidigare hållit oss till soppa med kanske räckor eller annan god topping och något gott bröd, eller hemgjord potatissallad och grillat på sommaren. Paj med god sallad kan också funka bra, men svårare när det är olika allergier och kostpreferenser inblandade.

    Har du något tips på recept med god pastasås också? :) Här blir det oftast pasta med olika sorters sås på linser eller bönor, vilket jag inte känner mig helt bekväm med att bjuda så många på tyvärr...

    SvaraRadera
  4. De där win win-situationerna är ju verkligen de bästa, tex att cykla istället för att ta bil eller exemplet att bjuda hem. Sen finns det tillfällen där det verkligen lönar sig att öppna plånboken, tex köpa bra platser istället för bakom en stolpe på en föreställning. Ibland är oklart, man kan ha en bättre upplevelse på hostel istället för fint hotell.

    Men bra att prata med barnen om vad de verkligen vill göra och kanske borde vi vuxna också bli bättre på att känna efter istället för att tänka att vi ska passa på och unna oss. När familjen var bortrest och jag var hemma själv tänkte jag först att oj vad jag ska äta gott men sen insåg jag att lyxen var ju att slippa lägga tid och tanke på mat så blev omelett och liknande och lade tiden på annat, det var det jag egentligen kände för.

    Ditt inlägg fick mig också att tänka på hur barnen alltid är peppade på att gå ner på stan (drygt en km) om vi ska fika, annars inte lika pepp. Vet inte om jag ska tänka att det är bra att de iallafall fortfarande vill umgås och blir exalterade över en milkshake på café eller om de börjar bli bitna av konsumtion och det är ett problem.

    SvaraRadera
  5. Kan rekommendera, för oss som inte kan laga mat, att bara köpa en färdig lasagne och sen bjuda på chokladkaka och smågodis till efterrätt. Kan ju låta rätt lamt, men det blev succé när jag bjöd på det sist. Hade strimlad isbergssallad till, supergott till lasagne faktiskt. Sen hade jag riktigt gott vin till, runt 100-lappen/flaska. Alla nöjda och glada, har t o m hört ett par i gänget som gjort samma efter. Älskar att bli bjuden på middag, falukorv eller flott spelar liksom ingen roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, vad smart! Jag gillar i grunden att laga mat, så jag har inte riktigt behovet, men en fiffig lösning. Man kan ju också köpa typ kallskuret och potatissallad. Inte gratis, men inte heller särskilt dyrt jämfört med vin och mat på lokal för flera. Nästa gång det är min tur tror jag bestämt att det blir utomhusgrill och då kan jag ju tvinga på någon grillsugen kollega att stå för "matlagningen" om jag inte pallar. Det viktiga är ju att man ses, inte den kulinariska upplevelsen.

      Radera
  6. Var var barnen när ni bjöd kollegerna på middag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlåsta i källaren med lampan släckt.

      Nej, med sin pappa. Hur så?

      Radera
    2. jag menar bara det blir inte samma karaktär på en sammankomst om man är med vännerna på krogen eller om man är hemma och barnen är också där (kanske om man har ett stort hus så att man kan 'undvika' varandra). Både har sin charm men de är lite olika tycker jag så både har sin plats.

      Radera
    3. Ja, men absolut. Vid det aktuella tillfället var barnen på sportlov hos farmor med sin pappa, men det kanske inte är jag som kommer vara allra mest flexibel med datum eftersom jag gärna vill att barnen är borta. Nu har vi inte släkten supernära, men min kollega har inga problem alls att lämna barnen hos mor- eller farföräldrar så sånt där är ju olika så klart. Men jag tänkte faktiskt på det, att om jag inte kan få till ett datum hos mig någon gång så skulle jag kunna laga mat och fixa allt så kanske vi kan vara hos den barnlösa i gänget men jag "bjuder" så att säga.

      Radera
  7. Har märkt att man ibland övertänker saker och vill hitta alla ultimata lösningar själv men att man faktiskt inte behöver göra allt själv. Man kan oftare än man tror lämna över till andra att hitta lösningar som till och med kan bli mycket bättre. Allt blir också så mycket roligare när man hjälps åt och gör saker tillsammans. Tack för din fina blogg!

    SvaraRadera