fredag 30 december 2022

Minska dina matkostnader och öka ditt sparande

Årets höjdpunkt är kommen, nämligen stunden då vi får tillgång till konsumentverkets nya beräkningar för rimliga matkostnader. Tydligen landar vi på en beräknad kostnad på 9710 kr i månaden för oss fyra 2023. Nu har jag inte stenkoll på hur siffrorna på vad som var rimligt låg på för 2022 och jag är för lat för att kolla, men är det inte ett häpnadsväckande belopp ändå? Det motsvarar ju typ en semesterresa i månaden. Hur har det då sett ut 2022? Kommer vi i närheten av de beloppen. Det ska vi titta på i dagens inlägg. 

Den här julen har inte varit någon toppenjul utan har mest ägnats åt sjukdom. Det har varit skittråkigt rent utsagt, men eftersom både jag och mannen hade inplanerad semester har vi kunnat ägna desto mer tid åt diverse samtal. I något av de samtalen kom vi in på att vår lokala Ica-butik aldrig någonsin ger oss några gratisvaror. Jag vet inte om det är så överallt, men på vår Ica-butik så får man tydligen en gratis vara i veckan om man handlar för 1200 kr föregående månad. Det är skitkassa gåvor så verkligen inte något som motiverar mig till fler köp, men vi har verkligen inte fått en enda gåva hela 2022. Då insåg vi att vi nog rimligen inte handlar för 1200 kr i månaden, vilket ytterligare förstärks av att jag insett att vi fått en bonus från Ica ganska så exakt två gånger det här året och då på 20 kr.  Det tyder på att vi inte lyckats handla för 2000 kr en endaste månad. Efter att ha spanat in Icas hemsida kan jag konstatera att snitthandlingen sedan juni legat på 994 kr i månaden och då skulle jag vilja påstå att en större andel av våra inköp kommit från Ica under årets andra halva och då istället färre inköp på Willys. Willys, där jag trodde vi handlade den stora merparten av allt vi köpte, har också blivit snålare. De gav oss ingen julgåva i år (var är min gratis saffran??) och har överlag blivit sämre på att ge oss personliga erbjudanden i form av rabatter och personliga extrapriser. Efter att ha snabbt kollat kan jag konstatera att vi lagt ganska exakt 1100 kr i månaden på Willys i snitt. Det kanske är därför inte heller de ger oss några bra erbjudanden? Vilka butiker finns det kvar att handla i? I vårt fall Citygross och Coop. En snabb kontroll på deras hemsidor leder till slutsatsen att vi under 2022 spenderat ganska exakt 3000 kr i månaden på mat från mataffären. 

Nu finns det ju andra sätt att handla mat som inte innefattar vanliga mataffärer. Vi handlar ju som jag skrivit om förut en del på REKO-ringen och dessutom har vi ju börjat med att ha en färdig matkasse till och från. Efter att ha kontrollerat faktiska utgifter kan jag konstatera att vår extravagans i livsmedelsväg kostat familjen i snitt 1400 kr i månaden. Det innefattar ekologiskt kött för i snitt drygt 500 kr i månaden och matkasse för närmare 600 kr i snitt. Totalt sett har vi alltså handlat livsmedel för 4400 kr enligt mina snabba beräkningar, men låt säga 4500 så täcker vi in även eventuella torgköp eller jordgubbar. När det kommer till extravagans bör ju också utemat räknas in. Det är många som är anti att räkna in det under kategorin matkostnad, men jag har alltid räknat med det ändå eftersom det annars är lätt att banta ner matkolumnen på bekostnad av nöjeskategorin. Det här året har vi förutom under sommarsemestern inte spenderat så mycket på restaurang förrän alldeles nyligen när hämtmatsinköpen ökat. Vi brukar dock alltid köpa max två rätter att dela på eftersom vi inte är så stora i maten, vilket gör att det faktiskt inte blir så dyrt per gång. Det här har jag inte exakt koll på eftersom det är flera kort involverade och två vuxna, men om jag bortser från vår sommarsemester så vågar jag påstå att 500 kr månadsvis är ett väl tilltaget snitt. Det innebär att den här lilla familjen under 2022 handlat ren mat för runt 5000 kr i månaden. Helt okej ändå. 

Men hur har vi gått tillväga då? Som jag skrivit om förut så upplever jag ändå att vi överlag har spenderat mer pengar på mat 2022, eller åtminstone att vi kostat på oss att gå över till allt mer ekologiskt och lokalproducerat. Det som dock är uppenbart är just hur välplanerade våra inköp är i största allmänhet. Min man skrattade när jag kom hem med 8 kg blandfärs och fem (svenska) fläskfiléer i veckan efter att ha upptäckt att Coop hade stor utförsäljning efter julen. Nästa alltid tycker jag att det går att köpa på sig mycket när det är väldigt billigt och sedan använda sig av det man köper under en lång tid. Jag har till exempel inte jättemånga recept med blandfärs, varpå jag misstänker att den där färsen jag köpte i veckan kommer räcka i ett halvår ungefär. På julafton var jag också på Ica och handlade hem yoghurt och kvarg i mängder, allt till halva priset på grund av kort datum. Kanske vill ingen äta Florida-yoghurt på julen? Jag tror på riktigt inte att vi köpt yoghurt eller fruktkvarg till ordinarie pris en enda gång under det senaste året. Nu kanske det innebär att jag är en jättekass och ohälsosam mamma i och för sig. Men barnen brukar uppskatta fruktyoghurt eller kvarg till frukost ibland och då ser jag helt enkelt till att de är inköpa till halva priser på kort datum eller till ett riktigt bra extrapris. 

Jag vet att jag har tjatat om substitutionseffekten tidigare, men jag tror det är viktigt att trycka in innebörden av den i huvudet så jag tar upp den ännu en gång. Det är nämligen väldigt effektivt att byta ut en produkt mot en annan typ av produkt. Vår familj äter väldigt mycket mer färs och vegetariskt än vad vi gjorde tidigare. Den främsta anledningen till det är förvisso våra barn som föredrar köttbullar och korv framför dyrare kötträtter på fina råvaror. Men oavsett anledningen finns det mer att spara på att byta ut oxfilén mot blandfärs än på att åka till butiken med allra billigaste oxfilén. Att byta ut oxfilén mot bruna bönor eller röda linser är ännu mera prisvärt, men det säger sig ju självt. Det är också fullt möjligt att köpa en väldigt stor andel av det man vill ha till ett schysst extrapris. Vi brukar till exempel äta en del rätter med grillost, men tack vare att det är en sån där pålitligt återkommande kampanjvara så brukar vi passa på att köpa på oss flertalet förpackningar när väl det är ett bra extrapris. I och med att den håller länge så slipper vi på så vis betala fullt pris för en annars lite dyrare rätt. Att inte slänga mat är annars ett riktigt bra spartips som tydligen än idag är ett stort utvecklingsområde bland svenskarna. 

Det roliga med att faktiskt granska sina egna kostnader i detalj är att det är lätt att bli överraskad. När det kommer till matkostnaderna blev både jag och min man förvånade, kanske han ännu mer än jag. Vi har nämligen haft betydligt högre kreditkortsräkningar i år än vad vi haft de senaste åren och trodde nog båda att det till viss del berodde på ökade matkostnader. Sanningen är inte helt klargjord, men jag anar att ökade utgifter för resor och en svagare krona är en del av sanningen. Vi har helt klart rest mer än vad vi gjorde 2019-2021 av naturliga skäl. Men det känns som att det är helt i linje med våra värderingar och prioriteringar nu och framöver så jag är inte så ledsen för det. 

Om du bara tar med dig en sak av det här inlägget så skulle jag vilja att det är att bestämma sig och agera därefter. Jag har till exempel landat i att höja sparandet med en tusenlapp från januari för att tvinga oss att inte ha alltför höga utgifter framöver. Det är förvisso delvis orsakat av att jag avskyr min chef mer än någonsin, men likväl ett viktigt mål. Och jag tror att ett ökat sparande är fullt möjligt om man bara ser till att bestämma sig för att det ska gå. Och då tror jag att det är viktigt att hantera matkontot. Det betyder kanske inte att leva på makaroner, men det går alltid att göra något. Precis som det går att hantera elutgifterna genom att frysa lite eller dra ner på antalet duschar, eller vad än man nu kommer på. Valet är ditt, men snälla gör något. 


Hur höga matkostnader har du? Kommer du upp i Konsumentverkets referenspriser? Kommer du minska sparandet under 2023? Dela med dig vettja! 





19 kommentarer:

  1. Känner att jag ligger bra till, omkring 2700/månad för mat inkl förbrukningsvaror. Då har jag ändå en mage som kraftigt begränsar vad jag kan äta, långt ifrån det billigaste tex då baljväxter och mjölbaserat inte funkar. Är ensamstående, 52 år. 100 kr/mån för media, dvs mobiltekefon. Har gratis bredband och basutbud (15 kanaler) tv inbakat i hyran. Dagstidning loggar jag in gratis på moderns prenumeration samt nyttjar DNs och SvDs enkronaserbjudanden växelvis. I övrigt svtplay å, srplay, Youtube och bibblan gratis. Jag ligger på det hela under alla beräkningar, men lever ett synnerligen gott liv ändå. Ingen skulle gissa att i stort sett alla mina kläder är från Sellpy och second hand - eller helt enkelt 10 år gamla. Får man bara in vanan är det hyfsat enkelt att leva billigt, trots inflationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det får man väl säga om man jämför med konsumentverket!

      Håller helt med dig om att det är lätt att leva billigt om man får in vanan, eller åtminstone för den som likt mig är uppväxt på det sättet. För många andra kan det säkert vara svårare. :)

      Radera
  2. Jag tänker att vi har jättehöga matkostnader (inkl hushållsprodukter), ca 6000-7000 kr/månad, för två vuxna och två små barn. Vi köper allt vi kan ekologiskt men äter en majoritet vegetariskt. Vi är rätt stora i maten och en hel del av pengarna går nog till snacks, godis, riskakor, etc. Jag skulle vilja dra ner kostnaderna men för husfriden så låter jag denna post vara. Vi sparar mycket ändå. Men jämfört med konsumentverkets beräkningar så är det ju ingenting. De senaste månaderna har vi haft lägre kostnader eftersom vi börjat äta enklare mat på kvällarna. Precis som dina barn så vill våra helst ha pasta och färdiga köttbullar så det har blivit en hel del makaroner med ostsås, pannkaka, etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lägger också mycket på snacks och liknande. Stod på Ica här om veckan och velade mellan ICA basics ärter och Findus-ärter och så tog jag till slut Ica basics av ekonomiska skäl. Sen gick jag och barnen och plockade lösviktsgodis för 71 kr. Logiskt? Nja. /Frihetsmamman

      Radera
  3. Jag märker stoor skillnad de månader då vi orkar planera och de månader som vi bara kör på. Jag har inte orkat räkna på vad vi gör av med på mat för just nu är det kämpigt pga barn med medfödd svår fysisk sjukdom som är inne i ett sämre skov och varje dag som vi lagar mat istället för att hämta är en vinst! Vi är även ganska stora i maten då alla sportar och lyfter skrot.
    Vi köper också mycket på reko. Först började vi köpa köttlådor men det slutade med att vi åt ryggbiff på helgen, något vi tidigare bara gjort på kanske nyår så vi köper bara köttfärs nu. Drygar ut med mycket grönsaker och barnen är vana och gillar det.
    Varför ogillar du chefen mer än vanligt? Men

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att ni också upptäckt REKO! Igenkänning på det där med att man äter finare (dyrare). Vi äter mycket mer kött nu på grund av köttlådor som vi "måste äta upp" tex.

      Han har varit ovanligt dålig på att förklara de beslut han fattar, vilket stör mig ofantligt. Men det kanske jag återkommer till längre fram. :)

      Tack för att du tog dig tid att kommentera och jag ber om ursäkt för sent svar. /Frihetsmamman

      Radera
  4. 5500:- med hushållsprodukter och lejonparten av finkem på en familj på tre. Vi har släppt lite på tyglarna men har inga dyra vanor samt handlar gärna röda lappar på maten.

    Vi hoppas öka sparandet lite. Vi värderade om huset och fick ner amorteringsgraden. Sedan har vi slackat efter lite på olika områden och där finns att göra också.

    Gott nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Som vegetarian så har ni nog vissa fördelar vad gäller mat jämfört med den som inte kan äta en måltid utan kött. :)

      Skönt att minska tvångsamorteringen, även fast det känns mindre jobbigt att amortera nu än tidigare (tycker åtminstone jag). Hoppas ni har fått en fin start på året!

      Radera
  5. Vi har minskat våra utgifter för mat från ca 9500kr/månad till ca 7000kr/månad från förra året till detta! Ev slutar snittet på lite över 7000kr pga de sista månaderna. Vi är två vuxna och fem barn (men minstingen ammar). I summan ingår också allt annat som köps på Ica/Coop/Willys som blöjor, schampo etc. Vi är nöjda men tror vi kan minska ännu mer genom att byta ut mot fler ”billigare” maträtter. Tyvärr har vi köpt färre ekologiska produkter i år. Samtidigt har vi minskat vårt matsvinn samt köper färre färska grönsaker förutom i säsong och färre importerade ostar ex samt äter rätt mkt vegetariskt. Hoppas det delvis kan kompensera miljö/klimatmässigt.
    Gott Nytt År och tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Och tack för komplimangen. Det värmer lite extra just nu. /Frihetsmamman

      Radera
  6. Har inte nån stenkoll längre men kollade på bankens staplar för matinköp(typ allt som heter ica eller willys) då landade vi på ett snitt på ca 4200kr/mån. Två vuxna och två barn (5.5år och snart 3år), tycker vi ligger lite högt men har ju marginal mot konsumentverket iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viiiiiiiiiss marginal har ni.. Men bara viss ;) /Frihetsmamman

      Radera
  7. Vi snittar runt 8500 för 2 vuxna och 3 tonåringar (19, 17, 16) och det tycker jag är helt OK. Med i det priset är lunch / lunchlåda för mig och 19-åringen också. Vi handlar nästan allt på Lidl och deras priser och bonussystem tycker jag är bra! Jag snålade mer på maten förr när jag var ensamstående och barnen var mindre, nu är det mer lyx och det gör mitt liv bättre :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då behöver man ju inte snåla. Ibland känner jag att jag skriver det i bloggen som jag önskar att jag kunde säga till folk i min omgivning. Men det är ju lite som att predika för redan frälsta, ni kanske snarare behöver pepp i att spendera pengar än att spara dem. :) /Frihetsmamman

      Radera
  8. Ligger runt 6000 kr för två vuxna och två barn. Frun sköter större delen av handlingen och hon har örnkoll på veckans kampanjer både i butik och på nätet. Kör mycket Matsmart för basvaror som flingor och dylikt och där sparar vi en hel del. Det vi sparar mest på är att ta med matlådor till jobbet. Skulle vi båda äta ute varje dag skulle det kosta 250-300 kr per dag och med matlådor landar vi mellan 40-60 kr i kostnad (ibland betydligt lägre) beroende på typ av mat så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om matlådetipset. Helt sjukt vilken skillnad det gör! Ofta fantiserar jag om att stå där och äta ute varje dag för att sedan SLUTA och spara jättemycket pengar. Men ja, nu äter jag ju i princip aldrig ute som det är. :P

      Radera
    2. Svaret var från frihetsmamman alltså.

      Radera
  9. Ligger på ca 3500 för två vuxna och ett barn. Odlar 80% av alla grönsaker vi äter, köper mycket svinn och slänger sällan mat.

    Vi äter fantastiskt mat som lagas från grunden och med bra råvaror. Köper kött från mina föräldrar som har kor och vi har egna höns där vi slaktar tipparna. Mat är förknippat med mycker känslor för mig. Tacksamhet över att kunna ställa god och vällagad mat på bordet. Vördnad inför att äta kött som man vet hur det är uppfattat. Glädje över att för tionde året i rad vara självförsörjande på potatis. Lyckan över att få dela goda måltider med familj och vänner.

    Att applicera positiva känslor på maten och att runt omkring tror hag är en nyckel till att också vara rädd om den. Några avslutande spartips;

    Dryga ut, köttfärssås med hälften riven squash/morot/krossade tomater blir både godare och billigare.

    Omvandla rester till nya måltider. Ett exempel var en gång då jag gjorde potatismos som sen blev potatis och purjosoppa som sedan sista skvätter av hamnade i pastasåsen med bacon.

    Baka bröd! Sparar massor av pengar och blir så gott. Jag gillar att baka på kall degvätska och gärna med morot/äpple eller squash i degen för extra saftigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra jobbat, Evelina! Superbra tips också! /Frihetsmamman

      Radera