söndag 20 februari 2022

En ny fas i livet

Det råder börsturbulens och precis som tidigare plågar det främst mig på så sätt att jag vill köpa, köpa, köpa. Jag känner med andra ord inte riktigt igen mig i de panikartade trådarna på sociala medier gällande huruvida, när och vad man ska sälja. Med det i åtanke är det lite dålig tajming för att mig att ha bestämt mig för målsättningen att sluta spara, men det är ändå där någonstans jag känner att jag befinner mig nu och det är också ämnet för dagens inlägg. 

Nu har förvisso börsen svängt och jag är därmed en bra bit från all time high, men detta till trots gissar jag på att min årliga avkastning på befintligt kapital alla framtida positiva normalår kommer överstiga de summor jag kommer kunna nyspara på börsen. Mannen och jag har därför diskuterat ungefär vilken utgiftsnivå vi vill ligga på för att veta vad fire-målet är och insett att vi faktiskt lär behöva känna efter vilken nivå som känns lagom. Till följd av detta befinner vi oss i en ganska trevlig fas där vi testar diverse streamingtjänster, matkassar, att handla mat på nätet, att beställa hämtmat av tidsbrist och unna oss att handla i en dyrare men mer välsorterad och lugnare mataffär med mera. Med andra ord har vi börjat leva lite mer som folk gör mest. Det finns utgifter vi vägrar dra på oss, men då kanske snarare av miljöskäl än ekonomiska sådana. I den kategorin finner ni till exempel parkeringsavgifter på arbetsplatsen (cykeln duger bra), kostnader för matsvinn (rester funkar) och vi köper inte heller nu prylar i någon större utsträckning även fast åtminstone jag nyligen unnat mig hörlurar som funkar utan att jag håller sladden i en specifik position. 

Vad är då målet med detta? Jo, jag känner någonstans att jag är less på att fokusera på framtiden och istället vill hitta något som känns hållbart både i längden och trevligt nu och utan att prova så vet jag ju inte riktigt vilken fire-siffra eller inkomstnivå som krävs för att leva det liv jag vill leva. Hur går det då? Jo, jag har väl insett att viss utgiftshöjning kan leda till ökad livskvalitet, men det handlar nog inte om några enorma höjningar. Vi har till exempel märkt att vi tycks göra av med närmare 12 000 på mat, bränsle, försäkringar och nöje istället för 10 000 som vi alltid hållit oss till tidigare. På det tillkommer det för boendet budgeterade 10 000 och runt 2000 i CSN, fackavgifter och a-kassa. Om vi istället satsar på att hålla oss till runt 30 000 så kommer vi med största sannolikhet kunna leva rätt så gott även med äldre och dyrare barn. I och med att min man får ut en bit över 30 000 när väl han arbetar heltid betyder det att jag skulle kunna sluta imorgon, eller mer sannolikt ta tjänstledigt för studier utan studiemedel alternativt söka mig till nytt jobb på deltid. Spontant känns ett väldigt frilansande upplägg likt Fru EBs (ledsagning) som en absolut dröm, men jag gissar att en anställning på 40-60% också skulle kunna kännas acceptabelt. 

Det för osökt in mig på nästa förändring som jag planerar att ta mig an, nämligen att jobba deltid i olika omfattningar och se hur mycket som är lagom. Alltså lagom för både min egen stimulans och sociala behov, men också för mina barn. För just nu känns det som att deltidsarbete skulle kunna vara något just eftersom mina barn är väldigt sociala och verkar trivas i skol- och förskolemiljöer och därför sannolikt inte skulle bli jätteglada om jag tvingade dem att hålla sig till skolpliktstider och 15-timmars förskola de kommande 10 åren.  Samtidigt vill jag ju träffa dem (även fast det inte alltid känns så när de vaknar pigga och glada, samt jättehungriga klockan sex på morgonen eller vägrar ta på sig ytterkläder när de ska ut i snön) och vill därför inte råka jobba bort för stor del av småbarnsåren när de ännu inte hatar mig. Helt klart en tuff balansgång. Första anhalten är 80% arbete som alltid är en början, även fast jag har svårt att föreställa mig att det skulle vara mitt långsiktiga lagom. Jag och familjen befinner oss därför i en ny fas i livet och det är en av anledningarna till att jag inte har så mycket att skriva om. Till och med jag själv saknar mina tidiga inlägg med konkreta områden jag sparat i pengar på och där jag förfärades över kollegor och liknande. Jag har inte riktigt modet att stänga ner bloggen, men jag har full förståelse för att det inte är så intressant att läsa mina väldigt sporadiska och oinspirerande inlägg. 

Jag väljer därför att avsluta det här inlägget med ett litet tips som jag alldeles nyligen upptäckte själv. Efter en ganska lång frånvaro från H&Ms e-handel upptäckte jag nämligen nyligen att det är möjligt att handla från Sellpy via H&M under kategorin preloved. Jag misstänker att H&M inte ens själva vill att man gör det för då får man bonuspoäng, kan använda rabatter för inlämnad textil och får fri frakt och retur som medlem, men för mig som ogärna köper så mycket nyproducerat är det en ganska trevlig deal som jag gärna delar med mig av. 

13 kommentarer:

  1. Spännande med den nya fasen, ska bli kul att höra vilken summa ni landar på :). Rent spontant tänker jag att fack och akassa kanske inte behöver räknas in. Jag skulle nog gått ur dessa inför fire. En stor sak som jag funderar kring fire är om man vill flytta och behöver flytta med säkerheten till bolån, hur kan man lösa det utan anställning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sant, men kanske under tiden som vi väntar på att nå fire men ändå inte jobbar fullt? Då vågar jag nog inte lämna a-kassan åtminstone. CSN däremot lär jag dras med tills jag når ordinarie pensionsålder ungefär...

      Men det du skriver om på slutet är en jätteintressant fråga. Som tankarna går nu så är det kanske snarare deltidsarbete som känns lockande och då har man ju åtminstone någon "säkerhet" i jobbet, men annars är det gissningsvis ett riktigt stort problem.

      Jag har annars funderat mycket på vad som händer om det sker större politiska förändringar. Nu har ju tak på ISK varit på tapeten redan (och skrotats), medan andra föreslår låg skatt på arbete och hög på kapital eller kanske till och med att att en på egen hand får finansiera sjukvård. Skulle en sådan modell för vård eller skola tillkomma skulle min beräkning fallera rätt snabbt. Hur hanterar man den typen av osäkerhet? Anledningen till att jag börjat fundera allt mer på det är den ökade andelen människor som är i behov av försörjningsstöd, a-kassa och andra typer av bidrag. Om vi inte får bukt med det (utanförskap och segregation) gissar jag att skatterna kommer behöva ökas rejält kommande årtionden på ett eller annat sätt. Eller vad tror du?

      Jag drog iväg ett mail till dig förresten. :)

      Radera
  2. Lycka till med nya fasen och hoppas att ni landar i något ni trivs med! Jag minns inte om du skrivit om det men hur tänker ni med framtida pension och jämställdhetsaspekten - kompenserar ni redan nu så att delar av hans lön förs över till dig eller hur har ni resonerat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var föräldraledig utan inkomst och han jobbade så gjorde vi så, men om jag ska vara uppriktig så har jag inte tänkt så mycket på det. Egentligen tycker jag främst att det är viktigt när JAG offrar mig för OSS. På sistone har ju han varit föräldraledig och jag jobbat, varpå våra inkomster varit snarlika. Om jag skulle köra på hemmafruspåret eller stadigvarande gå ner i tid just för familjens skull (typ familjelogistik snarare än att vila och utveckla egna intressen) så skulle det bli en viktigare fråga igen. Som det är just nu har vi ju gemensamt ändå en väldigt god ekonomi så vid en eventuell separation så skulle vi båda ha mycket goda förutsättningar att gå vidare med okej (i princip bibehållen) levnadsstandard, men naturligtvis inte kunna spara lika mycket som vi hittills gjort i våra vuxna liv.

      Radera
  3. Jag uppskattar din blogg mycket, och håller inte riktigt med om att den mindre konkret eller ointressant nu :) Eftersom jag själv känner det som ett vägval i livet (efter att precis fått en diagnos med utmattning) så tycker jag det är högintressant att läsa om vad ni testar för utgifter och arbetstid, och utvärderingen av det (mer/ samma livskvalitet mm). :)

    Våra utgifter ligger på runt 30 000 kr/mån, förutom förra året som blev dyrare pga många engångskostnader för ett par år fram som klumpades samman i slutet av året. Det är för oss en lagom summa som vi kan leva gott på, men vi kommer att öka den nu för att försöka få en mindre stressig tillvaro och på sikt behöver vi även ett större boende, vilket troligtvis då blir dyrare med.

    Jag tror ni gör helt rätt i att gå in i en ny fas utefter en ny situation! Jag hoppas att du vill fortsätta uppdatera om hur det går.

    Tack för H&M-tipset! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snällt skrivet, men vad tråkigt med utmattning! Hoppas du får bra hjälp från vården och kommer till någon slags fungerande ny vardag så småningom.

      Det där med engångskostnader är intressant, vi har aldrig riktigt behövt någon större renovering eller större inköp (alltså i klassen 50 000+) så egentligen kanske alla mina beräkningar är felaktiga? Just där vi bor nu betalar vi iofs rätt mycket "extra" för att föreningen ska ha ansvar för de stora sakerna som taket till exempel och inom budgeten 30 papp skulle vi även kunna leasa en ny, dyr bil och klara oss, men det kanske finns en hel del ytterligare utgifter som jag glömmer bort. Vad är det för kostnader ni stött på?

      Radera
  4. Bloggen är ju jättekul och intressant! Skriv gärna mer om deltidsexperimentet och hur det känns. Jobbar du 80% nu?

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
  5. Köper du hus kan du räkna med renoveringskostnader som ligger på 1 till 2 procent av husets värde per år. För att ge en fingervisning räknar jag upp våra planerade renoveringar per år. Vi är inte renoveringsgalna utan jag skulle säga att nästan alla dessa punkter är "måsten" för att ersätta något som gått sönder.
    1. Tvättstuga med ny värmepanna 150 000 kr
    2. Utvändig ommålning 75 000 kr
    3. Byta altanplankor 25 000 kr
    5. Renovera vardagsrum 25 000 kr
    7. Byta vitvaror 25 000 kr
    10. Lägga om taket 200 000 kr
    12. Byta fönster 200 000 kr
    15. Renovera köket 100 000 kr
    16. Renovera badrum nr 1 100 000 kr
    17. Renovera badrum nr 2 100 000 kr
    20. Dränera om 150 000 kr

    SvaraRadera
  6. Tycker inte alls att det skulle bli ointressant att följa bloggen när ni gör mer utsvävningar. Kanske för att vi själva gör av med ungefär 30k i månaden. Och jag tycker jag är FIRE anhängare ändå. Vi lever rätt avslappnat. Gör det vi känner för (ofta utemat) och köper det som behövs begagnat och maten på Lidl/Willys (och reko i dessa affärer).

    Interessant med deltid också. Du börjar med 80% skriver du, menar du att du eventuellt ska gå ner i lägre procent? Hur funkar det med jobbet? Får du jobba ännu mindre på ditt jobb? Är själv interesserad av att gå ner i tid.

    SvaraRadera
  7. Spännande med nya tankar och insikter, det läser jag också gärna mer om! Grattis till att du har bestämt dig för att jobba deltid! :) När jag jobbade 80% så kändes det som att 50-60% vore mer lagom. Vi får se om det stämmer för planen är att både jag och Herr Lugn snart ska jobba 50% under ett år medan vi tar reda på hur förskoleglad (eller inte) Bebis Lugn egentligen är. De senaste dagarna har jag börjat drömma om att starta eget igen. Jag träffade dock mina kollegor förra veckan och det verkar som att friheten på jobbet är stor även efter uppköpet, så jag har höga förhoppningar om att kunna fortsätta jobba hemma så mycket jag vill (typ hela tiden? Vissa kollegor gör sig helt enkelt bättre på lite avstånd...).

    Vi landade på 56 tkr/mån förra året, men då är över 27 tkr/mån inredning, underhåll och trädgård (bla. nytt värmesystem och omdragning av el). Vi har verkligen inte snålat när det gäller maten eller Bebis Lugn heller, så 30 tkr känns som en väldigt rimlig och bekväm nivå för oss över tid. Vi har ju inte bott här så länge än så huset kräver sitt efter år av eftersatt underhåll, men sen!

    SvaraRadera
  8. Kära frihetsmamman! Hoppas du har det bra! Hoppas att du uppdaterar nånting, även om du inte längre känner dig som en hängiven Fire-människa längre! Saknar dina inlägg!

    SvaraRadera
  9. Aaaaaand, another one bites the dust....

    SvaraRadera
  10. Saknar också inlägg. Vad händer i livet? / Therese

    SvaraRadera