fredag 19 april 2024

Spara pengar i vardagen: gör egen tvål

Ibland får jag frågan (från vanligt folk, inte från mina proffsiga läsare så klart) hur man kan spara pengar i vardagen. Det talas ju ofta om att det är svårt att spara, men egentligen handlar det om att skapa utrymme för att göra det och det är ju något som vi helt enkelt är ansvariga för själva. För egen del har jag lagt mycket energi på att minska mina inköp och köpa det jag väl köper till bra pris, men en annan strategi kan vara att göra mer själv. Den här gången har jag därför testat något jag inte gjort förut, nämligen att göra egen flytande tvål. 

Bakgrunden till den här idéen var att jag fick upp den här videon i flödet. Först hade jag tänkt att jag skulle göra en fiffig DIY- med bilder, men så insåg jag att Åsas video är mer än tillräcklig för den som vill ha bildstöd. Själva instruktionen kan sammanfattas som så här: 

1. Plocka fram (eller köp) en fast tvål och riv ner den på en tallrik. 

2. Stoppa ner tvålflingorna i en stor bunke (minst 5 liter). 

3. Koka upp och häll i runt fyra liter vatten och häll i bunken. (Vi använde vår 1-liters vattenkokare och fyllde den till bredden fyra gånger. )

4. Sätt på ett lock (eller en tallrik) och låt blandningen stå över natten. 

5. Ta fram tvålblandningen som nu tjocknat till och rör runt med en visp. 

6. Om du tycker den är för tjock kan du ha i lite mer vatten och blanda på nytt. Annars låt bli. Vi hade i lite mer, vilket gjorde den något tjockare än budgetmärkena i konsistensen. 

7. Plocka fram en tratt och häll upp på flaskor. Om du likt vår familj inte har 12-15 tomma flaskor handtvål kan du hälla upp dem i något annat också. Vi hittade ett par diskmedelsflaskor (varför har min man sparat på dem?) som vi fyllde, men även förvånansvärt många tomma tvålförpackningar. 

Resultatet för oss blev knappt fem liter tvål, vilket kanske leder till en besparing på en dryg 100-lapp. Det är inget jättebelopp för oss, men eftersom det här var en perfekt aktivitet för barnen som både fascinerades av den kemiska processen och att vi kunde göra något själva som vi annars köper var det nästan något jag hade kunnat betala för att pyssla med. Jag har en känsla av att det här endast kommer behöva göras tre-fyra gånger per år så vi lär knappast bli rika av den här förändringen, men jag är ändå glad att jag testade. Dessutom är det alltid skönt att slippa släpa hem en massa plast från butiken. Vanligtvis har vi köpt refill-versionen och själva använder vi mest fast tvål, men ändock är det härligt att slippa köpa en plastförpackning som på en gång bara töms och kastas bort. Testa, vettja. 




Vad brukar du göra själv istället för att köpa? 

9 kommentarer:

  1. Jag har inte gjort det än, men funderar på att göra eget Bregott.

    Jag gör majonnäs, fond (fryses in i istärningslåda) och sylt själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har Åsa också en video om! Måste testas när smörpriset sjunker eller Bregott stiger.

      Frihetsmamman

      Radera
  2. Vissa matgrejer är självklara, som egen hummus, sylt, ättiksgurka, inlagd kål, saft, kakor, chutney och hemkokta bönor istället för tetrapack. Annars fokuserar jag nu på att sy egna kläder - det blir inte såå mycket billigare i inskaffningskostnad eftersom jag köper kvalitetstyg, men däremot håller plaggen längre och så behöver jag färre eftersom det blir plagg jag tycker om och som passar perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag intalar mig att jag med mer tid (och en symaskin) skulle bli kickass på att sy. Känns som en fantastisk grej att sysselsätta sig med, särskilt när man har flera barn som har sönder saker titt som tätt som jag.

      Radera
  3. Jag gör det mesta vad gäller mat, bakning, sömnad, byggnation etc själv. Har inte funderat på att göra egen tvål men det lät som en mycket bra sysselsättning spec avseende det där med barnens engagemang och intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var absolut roligt. Tror faktiskt vi kommer fortsätta. Har haft en aversion mot de där plastpåsarna som den flytande tvålen kommer i så det känns lämpligt. Om man är ännu mer hard core skulle man också kunna enbart använda fast tvål och spara stumparna som blir över tills man har typ 100 gram och då göra till flytande. Då är man ekonomisk på riktigt.

      Radera
  4. Jag undrar om den inte hinner bli dålig Innan den används upp? Det känns som att fem liter tvål är sjukt mycket! Men vi använder nästan uteslutande fast tvål och då räcker den ju länge…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag håller med om att det är en hel del, särskilt när det inte är pandemi längre. Har inget facit ännu, men har läst att tvålen har rätt bra hållbarhet. Men återkommer om så inte är fallet. Jag har efter en tids utvärderande kommit fram till att fem liter nog var lite mycket, vi borde ha låtit bli att sleva i en halvliter vatten, så 4, 5 vore nog en rimligare mängd.

      Radera
  5. Maträtter. ;)

    Jag har aldrig riktigt fattat grejen med flytande tvål, så eftersom jag bor själv har jag lyxen att ha fast tvål istället. Jag har dock en flytande tvål som gäster kan välja ifall de vill, men då jag bara haft en gäst sen jul så går det inte åt så mycket.

    Nåt annat jag gör själv (och är väldigt bra på) är uträkningar för vad för foder hästarna ska äta. Har förstått från andra att det kostar rätt mycket om man ska ha en oberoende person (dvs inte nån som "hjälper en" som själv säljer ett specifikt fodermärke). Man kan spara många slantar på att ge mer grovfoder och sen komplettera med billiga tillskott vid behov.

    Kan man säga att jag gör en ridhäst själv också? Även om jag inte sparar några pengar på Daisy precis. ;)

    SvaraRadera