onsdag 15 juli 2020

Är frihetssökare parasiter?

En sak som FIRE-anhängare ofta får kritik för är att de är parasiter som lever på andra. Det spelar ingen roll hur mycket en person bidragit med i skatteintäkter under sin livstid eller vad man gör med sin fritid när man väl är fri, utan på något sätt så är det oundvikligt att man får en hel del pajer kastade på sig om man likt Åsa Axelsson eller Familjen Fri går ut i öppenheten och berättar om en alternativ livsstil. Det här parasittänket delas av såväl vanliga Svensson som politiker av alla dess färger. Sparo skrev om det här för inte allt för länge sedan på ett ypperligt sätt och jag kan inte låta bli att hålla med honom om att det är särskilt lustigt när vänsterpartister tycker att ens bidragande i skattekronor är det som avgör ens värde som medborgare och vad som är moraliskt. Oavsett om personer som lever på kapitalinkomster (som en del av bloggens läsare likt mig säkerligen gör eller önskar göra) har den här våren fått mig att gång på gång förundras över den svenska ekonomiska kulturen, eftersom det kastas ut pengar åt alla håll och alla bara ska ha och ha. Är det kanske jakt på bidrag jag borde fokusera på istället för att ta ansvar för min egen ekonomi?

För att vara tydlig så är jag stolt över att föräldrar kan vara hemma med sina barn och att möjlighet till ersättning finns för de som blir sjukskrivna eller permanent inkapabla till att arbeta. Jag tycker också att det är bra att a-kassa finns och att det på ytterkanten finns ekonomiskt bistånd när det verkligen behövs. Men det som vi sett under den här krisen tycker jag har varit något annat än en grundläggande trygghet. Första gången jag tappade hakan var när man ändrade a-kassereglerna så att en månads medlemsskap räknades som fyra. Vi har alltså en försäkring som går ut på att man är med i den oavsett om man tror sig bli arbetslös eller ej ifall man skulle råka bli det. För mig är arbetslöshet extremt osannolik och det finns många yrkeskategorier som nästan helt säkert aldrig kommer bli arbetslösa, men ändå är vi med för att ha den försäkring som det är tänkt som. Vad är det då som gör det rimligt att man helt plötsligt släpper in en massa människor i försäkringen som kanske redan vet eller anar att de inom kort kommer bli arbetslösa bara för att de ska garanteras ersättningen? För mig tappar försäkringen därmed sitt syfte och om regeringen tycker att alla borde vara med så borde a-kassa redan från början ha lagstadgats eller göras om till något allmänt bidragssystem som Försäkringskassans förmåner.

Som har omtalats i media rejält på sistone gäller det här även en massa andra av Corona-förmånerna. Artister som har tillgångar de flesta av oss bara kan drömma om har fått en massa ersättning för förlorad inkomst vad gäller konserter som ställts in, samtidigt som de fortsätter tjäna pengar på royalties och försäljning av skivor. Som blivande mamma läser jag en hel del i olika forum om andra gravida och deras funderingar och har snappat upp en hel del intressanta tendenser även bland vanliga löntagare. Det kan vara alltifrån att man nu passar på att sjukskriva sig själv 21 dagar för att "man får" vid varje liten enskild förkylning eller oro för att drabbas av Corona, eller att man hittar på en trovärdig diagnos som graviditetsillamående för att slippa vårda Covid-sjuka eller träffa några patienter alls på jobbet. Har också läst om kvinnor som fejkar besvär för att ha anledning att komma in på gynmottagningen och få ett ultraljud eftersom de känner sig så oroliga att deras 6-veckors embryo inte lever. Nu senast läste jag om en mamma som ville avbryta semestern för att ansöka om vab när hennes femåring blev förkyld under hennes semester. Tydligen är det helt okej att göra så, men vad är rimligheten i att man inte kan ta hand om sitt eget barn när det är förkylt utan att få pengar från Försäkringskassan?

Min man och jag har allt oftare till följd av den här galna våren börjat diskutera om vi är avarter i det svenska samhället. Kanske borde vi inte ens få kalla oss svenskar? För när Mini är sjuk brukar vi försöka arbeta del av dag hemifrån och ibland faktiskt hela dagar när hen är tillräckligt sjuk för att ändå bara ligga. Vi har arbetat hemifrån när vi själva varit sjuka och inte velat smitta ner arbetsplatsen och är det så att vi bara är sjuka en endaste dag (till exempel vid migrän) har vi stannat hemma en enda dag och tagit karensen. Vi har inte stannat hemma lite extra för att vi ändå tagit smällen av en karens. Förresten, det är nog mest jag som gjort så. Min man har haft tre sjukdagar någonsin under sin karriär. De tre dagarna inföll den här våren i mars och Mini var sjuk samtidigt och hade ändå inte fått gått i förskolan. I övrigt har han bitit ihop till och med efter en operation där han fick tre veckors sjukskrivning.

Vem är det som är parasiten? Är det den som har ett tillräckligt stort kapital för att inte tjata på vården om läkarintyg i tid och otid? Eller är det den som har 10 sjukperioder på ett år? Är det den som stannar hemma en längre tid med barnen när de är små eller är det den som måste avbryta sin semester för att ta ut VAB så fort barnet blir snorigt? Min strategi har hittills alltid varit att jobba hårt och göra rätt för mig, att inte svika mina kollegor och att jobba på under en begränsad tid för att sedan med gott samvete kunna göra en exit. Sannolikt kommer det bara leda till att jag i slutändan drabbas av höjda kapitalskatter för att finansiera alla som plötsligt är sjuka i 21 dagar istället för 7, avbryter sin sommarsemester för att vabba under två snoriga veckor i juli eller ansluter sig till a-kassa efter att de varslats. Kanske är det nu som det är läge för att byta strategi och göra som alla andra istället? Kanske är sommaren 2020 startskottet för att vara en parasit utan att känna sig omoralisk, lite så som politikerna verkar tycka att vi ska göra?


Har ni reflekterat över den svenska privilegierade kulturen?  Hur hanterar ni i så fall den? 

9 kommentarer:

  1. Många kloka ord som aldrig tänkts av en politiker... någonsin i detta land?

    Just nu har vi bara kris i vård, skola, integration, elförsörjning. försvar, rättskipning och säkert någon mer liten detalj jag glömt, men lösningen kommer säkerligen vara densamma som de senaste 50 åren, höj skatten!

    Om man skall se det lite positivt så har ju vården trots allt gjort ett oerhört jobb när de kunniga fått bestämma istället för sjukvårdspolitiker, kanske finns en mikroskopisk chans att man ser över kostnaden för landsting / regioner som uppenbarligen inte ger mycket värde utöver för avdankade politiker. (Finland funderade på att införa landsting för ett par år sedan och nej-sidans huvudargument var: Kolla hur illa det är i Sverige :) )

    Sedan kan man ju en dag hoppas att elementära ekonomiska kunskaper lärts ut i grundskolan men det är nog att hoppas för mycket. Hade sparat mycket pengar och liv också då ekonomin är ingång till livstrassel för många. Hur som kan vi ju åtminstone vara stolta över att svensken bara är näst fattigast i västeuropa! (https://1.bp.blogspot.com/-bUzCip7FAz8/WkyYYx94T5I/AAAAAAAAvsk/9ZOk9tIGpWEQKkTwfstbe1NQ_XZR63MpACLcBGAs/s1600/wealth-per-adult-median-europe.jpg)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, visst finns det många kriser. Lyssnade för övrigt på Thunbergs sommarprat och Rockströms vinterprat angående miljökrisen och om det var en sak jag tog med mig så var det att mycket var möjligt i Corona, men om man skulle lägga en bråkdel av de pengarna på miljön så skulle sannolikt många problem där lösas också, men det gör vi inte. Prioriteringar, prioriteringar...

      Radera
  2. Jo...har reflekterat och jag skäms. Ofattbart att vi som har det så bra i Sverige gnäller jämt och ständigt över allt. "Höj studiebidraget studenterna har det jobbigt. " När jag berättar utomlands att våra studenter får bidrag för att plugga så tappar folk hakan. " låt våra pensionärer slippa betala skatt ". Vem ska betala den skatten istället ? Hur många länder har ett sånt fantastiskt bra pensionssystem ? Finns det ingen som har ett eget ansvar för att spara ihop till sin egen guldkant i tillvaron ? varför ska samhället betala allt ? Vi är studielediga ( med betalning o lån ) , föräldralediga, sjuklediga, arbetslösa...och alla förväntar sig att samhället ska ta hand om dom. Eget ansvar ? ...någon ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med helt. Jag tyckte aldrig att jag hade det fattigt som student, men ändå klagades det i tid och otid om just detta och mitt flöde i sociala medier fylls allt mer av "stackars pensionärerna"-gnäll. Jag är nog också en av få som tycker det känns rimligt att betala mer i skatt på föräldrapenning än arbete trots att jag vill just sluta arbeta så snart jag bara kan.

      Radera
  3. Jag håller egentligen med, men samtidigt så inbillar jag mig att man även som aktieägare indirekt tar del av alla bidrag som delas ut, genom att konsumtionen kan uporätthållas, vilket gynnar företagen och även mig som aktieägare. Skönt också att ha marginaler så att man klarar sig utan bidrag och A-kassa som verkar ta väldigt lång tid att få utbetalr i många fall. Så jag väljer att se det positiva även om ingen direkt tackar en för att man klarar sig själv och inte är till besvär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men du har ju rätt. Det är klokt att inte orsaka panik och typ slopad karens hade säkert viss effekt på smittspridningen. Jag kritiserar egentligen inte främst politikerna, utan alla i befolkningen som bara ska roffa åt sig. Varför ta ut VAB när barnet är lite snorigt under semestern tex? Det är bara girigt i mitt tycke. Sen är a-kassereglerna fortfarande märkliga i mitt tycke, men visst att det kan ha positiv inverkan på konsumtionen och indirekt därmed för oss. Men till vilket pris? Vi lär ju oss bara att någon annan betalar och löser alla problem åt oss.

      Radera
  4. Intressanta tankar och det du beskriver är det utdöende beteende "att göra rätt för sig". Pendeln har svängt till jag har rätt till istället och sen som först beteer sig illa och bränner alla sina pengar har rätt till bidrag medan den som sköter sig bestraffas med att få betala det som andra har rätt till. Jag har själv börjat tappa tron på det här med att göra rätt för sig. Utnyttja systemet maximalt till din fördel annars riskerar pengarna att gå till någon som behöver pengarna ännu mindre än dig. Gäller speciellt Coronabidragen till stora artister

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite deppigt att det ska gå så långt. Känner annars en djupgående tro på att göra rätt för mig. Därför jag vill bli fri på egen hand (okej, viss sjukvård kanske jag parasiterar på ändå men i övrigt inte) och inte sjukskriven för utmattning var femte år eller få socialbidrag för all framtid. :)

      Radera
    2. Synd egentligen att man inte kan avstå pensionen antar jag. Antagligen ligger det till grunden för kritiken dvs att det finns garantipension som betalas ut till alla, men man skulle kunna skänka den till välgörenhet kanske i alla fall

      Radera