onsdag 4 september 2024

Vi lämnar FIRE-rörelsen

I kommentarsfältet till mitt förra inlägg slog det mig att jag mentalt gjort en större resa än jag delat med mig av. Det känns inte alltid så eftersom jag diskuterat förändringarna med en del av er som jag lärt känna privat i olika omfattning, men nog har livet tagit en ny vändning här hemma. Att jag inte skrivit om det beror nog delvis på att det jag skriver blir så definitivt och jag är lite rädd att uppfattas som flyktig. Men här kommer ett försök på att förklara var vi står nu och varför vi överväger att (åtminstone tillfälligt) lämna FIRE-rörelsen. Jag hoppas det inte blir för rörigt. 

Först vill jag vara tydlig med vad som inte förändrats. Jag älskar fortfarande frihet och ledighet. Det finns inget skönare än att att ta sovmorgon, att kunna krama ut det sista ur sommaren med sköna dopp en vardag i augusti och inte behöva oroa sig för förskolans stängningsdagar eller huruvida man ska orka eller hinna skjutsa barn till fritidsaktiviteter. Det är också riktigt skönt att kunna dra till badhuset en slumpartad onsdag för att jag eller barnen känner för det och för att jag orkar just då (och för att inte hela stan är där som på helgen). Ekorrhjulet står i vägen för allt sånt. Att vara uppbunden alla veckans dagar, att slösa sin energi på fel saker (arbetet) och vara trött hela tiden är inte det minsta lockande. Det är fortfarande sant. 

Vad som däremot inte längre är lika självklart är att mitt liv kommer vara lika billigt för alltid. Jag och min man var iväg i somras över helgen till en storstad och vi båda kände väldigt tydligt att det här är något som vi vill ha mer av i livet. Det måste inte vara så storslaget, men plötsligt så ändrade nog även jag mig till att vi behöver ha en ordentlig resbudget för framtiden. Just nu är det dock inte primärt pengar som hindrar oss utan barnen. De kommer säkert kunna följa med oss på riktigt roliga saker om fem år och framåt, men just nu är resorna inte roliga för oss vuxna på samma sätt som det är att i detalj studera Berlinmurens rester (tuggandes på en autentisk kebab), Louvrens alla verk eller stå stilla och förundras över Angkor Wats storhet. Både av ekonomiska- och klimatskäl känns det också mer etiskt rimligt att resa i långsamt tempo och därför tänker jag mig att det kommer dröja ett tag innan jag och mannen i praktiken får se de sydostasiatiska undren (för visst finns det väl en massa sådana?) eller tågluffa oss genom fantastiska Europa utan stress. 

I och med att barnen bor med oss här och nu känner jag också ett behov av att göra vårt gemensamma liv till det bästa möjliga. Vi har i princip alltid sparat 50% av våra inkomster, vilket betyder att vi inte båda behöver jobba. Det har lett till ett gemensamt börskapital (som vi inte avser nalla av) på drygt fem miljoner kronor. Om allt går som det ska och börsen brukar, bör det ha fördubblats om 10 år. Om 10 år är Plutten 13 och Mini kanske redan har flyttat ut eller är i stånd att göra det snart. Det betyder att vi om 10 år sannolikt har ett boende med låg belåning (oavsett om det är det här eller en flådig villa), ett dubblerat kapital och ett tommare bo. Om 20 år har kapitalet dubblats igen och barnen är med största sannolikhet rätt ointresserade av oss. Här och nu behöver vi därför fråga oss vad som skulle göra den här fasen i livet bättre för oss alla. Den gamla Frihetsmamman skulle ha svarat FIRE och att lämna arbetslivet rakt av, medan den nya jag inser att nuvarande kapital och övrig situation inte räcker för att jag ska känna mig trygg med att kasta in handduken helt än. Samtidigt har vi så pass mycket pengar att jag inte behöver spara längre. Jag gör det ändå, för jag har trots allt fortfarande rätt så höga inkomster och är naturligt snål på många plan, men vi behöver inte spara längre. Snöbollen är redan satt i rullning och de insättningar vi gör gör inte någon enorm skillnad. Det gör att jag känner att det är dags att leva lite mer hållbart istället. Jag skulle således vilja veta vilken utgiftsnivå som känns "lagom" för oss, men utan att vi sparar en massa för sämre tider eller frihet efter 50. Jag skulle också vilja köpa det där dumma huset som Mini tjatat om sedan hen var typ två. Det är därför vi försöker göra det nu, utan att det ska bli sämre för barnen på något sätt. 

Planen ser därför ungefär ut som så att vi ska 1) köpa en bostad som känns rätt, 2) hitta en lagom ekonomisk nivå och 3) anpassa inkomsterna efter utgifterna (dvs minska dem). Det är i nuläget väldigt oklart hur jag ska bete mig för att hitta ett lämpligt deltidsjobb i väldigt låg omfattning, men det är fullt möjligt att jag tar en tillfällig paus och skolar om mig en period, säger upp mig och startar eget plus vikarierar eller söker något suspekt deltidsjobb som jag aldrig provat på tidigare. Varför gör jag då detta istället för att arbeta heltid fem år till eller helt stanna hemma redan nu? Utöver allt annat jag skrivit om så är det för att göra övergången lättare, inte helt lämna arbetslivet (med efterföljande svårigheter att återinträda vid separation, eller om jag ändrar mig) och för att se hur mycket jag klarar och orkar arbeta. När sjukskrivna ska tillbaka till arbete är det ganska vanligt att de går tillbaka på deltid för att träna upp sig. Jag är inte sjukskriven, men jag är sliten och tidigare försök till deltidsarbete hos nuvarande arbetsgivare har inte fungerat bra på jobbet. Kanske finns det en gyllene lösning à la Ebba Busch som jag bara inte hittat ännu? Och med det menar jag att jag skulle vilja se hur mycket tid jag skulle kunna jobba utan att bli alltför sliten, få tid och energi för sago- och läxläsning och samtidigt upprätthålla positiva känslor för jobbet. 

För att avsluta på ett mer lättsamt sätt, delar jag med mig av en trevlig historia från mitt eget vardagsliv. I fredags åt jag nämligen lunch med en kollega och då utbrast han nästan lite lyriskt efter ett tag att han glömt hur mycket lättare mitt liv kommer bli om cirka två år när den yngsta börjar bli lite mer självständig och dessutom går i skolan. Jag gick hem till min man efteråt, med tårfyllda ögon, och sa att vi slösat bort småbarnsåren på att lida och kämpa oss igenom tiden istället för att med glädje lekt med trolldeg och och agerat patient åt snoriga barn som inte kan vara på förskolan och vill leka doktor. Varför har vi bråkat om vem som måste stanna hemma med våra barn när de är sjuka? Ja, ni känner ju igen tankegångarna för i ärlighetens namn har jag ju tänkt på det förut. Det enda som är nytt är egentligen att vi snart kommit förbi den jobbiga tiden och då inser att den (med stor sannolikhet) aldrig kommer åter. Så ja, det är dags att pröva något nytt helt klart, även om det innebär att vi lämnar FIRE-rörelsen för ett tag. 


17 kommentarer:

  1. Låter som en så kallad BaristaFIRE. Välkommen in i gänget!
    /Arbetsplanen på mobilen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, har dålig koll på alla dessa FIRE-sorter. Men tack för informationen!

      Radera
    2. Det var så klart Frihetsmamman som skrev. :)

      Radera
  2. Klokt! Lev nu, gör det ni vill göra och mår bra av och passa på att vara närvarande med barnen.

    Apropå det sista så har jag med tänkt så ganska många gånger senaste åren, ex höstlovet när sonen var 12...hur många höstlov till vill han hänga med mig? Det var det sista så jag är glad att jag prioriterade ledigt då, visst kan han vara med mig nu med som 14 åring men inte alls på samma sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Vad skönt att det blev precis så, att du valde rätt det där höstlovet. Vågar inte ens tänka på hur det kommer kännas när Mini inte vill vara med mig. Det är uppenbarligen nära förestående, men jag bävar trots det. Läser sagor nästan varje kväll nu, just för att jag inser att det snart kommer vara förbi.

      /Frihetsmamman

      Radera
  3. Tycker det du skriver låter otroligt rimligt och klokt. Det är verkligen något som händer när man börjar lämna småbarnsåren samtidigt som man inser att äldsta faktiskt inom kort kommer bli tonåring, att familjelivet som det är inte kommer vara för alltid.

    Innan inflationen slog till hade jag någon lös tanke om att det skulle krävas 6 miljoner för FIRE för oss. Idag tror jag fortfarande vi skulle kunna köpa oss fria från arbete med den summan men det skulle bli väldigt lite svängrum och risk att känna sig ofri pga ekonomiska begränsningar. Så jobbar deltid istället, köpte det där dyra huset vi ville ha och gör det bästa av livet nu (dock inte lika fett kapital som er, haha). Klart att 40% inkomst över 10 år i indexfond hade blivit en hel del men jag ångrar mig inte det minsta faktiskt. Tror det handlar om att det inte är ett problem att jag inte har de extra pengarna, de hade bara varit en bonus. Hade levt precis lika som idag i vardagen.

    Det är ju också så svårt att veta hur framtiden blir. De första åren när barnen ska ut i vuxenlivet kan ju bli lite stapplande så kanske är det lika bra att stanna här och göra några hundår på jobbet för att bättra på kalkylen om det behövs, istället för att magasinera sina grejer och dra till Asien på obestämd framtid just då.

    Håller också med om att man ändå vill ha ok med pengar. Jag är helt klart i grunden snål och kräver inte så mycket, många enkla intressen osv. Men det går ju inte att jämföra tex med föräldraledigheten där man gick ut och kollade på insekter, bakade något och bjöd hem andra mammor och barn och drack kaffe som daglig underhållning. Det var fint, men så kommer ju inte livet se ut sen. Och vid stigande ålder har man ju också lite press att göra det man vill medan man kan eftersom man inte kommer bli starkare/friskare/piggare och har man råd med bekvämlighet är man nog mer benägen att göra de där resorna osv.

    Ska bli spännande att följa er resa, snälla sluta inte blogga iom ert ”utträde” från FIRE-rörelsen!
    /Sofie

    SvaraRadera
  4. Tack för att du delade med dig, otroligt intressant att läsa.

    SvaraRadera
  5. Tack för ett klokt och bjussigt inlägg till din och familjens funderingar och värderingar. Tänker att Fire nog för många börjar med att man liksom vill bort från något, och man under resan snarare hamnar i vart man vill, och i det kan prioriteringarna plötsligt ändras. För man har liksom frihet att vilja och kunna välja för man har fått till ett sparkapital som visserligen kanske inte möjliggör FIre, men mycket annat? Du har säkert redan koll men tycker bloggen Flamingo Fire har mycket likheter med vart ni är på väg, har varit väldigt tankeväckande för mig att följa hennes/familjens resa och omprioriteringar längst med vägen. Hälsning, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller egentligen med på det mesta här från anonym. Man behöver inte göra FIRE. Problemet jag har haft med inställningen hos en del som försöker göra FIRE är hur de ser ner lite på eller skrattar åt de som inte gör FIRE (consumer suckers eller jag minns här hur man skrattade åt folk som köpte hot tub eller vad det nu var). Jag ser hellre att folk beskriver bara deras egen väg utan att jämföra eller 'ser ner' på andra. Hoppas faktumet att allt fler 'överger' FIRE uppmuntrar till reflektion och kanske ett mindre 'hånfullt' syn på de som inte gör FIRE. Hur som helst bra inlägg - tack!

      Radera
  6. Rimligt resonerat. Jag tror de flesta mår bra av deltidsarbete. Hade själv kunnat göra en FIRE men skulle då sakna den känsla av sammanhang och att vara till nytta för andra som jag får via jobbet. Har landat i att 25-50% arbetstid, varierande över året, är optimalt. Och som en bonus får man dessutom lön så att kapitalet kan stå och förränta sig. Du verkar ha gått över till coast FIRE men det är också en del av FIRE-rörelsen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att lämna FIRE-rörelsen var kanske lite clickbait-igt. Vi kommer ju fortfarande ha hela mindset:et med oss och kanske hoppar vi ändå av om något år, åtminstone när den lilla blivit mer självständig och vi föräldrar blir lite friare.

      Men jag tror inte alls du är fel ute med att det har sina fördelar att jobba lite grann. Dessutom är det skattemässigt inte så dumt att jobba fler år med lägre inkomst än färre med högre.

      Frihetsmamman

      Radera
  7. Hej
    Varför on eller off? Vet i för sig inte vad ni har för yrken men kan ni starta företag så är ju det bästa enligt mig. Ni kan arbeta mera fritt och den tid ni vill. Jag kan (är) vara "FIRE" men säger istället FF dvs finansiell frihet och därmed slipper jag vara on/off FIRE om man skulle vilja arbeta några timmar. Jag kan vara helt hemma men väljer att arbeta 0-100% via företaget beroende på årstid.

    SvaraRadera
  8. Jag vet ju inte hur era barn är men som ensamföräldrar tog jag mina 3 barn till museum, stad, slagfält, nattåg till Tyskland osv ifjol (när de var 4, 9 och 15) och i år och det gick hur bra som helst så jag tror absolut att det går att ha 'normala' semestrar från 3-4 år gamla

    SvaraRadera
  9. Så här skulle jag ha gjort;

    1. Sluta nyspara i värdepapper. Ta bort appen och låt pengarna ligga.

    2. Låt nyspar och nuvarande bostads försäljning ligga till grund för köpet av drömbostaden. Lev medelklasslivet och gör vad ni vill.

    3. När barnen flyttat ladda hem appen igen och gå i pension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde att en av poängen med frihet är att få den när barnen är fortfarande hemma istället för frihet när barnen har ändå försvunnit

      Radera
    2. Utan höga sparkvoter sjunker pressen på lönearbete, istället för att spara till framtiden så behöver de bara arbeta exakt så mycket som krävs för sin önskade livsstil.

      Det låter som frihet?

      Radera