måndag 17 augusti 2020

Att investera enligt sina värderingar

Som den trogne läsaren säkerligen vet har jag successivt börjat intressera mig allt mer för hållbarhet och miljö. Det är egentligen lite lustigt för det är helt på eget initiativ och kom ganska snabbt när jag födde mitt första barn. Jag är alltså inte uppväxt i en miljövänlig familj, har engagerade vänner eller en partner som är driven i ämnet på ett privat plan. Under åren som följde barnafödandet har intresset, kunskapen och engagemanget ökat successivt och jag är nu rätt långt ifrån den person jag var för 10 år sedan. Inom ett område, investering, har jag inte låtit detta engagemang ta alltför stor plats dock, vilket jag inser att jag kanske borde ändra på. 

Efter att ha sett ännu en dokumentär, jag tror det var på SVT play, gjorde jag en sån där undersökning om hur familjen lever. Vi lever tydligen som om det fanns 2,9 jordklot vilket gjorde mig rejält deppig eftersom vi verkligen försöker. Tydligen är det dock bättre än medelsvensken som lever som om det fanns 4 jordklot. Så grattis till oss? Nej, knappast. Ett ämne som jag insåg att vi borde jobba på är det här med vårt sparande. Tydligen är det mer effektivt att ändra sitt sparande till mer hållbara alternativ än att sluta ta bilen till jobbet. Företag jobbar med det här hela tiden, Avanza lanserade till exempel nyligen en fondgenerator där man kan sortera bort ohållbara eller oetiska alternativ i enlighet med ens egna preferenser. 

Föga förvånande så är klassiska indexfonder inte så värst hållbara i och med att de bara följer index. Att med sina fonder välja bättre alternativ för miljön skulle alltså kräva lite mer arbete och grävande. För den som inte vet hur jag placerat mitt sparande så är det ungefär hälften i fonder och hälften i direktägda aktier. Då är mina fonder nästan uteslutande indexfonder och därmed inte världens mest miljövänliga. Om jag ska ändra om här får jag alltså leta en del och med största sannolikhet acceptera en högre avgift än typ Avanza Global. Med direktägda aktier kan det ju däremot vara lite lättare, så länge man är villig att ta steget. 

En snabb titt på mina innehav visar att den största boven som egentligen helt går emot mina värderingar är H&M. Det förstärktes ganska mycket när jag såg dokumentären Den giftblå floden. Jag har ett relativt stort innehav i H&M och det var den allra första aktien jag köpte för en herrans massa år sedan. Som ni säkert har gissat ligger jag därmed också rejält back i aktien som vid realisering faktiskt skulle kosta mig flera månadslöner i reda pengar. Jag har inte så många att diskutera aktier med i mitt liv, så jag vände mig till min man som påpekade att det är lite lustigt att jag ens äger aktier i ett bolag jag inte ens vill lägga mina egna pengar på. Han har ju rätt, vår årliga konsumtion på H&M kan inte uppgå till mer än 500 kr och beror då främst på att vi gillar deras barnunderkläder. I och med att jag har så vansinnigt dålig koll valde jag att kila in på deras hemsida och insåg att de ändå utåt sett förbättrat sin hemsida vad gäller hållbarhet. Det finns en massa olika teman som de jobbar efter, till exempel att minska förpackningsskräp och öka andelen återvunna material. Jag hittade också funktionen att man på en del plagg kan se vilken fabrik som tillverkat plagget, vilket känns rätt smart utifrån problemen i princip alla klädtillverkare har med sitt outsourcande till miljövidriga fabriker i till exempel Bangladesh. 

Utifrån vad som går att läsa på H&Ms hemsida tycker jag att de ändå verkar göra en del saker rätt, eller åtminstone har identifierat problem som jag tyckt varit uppenbara länge. Samtidigt känns det som att hela affärsmodellen är vrickad. Någonstans så är det ju uppenbart att H&M som varumärke står för billiga plagg som byts ut snabbt. Det passar kanske en ambivalent tonåring superbra, men en vuxen kvinna som inte är så föränderlig i stil och storlek klarar sig gott på något enstaka plagg årligen, sannolikt dessutom främst på underplagg. H&M kommer inte bli rika på att min man lagar sina strumpor så att de håller ett extra år, eller på att jag köper två par nya trosor om året och ett baslinne vartannat år. Däremot är det så klart bättre för planeten än om man ständigt jagar en ny stil eller försöker hålla sig moderiktig. Min slutsats av det hela blir därför att det är svårt för H&M att bli ett bolag som agerar i enlighet med mina värderingar och att det därför knappast är det bästa alternativet för mig som aktieägare. 

Samtidigt kan man ju se det som att det är skitsamma vad en enskild person gör med sina sparpengar, eftersom det så klart på det stora hela är en droppe i havet. Det är dock inte en strategi jag följer i mitt övriga liv där jag eftersträvar noll i matsvinn, nära på 100 % återvinning och extremt få bilresor. Med det i åtanke är det kanske inte det bästa argumentet, även fast min man ofta påpekar att det är viktigare att jobba med frågan strukturellt än enskilt i hushållet. (Tänk: bättre att Ica minskar sitt matsvinn genom smartare inköp än att jag tvingar i mig den sista potatisbiten på tallriken). En del tycker också att det är viktigt att äga bolag som kan och bör förbättras och försöka påverka dem, till exempel genom att som aktieägare maila bolaget med synpunkter eller stötta bra initiativ som ändå H&M till viss del håller på med. I vanlig ordning vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, men det känns allt mer troligt att jag just vad gäller H&M kommer trycka på säljknappen inom kort. Det kommer svida och jag kommer behöva ha ett vettigt alternativ att placera pengarna i efteråt, men troligen är det ett sätt att bättre följa mina värderingar när jag investerar. 


Hur påverkas du av dina värderingar när du investerar? Spelar hållbarhet roll när du investerar månadens sparkvot?



14 kommentarer:

  1. De flesta av de enskild aktierna som jag äger är inriktade på hållbarhet/miljötänk på något vis. Främst är det kombinationen ny teknik eller ett nytt sätt att hantera problem som är relaterade till miljöproblem eller resursslöseri. Anledning till detta är dels som du skriver att det känns bra att bidra till en bättre värld men också att det finns mycket pengar att tjäna på denna typ av optimering. När jag känner att jag inte behöver avara avkastning för att göra ett bra beslut så blir valet enkelt. Finns ingen anledning att äga HM som jag tycker är ett dåligt företag sett till miljöpåverkan (hela branschen undviker jag), dessutom tycker jag HM är övervärderat så det blir lätt att välja bort. Förövrigt spelar det ingen roll hur mycket eko-bomull osv HM börjar använda då det stora miljöproblemen kommer från färgningen av kläderna.

    Två saker med indexfonder. Det positiva är ju att indexfonder övertid blir mer och mer hållbara då hållbarhet är viktigare och viktigare både ur "brand" synpunkt men också ur vinstsyfte, det är helt enkelt bättre att inte slösa resurser och unvika sanktioner för att man förstår miljön.

    För det andra som är mer negativt är att för att klassas som "hållbar och etiskt" idag så behöver man bara säga att det är något man eftersträvar. Vad man sen gör eller hur mycket man förstör miljön är ganska ointressant ur klassningssynpunkt. Sen blir tyvärr massa hållbara alternativ klassade som inte gröna pga politiskaagendor och gamla missförstånd. Exempelvis att kärnkraft som skulle kunna hjälpa oss att klara av att bli CO2 neutrala ganska snabbt anses som ohållbart för att synen på kärnkraft inte har uppdaterats sen man kom fram till att det var dåligt på 60-talet ungefär. Med andra ord för att ett index idag klassas som etisk och hållbart betyder inte ett skit mer än att det ser bra ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant aspekt du lyfter, alltså att man tjänar mer pengar på bolag som ligger i täten vad gäller miljö än på gamla dinosaurier som inte gör det. Jag håller med och det vet jag har lyfts till exempel när det kommer till fossila bränslen också. Att det inte spelar någon roll vilka lättnader Trump ger kolindustrin eftersom marknaden vet att det inte är framtiden och är därmed inte intresserade av att investera i det. Väldigt vettig poäng du har med andra ord, även fast min avsikt med H&M-dumpningen var mer ädel än så. Låter som jag borde bita i det sura äpplet på en gång och göra mig av med skiten.

      Radera
  2. Jag snor en kommentar som jag verkligen gillade på min blogg från "Studenten A" på inlägget

    https://www.iblandgormanratt.se/2019/11/hallbart-sparande.html

    "Väljer man att inte investera på grund av ‘klimatpåverkan’ så missar man skogen för alla träd.

    Marknaden i sig är självrengörande. Bolagen som är oetiska kommer falla bort då vi köper mindre av deras produkter/tjänster.

    Hållbart sparande är en otroligt komplex fråga. Hur ska det definieras, hur ska det mätas?

    De stora oljebolagen är bland de största investerarna i förnybar energi
    https://www.nsenergybusiness.com/features/oil-companies-investing-in-renewables-2019/

    Det finns mycket mer att göra men för varje år som går kommer företagen ställa om mer mot hållbara produkter, då människan efterfrågar dessa produkter mer.

    Kopierar in ett citat från JL Collins

    “Take a look at the 30 DJIA stocks (världens första index som skapades 1896). Care to guess how many of the original 12 are still in it? Just one. General Electric.* In fact, most of these companies didn’t exist when Mr. Dow crafted his list. Most of the originals have come and gone or morphed into something new.

    This is a key point: The market is not stagnant. Companies routinely fade away and are replaced with new blood.”

    https://jlcollinsnh.com/2012/04/19/stocks-part-ii-the-market-always-goes-up/".

    Jag tycker själv det är svårt. Vi lever ju så mycket vettigare nu än när vi inte sparade och konsumerade upp allt. Samtidigt tycker vissa av våra vänner att pengar = onda och förespråkar grön konsumtion för att kunna fortsätta sprätta pengar på allsköns saker.

    Själv har jag landat i att den stora vinsten är att vi plockar bort närmare 30K från privat konsumtion varje månad och konsumerar mycket begagnat. Sparandet går in i indexfonder som i sig är självrengörande.

    Men som så mycket i detta jordeliv är det svårt och inga tydliga rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också till viss del att marknaden är självreglerande, men om man ska vara riktigt krass så är det ofta kostsamma eller åtminstone aktiva val som inleder riktig förändring. Om vi pratar solenergi till exempel så har vi ju i princip Tysklands subventioner att tacka för att det alls existerar i större utsträckning idag och det aktiva valet i det landets miljöpolitik har därmed påverkat hela världens möjligheter att skaffa sig förnybar el.

      Utan att snöa in mig för mycket på Tyskland tänker jag att det är lite samma sak med investeringar på börsen. Om bra företag och fonder aktivt letas fram, ökar säkert intresset för den typen av investeringar och därmed värdet på bolagen. Sen är det kanske ännu viktigare när det kommer till produkter och att som konsument visa med plånboken vad som är önskvärt och inte. Men klart är att din slutsats är helt korrekt. Det är verkligen inte helt lätt att göra rätt!

      Radera
  3. Tycker det här är jätteintressant.
    Har nu mest generella indexfonder Sverige/världen, med någon tanke liknande ovan att marknaden som helhet förhoppningsvis utvecklas åt rätt håll samt att huvudsaken är att minska konsumtionen. Men har funderat på om det inte är dags att se över vad det finns för alternativ att inverstera mer aktivt hållbart och vad det i så fall innebär. Vill hellre köpa fonder än enskilda aktier, i alla fall som det känns just nu.
    //Pollux

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du är mer intresserad av fonder, men tyvärr kanske lite svårare att välja "rätt". Om du hittar någon bra fond får du gärna hojta till. Drömmen vore ju en utan alltför hög avgift. :)

      Radera
  4. Tack för intressant inlägg!
    Jag har börjat köpa på mig "SPP Global Plus" som enligt "rika tillsammans" är bästa hållbara indexnära globalfonden (0.44% avgift). https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2020/#globala

    Jag tänker att jag, som svensk medelklass, ändå har möjlighet att ta en lite högre avgift och då skippa fossilerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Har inte hört talas om SPP som mer etiska än andra, men det låter ju som jag fått ett bra tips. Håller helt med dig om det sista, även fast jag gärna skulle nått FIRE typ igår och varje avgiftskrona räknas.

      Radera
  5. Tycker också detta ämne är väldigt intressant! För egen del spelar hållbarhet stor roll vid val av fonder. Dels för planetens och mänsklighetens skull, men även för min egen plånboks skull (hittills har det gått bra!).

    Tyvärr har hållbarhetsbegreppet blivit urvattnat, det gäller att se upp för greenwashing samt fråga sig själv vad man anser etiskt och hållbart. Att undersöka och fundera över detta är dock något jag tycker är ganska roligt (läser naturvetenskaplig utbildning, främst inom miljö och hälsa samt ett par extra kurser med de mer samhällsvetenskapliga aspekterna av hållbar utveckling).

    Personligen gillar jag SPP som fondbolag, samtliga deras fonder har hög hållbarhetsnivå, relativt låga avgifter samt hög transparens. Hos dem har jag Global plus, Sverige plus, Emerging markets plus samt Global solutions.

    Utöver dem har jag Proethos, DNB grönt Norden, Avanza world tech by TIN, Handelsbanken hållbar energi och Handelsbanken hälsovård. Dessutom har jag tre fonder som inte riktigt har samma hållbarhetsfokus men som jag inte heller anser för ”ohållbara”: AMF aktiefond småbolag, Spiltan aktiefond investmentbolag samt Swedbank Robur ny teknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag sett något om Proethos typ på Facebook som reklam, vilket jag brukar tolka som något dåligt. Men det låter ju som ett annat tips att spana in. Kommer självklart läsa på om SPP nu när jag fått dubbla tips om dem. Det spelar alltså ingen roll vilken SPP-fond jag väljer, utan det är själva SPP som ger hållbarheten?

      Radera
    2. Samtliga SPP:s fonder exkluderar "ohållbara bolag", sen har de sina plus-fonder som är indexnära men även väljer lösningsbolag. Exempel globalfonder:
      SPP Global solutions, avgift 0,80 % , 69 bolag (aktiv)
      SPP Global plus A (indexnära), avgift 0,43 % , 919 bolag
      SPP Aktiefond global A (indexnära), avgift 0,34 %, 1889 bolag
      Lite mer om SPP:s fonder:
      https://blogg.nordnet.se/spp-global-plus-en-fossilfri-indexnara-fond/?autoplay=1

      Radera
    3. Tack för länken, gjorde nu delvis slag i saken och ändrade min globalfond från Avanza till SPP Global plus A i mitt månadssparande. Det är några hundra tusen som ligger i Avanzas globalfond, så den flytten vågar jag inte göra på en gång, men nu känner jag att jag är på gång åtminstone. Ska även bli bättre på att spana in Avanzas hållbarhetsstämpel på befintliga innehav och eventuella framtida. Tack!

      Radera
  6. Det var så lite, kul att höra :)

    SvaraRadera
  7. Intressant läsning! För egen del brukar jag inte bry mig så mycket om ESG men i just HM:s fall blir jag faktiskt rätt så trött och är på väg att sälja av mina HM-aktier pga att dom försöker samla "godhetspoäng" genom att försöka ta politisk ställning i olika frågor (BLM och Facebook-bojkott).

    Däremot kan man nog räkna med att fler och fler fonder kommer gå PK-vägen och välja bolag med liten klimatpåverkan framför bolag med större påverkan. Därför kan det mycket väl vara klokt att välja den typen av bolag redan nu.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera